Idee voor 2002; onderhouds-forum

Zat zo es te denken (gebeurt niet vaak) en kreeg een wellicht leuk idee, laat es weten wat jullie hier van vinden. Inmiddels zijn de leukste van al onze hebbedingetjes toch wel gauw een jaar of 25 oud aan het worden en het is onvermijdelijk dat er het e.e.a. stuk zal gaan op termijn.
Ik ben hier meer over gaan nadenken sinds ik voor een Studio Electronics aan het sparen ben (en een Xpander ;) ) snappie... veel centen uitgeven maar voor het eerst met het gevoel dat je iets koopt wat zeker een flinke tijd stabiel zal werken.
Anyhow het idee:
Waarom maken we geen "onderhouds en voorzorgs tips en trucs forum"
Ik denk namelijk dat er hier veel mensen zijn die de anderen het e.e.a. kunnen leren en/of ervaring hebben met het schoonmaken van/groot onderhoud doen aan/vervangen van simpel vervangbare onderdelen op etc. oude synths. Er is natuurlijk een hoop te verzinnen waar je geen professor voor hoeft te zijn wat een oude bak gerust 20 jaar meer leven kan geven, denk aan lekkende baterijen op essentiele printplaten enzo, zo te voorkomen met wat "uitwisselen van ervaringen".

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben over mijn idee, ben wat moe en vaag. Het zal ons uiteindelijk ALLEMAAL op de lange termijn meer fun opleveren, of niet?!

Ik doe vast twee voorzetten:
-De wellicht overbekende hogedruk zuurstof bus voor het schoonmaken van knoppen en faders, vele malen beter dan "contactspray"
-En deze tip over de voeding van een MS20 die ik laatst vond:
"Being a cute little cheap synth, the Korg was bought by a lot of poor musicians. It's getting real popular again. It ain't built like no Moog. I suggest to all Korg MS owners that they pop theirs open and look at the power supply. There are two voltage regulators which supply 15v and -15v to the board. These regulators are held to a heat sink.....WITH NYLON BOLTS. Mine had sheared due to harsh impacts suffered in the past decade and also probably due to hundreds of hours of uptime heating up and corrupting the plastic bolts. When mine died, what had happened was that the bolt on the -15 unit had sheared and there was like a hundredth of an inch twixt the regulator and the heatsink. Regulator heated-heated-heated, and finally just started letting voltage thru the system. First thing to go was the gate controller on my Kenton; second thing to go was the opamp governing trigger behaviour on the HADSR and keyboard. Unit went to the shop where everything looked fine... We left the box on for a couple hours to burn in and "...hmm smells like burning chips..." by the time we tracked down the regulator problem it had fried about 6 or 8 components board side.
-----------------------------

Wellicht beide bij jullie allemaal bekend maar ik weet zeker dat er meer en betere tips zijn!

Mzl,

K

Er zijn al wat topics geweest over het schoonmaken/repareren, etc van analoge synths.
Je kan al je tips, etc in Vintage kwijt.
Weet niet of er een apart tips en trucs forum voor nodig is.

waar staat dat dan, met name over schoonmaken?

"hogedruk zuurstof bus voor het schoonmaken van knoppen en faders"

wat is dat precies en waar kun je dat kopen, heet dat ook zo?

ik heb in ieder geval al wat aan je tip :)

Origineel geplaatst door paol
"hogedruk zuurstof bus voor het schoonmaken van knoppen en faders"

Loop de betere electronica zaak binnen en ze hebben dit moois staan. Het zijn witte bussen met bruine letters. *D

Back