EMS Synthi A(KS): wat maakt het nou bijzonder?

renehelmig

Stamgast
He all,

De laatste tijd zie ik wat meer verschijnen van de Synthi A en ik vraag me af wat hem nou tot zo'n bijzondere synth maakt.

Ik heb de VSTi geprobeerd en ik kan er eigenlijk niet zo mee overweg( en dat ligt natuurlijk helemaal aan mij :D)
Is het meer een FX synth of krijgt iemand er ook redelijk muzikale, 'bruikbare' synth geluiden uit?

Ik wil absoluut geen afbreuk doen aan deze synth, ik wil alleen een beetje het idee erachter snappen.
Bijv: zag ik in een filmpje bij de SOS het gebruik van de Synthi, alleen maar FX eigenlijk.

Bij voorbaat dank voor je uitleg.

BTW: ik heb een aantal reviews gelezen en wat op internet gezocht, maar ik heb toch liever een echte synthforum mening :biertje:

Een vintage 3 osc synth welke volledig modulair van opzet is, in een klein koffertje past, en idd in staat is om gruwelijke wrede fx sounds te genereren, ik snap het wel hoor. Ik wil d'r ook al jaren een.
up.gif

Ik gebruik ook een vst plug-in van deze synth en haal daar leuke fx uit. Welke VSTi bedoel je precies?

Dat wordt veel gedacht, dat het vooral een fx-synth is, maar je kunt de geluiden toch ook uitstekend gebruiken. Juist naar aanleiding van die twijfel heeft Synthiaks er een hele track mee gemaakt: zie hier. Dat was trouwens vanwege deze thread waarin men ook dacht dat het een fx-synth was. En om een clichée uit de kast te halen: Pink Floyd gebruikt 'm constant op The dark side of the moon, en echt wel gewoon voor synthgeluiden ook. De hele bassequence uit On the run komt bijvoorbeeld uit een Synthi. Zie deze thread voor het filmpje plus commentaar. Maar ja, Jarre bijvoorbeeld gebruikte 'm maar (bijna) alleen maar voor fx (sweeps, wind, waterfall-achtig en dergelijke).

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat wordt veel gedacht, dat het vooral een fx-synth is, maar je kunt de geluiden toch ook uitstekend gebruiken.

Amen, brother. Klopt als een bus. De notie dat een Synthi voornamelijk als fx synth te gebruiken is komt ook een beetje doordat een ongemodificeerde Synthi AKS uit de jaren 70 soms een beetje last heeft van licht driftende oscillatoren (maar dat is makkelijk te verhelpen door een simpele modificatie) wat niet echt helpt bij tonale, muzikale sequences. Maar als éénmaal de oscillatoren geklokt lopen dan is het geweldige muzikale monosynth die minstens net zo flexibel is als een modulaire synth (door de pin matrix) waar je na jaren experimenteren maar een tipje van de sonische mogelijkheden hebt aangeroerd. Bassen, bleeps, buitenaardse conversaties, realistische effecten zoals een watervalletje, of windkracht 8 bij Kijkduin, de grens ligt bij je experimenteerdrift.

Trouwens, mijn inbreng voor de "spot de Synthi" contest: het atoombomgeluid aan het einde van de track "Mushroom head" van Can komt ook uit een Synthi.

Daarnaast is het ook een zeer open synth die met stereo ingangen en uitgangen (en dat terwijl de spec ontworpen is voor de VCS 3 in 1969!) geweldig in te zetten is als effects processor. Het heeft geweldige filters (in stereo, dat kan de Sherman in zijn eerste gedaantes niet zeggen), een even geweldige ring modulator en een coole verengalm (wel voorzichtig zijn met luide signalen anders gaan de veren naar de haaien, naar verluidt). Het is mijn favoriete fx processor.

Tot slot zit er een modulator joystick op wiens verticale en horizontale bewegingen elk apart iets anders op de Synthi (wat dan ook) kunnen moduleren.

Lastig is wel dat het een afwijkende CV signaal gebruikt (is overigens te modificeren naar de Moog/ARP standaard CV) maar een Kenton Pro2000 midi2cv kastje kan dat signaal met een lage latency produceren. Daarnaast gebruikt het exotische connectoren en dergelijke voor de voeding en voor de EMS keyboard aansluiting die erg duur zijn. Trek bv. maar 35 euro's plus shipping uit voor een voedingkabel, pff van den gekke...

En honestly, ik heb hier nog geen paar procent van de mogelijkheden uitgelegd. En dit alles in een handzaam koffertje. Zoals de beroemde EMS krantenadvertentie uit de jaren 70 zegt, "every nun needs a synthi". 25 jaar later nog door Fatboy Slim slim geciteerd.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
We hebben het hier dus niet over de SYNTHEX??

Uhm, nee, hoe kom je daarbij? :confused:

EMS Synthi AKS:
synthiaks.jpg

Elka Synthex:
elkasyn.jpg

EMS Synthi AKS...........een van de weinige synths die ik nog zou willen hebben :W

Ik heb het al eens een keer eerder gepost, maar ik vraag me nog steeds af of er hier iemand is die wel eens met dit koffertje door de douane gelopen is....ivm dreigend terrorisme..?! :D

Luister eens naar de Darkside of the Moon van Pink Floyd... vooral naar On the run en Any Colour you like, dan hoor je snel wat er zo bijzonder is aan deze synth!

Origineel geplaatst door Tactic
Luister eens naar de Darkside of the Moon van Pink Floyd... vooral naar On the run

Ik hoor daar vooral het voortdurende SH 101 loopje.

Het filmpje en de demo van forumlid Synthiaks geven de doorslag, het ligt aan mijn korte aandachtspanne engeringe doorzettingsvermogen die maken dat ik de mogelijkheden niet snel door had.

Die matrix is op de vsti echt piel-werk, is dat een beetje te doen op de synth zelf?

btw: ik gebruik de synthi avs, is er een betere versie te krijgen?

Ik hoor daar vooral het voortdurende SH 101 loopje.

Laat dat nou juist de Synthi A zijn, de sh101 bestond in 1972 nog niet ;) .

Bovendien is het ook overduidelijk te zien in op de DVD over hoe ze de DSOTM gemaakt hebben .

Die matrix is op de vsti echt piel-werk, is dat een beetje te doen op de synth zelf?

Hmm op de synth zelf blijft het pielen. Maar het is makkelijk te doen... wordt wel onoverzichtelijk als je veel pinnetjes gebruikt..

Wat een bullshit dit allemaal zeg?! Luister naar de "theme" van BBC's "doctor who"?
Iedereen zegt als maar dat de synthi een geweldige "effecten" bak is... Je kan zo veel meer met dat ding!
Gebruik m'n synthi echt voor alles! Tis me zelf gelukt om een evenredige moog bass te fabriceren?! Dus wat nou?! Effecten-bakl Dit ding kan alles, je hebt alleen een dosis kennis en fantasie ervoor nodig :D

Deze is op zich wel erg bijzonder...
De voorloper, de VCS1 !!!

Wout

Attachments

• vcs1.gif
    vcs1.gif
    91 KB · Bekeken: 106
zie die synth toch een beetje als prototype voor bijna alle andere synths , lijkt me een perfect instrument om te clonen:)
met het synth.oergeluid:okdan: , mooier kan toch niet

Back