Live Vals zingen

Bubbles

Stamgast
Ik had een vraag...

ik was gisteren met een kennis naar een optreden aan het kijken (Pink bij Jensen), en we hadden het erover of de zang live was.
Ik dacht van wel, hij dacht 'maar half'. Dus ik vroeg wat hij daarmee precies bedoelde.
Toen kwam hij met een (voor mij ongelofelijk) verhaal, dat er een soort, in zijn woorden, 'machientje' zou zijn dat de 'valse noten' eruit haalt.
Hij was zo overtuigd van zijn gelijk... Hij zit zelf in een band, dus verstand van muziek moet wel aanwezig zijn. Ik kan het gewoon niet geloven. Dus ik denk, ik ga het ff na op het forum.
Dus bij deze: Is er zoiets als een hardware apparaat dat valse noten kan weghalen bij een live optreden?

Dank u!

Ja, en verder bestaan er geloof ik ook nog vocalizers en zo.

Ja dat 'live valse noten weghalen' kan inderdaad gewoon, en wordt ook denk ik op grote schaal al toegepast. Je hebt daar ook verschillende hardware modules voor (TC Helicon).
Ik denk dat Antares autotune niet (zo snel) voor live toepassingen wordt gebruikt (Software en live... bovendien is de latency van de software variant waarschijnlijk te hoog om live te gebruiken.

Ahum...

Vocoders kunnen het een en ander bijsturen zonder de stem te vervormen... En dan zijn er nog die dingen (Vocalists) van Digitech die leuke grappen uit kunnen halen.

Het is mogelijk om iemand die vals zingt een beetje recht te trekken, maar als het teveel scheelt krijg je al snel het Cher-effect...en dat valt op... }:|

Ik zou het niet proberen live toe te passen, daarvoor zijn al die dingen gewoon vééééél te traag! Onze oren zijn (over het algemeen genomen) te goed om dat soort dingetjes weg te kunnen moffelen in een live-situatie...

Maar je kunt makkelijk zien of iemand live zingt of niet; gewoon een kwestie van goed opletten, iedereen maakt fouten! Er zijn zonagers/zangeressen die werkelijk fenomenaal kunnen presteren in een live situatie, soms zelfs zó goed dat bijn a niet meer echt live lijkt, maar een gebrek aan geluidskwaliteit en fouten van andere bandleden verraden dan de hele boel weer.

Dus, ja, het kan, maar het valt altijd op.

Doei,
JP8

Ik heb ooit begrepen dat het bestaat en dat er ook bekende artiesten zijn die het live ook nog gebruiken.
Maar ja ooit gehoord dus of het echt zo is?

Maar dan moet je niet te vals zingen, ik zag laatst op TV een stukje van het afscheidsconcert van Nana Mouscoeri (of hoe je het ook schrijft), en NEE ik ben echt geen fan, nou dat afscheidconcert had ze al jaren geleden moeten geven want als het langer had geduurd was me beeldbuis gesprongen, sjezus wat was dat vals zeg, je had ook het publiek moeten zien, het was echt een afgang.
Ik denk niet dat een autotune dat nog kon rechttrekken.

Origineel geplaatst door richard2000
Maar dan moet je niet te vals zingen, ik zag laatst op TV een stukje van het afscheidsconcert van Nana Mouscoeri (of hoe je het ook schrijft), en NEE ik ben echt geen fan, nou dat afscheidconcert had ze al jaren geleden moeten geven want als het langer had geduurd was me beeldbuis gesprongen, sjezus wat was dat vals zeg, je had ook het publiek moeten zien, het was echt een afgang.
Inderdaad, ik heb het ook gezien. Vroeger zong ze beter (niet dat het mijn stijl was) maar nu is haar stem oud en vals en krakerig.

Bij madonna werken die autotune dingetjes trouwens ook niet echt...:r

hehe inderdaad, als je meer dan de helft buiten de bedoelde noot zingt corrigeert de autotune je stem naar de verkeerde naastliggende noot. Dan val je echt goed door de mand :D

Antares Autotune bestaat ook als hardware module, en de juiste noten kunnen gewoon
getracked worden door midi.
Dat kan ook met units van TC Helicon en andere merken.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door richard2000

Vreemd want ze kon vroeger live goed zingen. Zal de leeftijd wel zijn. Of wat ook vaak een oorzaak is slechte monitoring.

Origineel geplaatst door klausito
Inderdaad, ik heb het ook gezien. Vroeger zong ze beter (niet dat het mijn stijl was) maar nu is haar stem oud en vals en krakerig.

Bij madonna werken die autotune dingetjes trouwens ook niet echt...:r

Moet zeggen dat Madonna bij het laatste concert in het Gelredome tot mijn verbazing eens niet vals zong.

Origineel geplaatst door ChampionSound
hehe inderdaad, als je meer dan de helft buiten de bedoelde noot zingt corrigeert de autotune je stem naar de verkeerde naastliggende noot. Dan val je echt goed door de mand :D

Is vast ook wel weer een mouw aan te passen. Reageert dat ding niet op midi?
Sequencertje met melodie lijn laten meelkopen waar de autotone op regeerd. Hoef je alleen nog maar de woorden te spreken niet eens te zingen.:D

Oh ja maar dan is het meer een vocoder.

Origineel geplaatst door CoolRunning
Antares Autotune bestaat ook als hardware module, en de juiste noten kunnen gewoon
getracked worden door midi.
Dat kan ook met units van TC Helicon en andere merken.

Mvg.

CoolRunning

Oh ja dat is waar ook. :o: Ik denk altijd automatisch aan de soft versie. En dat tracken met midi kan inderdaad ook (alleen kan er dan niet meer spontaan geïmproviseerd worden). Of kunnen bijvoorbeeld de alleen moeilijk bereikbare noten/uithalen gecorrigeerd worden zodat het toch nog een beetje natuurlijk blijft klinken...

Er was weer een leuke demonstratie op de Messe in Frankfurt.
Hardware die via delay lijntjes een noot weer in de toonladder trekt en zelfs een tweede stem erbij genereert. Het was een lief meisje met een gitaar en in haar eentje klonk ze best vol :)
Midi is echt niet meer nodig, wel razend snel werkende DSP's.
(en een pedaaltje dat de noot een halve toon verlaagd als dat nodig is in de tweede melodielijn)

Wout

Madonna zingt ook niet live.......vandaar.

Vraag maar aan Elton John, die heeft haar ooit op een award uitreiking miss lipsync of iets dergelijks genoemd.

Voor degene die nog steeds denken dat muziek een kunstvorm is........helaas .......

(alleen kan er dan niet meer spontaan geïmproviseerd worden)
Tja, die Pink-gigs zullen wel zo strak geregisseerd zijn dat er daar uberhaupt niet aan
wordt gedacht.

Of kunnen bijvoorbeeld de alleen moeilijk bereikbare noten/uithalen gecorrigeerd worden zodat het toch nog een beetje natuurlijk blijft klinken...
Zo zou ik het ook doen... Al zijn er genoeg consumenten die denken dat het AutoTune
geluid een cool effect is, en dat de artiest daarom eigenlijk erg goed is :D

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Madonna zingt ook niet live.......vandaar.

Vraag maar aan Elton John, die heeft haar ooit op een award uitreiking miss lipsync of iets dergelijks genoemd.

Voor degene die nog steeds denken dat muziek een kunstvorm is........helaas .......

Muziek is wel een kunstvorm.
Het probleem is dat wat ze muziek noemen geen muziek is.;)

Back