Yamaha HS80M

ik heb die yamaha's 2 maanden gehad, ondanks de vrij accurate frequency response klonk m'n mix vaak vrij 'vol', m.a.w. 't stereobeeld laat 't naar mijn mening een beetje afweten op dit punt.. wat betreft de hoge freqs kan ik 't wel mee eens worden, 't luistert na een tijdje vermoeiend, wat niet veel later ook de reden werd om flink te investeren in een set goeie monitors, welke de dynaudio BM6a zijn geworden

ik verkoos de yamaha's trouwens op 't punt van aanschaf boven de krk RP8 omdat de laatste in 't laag en midlaag wat overtroffen, zelfde geldt voor de mackie HR624 en ik heb ze beluisterd in een verantwoorde ruimte..

al liggen de dyns niet in je prijsklasse, je kan toch echt beter ff doorsparen ipv genoegen te nemen met minder omdat je budget 't niet toelaat..

ik heb vandaag ook de HS80M beluisterd en tot mijn grote verbazing klonken ze een heel stuk beter dan de krk rp8 die ik eigenlijk op het oog had. toen ik vervolgens de krk rp6 hoorde was ik helemaal verbaasd dat deze zoveel beter klonken dan de rp8! Uiteindelijk vond ik toch de HS80M het beste klinken, maar ik moet er wel even bij zeggen dat deze erg ver uit elkaar stonden en dat dit natuurlijk ook de sound een stuk breder doet lijken. Ik wil ze eigenlijk nog een keer beluisteren ergens waar ze wat dichter bij elkaar staan.
doorsparen voor nog betere is natuurlijk ook altijd een optie, maar ik zit nu met behringer truths dus ik weet niet of ik het nog lang uit houdt.
ik vind trouwens het kwaliteitverschil/prijsverschil tussen de HS80M en bijvoorbeeld genelecs (weet even het serienummer niet) qua prijs wel erg hoog in verhouding tot het kwaliteitsverschil. natuurlijk klinken de genelecs een stuk gedetailleerder maar ze zijn dubbel de prijs en ik vind ze niet dubbel zo goed klinken....dus tja.

Ook Emes niet vergeten!!:). Is een iets minder bekend merk dan, bijvoorbeeld Dynaudio of Genelec, maar monitors van dit merk vind ik reuzachtig goed klinken. Ik verkies ze ook boven de bovengenoemde twee. Ik heb vaak het idee dat op deze forums altijd automatisch Dynaudio (natuurlijk ook zeer goed!) wordt aangeraden, wanneer men bewust meer geld wil uitbesteden aan goede monitor speakers. Vandaar mijn kleine bijdrage :)

ja klopt ik heb veel goeds over de emes gelezen ze worden alleen niet in veel NL winkels verkocht, maar ik ga ze toch nog eens ergens beluisteren.
haha wel grappig dat je uit dusseldorf komt aangezien emes volgens mij een duits merk is.

Origineel geplaatst door Chulukinat
ja klopt ik heb veel goeds over de emes gelezen ze worden alleen niet in veel NL winkels verkocht, maar ik ga ze toch nog eens ergens beluisteren.
haha wel grappig dat je uit dusseldorf komt aangezien emes volgens mij een duits merk is.

Ben er 3 maanden geleden naar verhuisd en ben ook niet Duits van oorsprong. Puur toeval ;). Ik zou ze zeker uitproberen! Wat mij naast het fantastische geluid van de Emes monitors bevalt, is dat ze mij nooit hoofdpijn verzorgen (i.t.t vervelende ervaringen met KRK o.a..)

enige specifieke modellen?
praten we over sets van rond de 500 of rond de 1000 euro ? ( ik ben namelijk op zoek naar een set die niet veel duurder is dan 500-600 euro )

Ik bezit de Emes Kobalts. Rare kleur, maar verder helemaal top! Een paar is voor 598 euro te krijgen.

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik bezit de Emes Kobalts. Rare kleur, maar verder helemaal top! Een paar is voor 598 euro te krijgen.

heb je ze vergeleken met de yamaha's en de KRK RP6 ? en wat waren je bevindingen?

heb je ze vergeleken met de yamaha's en de KRK RP6 ? en wat waren je bevindingen?

;)

Ik heb ze niet met de Yamaha's kunnen vergelijken gezien deze monitor speakers een paar maanden na de kobalts zijn uitgebracht..
Wel heb ik ze direkt kunnen vergelijken met de Krk RP-8's als ook Genelec speakers en een Dynaudio BM5a paar.
De Krk heb ik overigens voorheen heel eventjes in mijn bezit gehad.
Met wat betreft de Rp8: Ik kreeg altijd standaard na 1 uur muziek maken hoofdpijn !!! Het geluid vond ik redelijk maar heel lang kon ik er ook niet naar luisteren..
De Kobalts vond ik na een eerste keer beluisteren veel aangenamer en helderder klinken. Je hoort veel meer details in de mix. Daarnaast krijg ik nooit hoofdpijn van deze blauwe vriendjes. Vergeleken met de Dynaudio vond ik de Kobalts iets beter op elektronisch front en de Dynaudio's iets beter op Klassiek-Orkestraal gebied. Ik maak zelf zowel elektronische als "orkestrale" muziek en vind de Kobalts op beide gebieden fantastisch. Het heeft echter niet zo veel laag weergave als de Rp8tjes maar toch meer dan genoeg om op te mixen!

Wat je ook doet, geef geen geld uit aan de Rockits. Zelf wilde ik het beste kwaliteitsmerk voor de laagste prijs. Daarnaast moest het ook nog goed klinken. Mijn keuze is een jaar geleden op de Kobalts gevallen en ik ben hier geen enkel moment ontevreden over geweest. Vooral ook, als ik zie hoe goed mijn nummers klinken op andere speakers.

Sorry voor de ietwat slordige zinnen en grammatica. Ik heb haast! :P

Laatst gewijzigd:
bij Feedback heb ik een tijdje geleden vergeleken:
-Yamaha HS50M
-Alesis mk2 active
-KRK RP5
-ESI near05

Van de Alesis' werd ik moe, door een vreemd hoog.
De ESI's waren hooguit goed als pc-speakertjes. De yamaha's vond ik "flubberen" in het laag en onduidelijk in het hoog.
De KRK-tjes staan nu op m'n zoldertje naar meer dan volle tevredenheid hun ding te doen.

ja klopt ik heb veel goeds over de emes gelezen ze worden alleen niet in veel NL winkels verkocht, maar ik ga ze toch nog eens ergens beluisteren. .

Tach & Tally in Den Haag had ze een tijdje geleden nog staan. De Kobalts, ja ;)

Ik heb enkele dagen geleden de HS50m monitors beluisterd en naar mijn mening is het voor dat geld
zeker het beste wat je kunt krijgen.
Vergeleken met de KrK rp5 (deze vond ik echt dof) klinken ze veel frisser.

Ik ga ze dinsdag halen 8)

ik vind die toch echt te klein ( te weinig bas ) 1 maatje groter doet het voor mij wel denk ik. de verkoper waar ik ze luisterde vertelde me trouwens wel over de hs80m dat hij ze helemaal niet verkocht toen ze dichter bij elkaar stonden. en nu ze bijna 4 meter uit elkaar staan worden ze opeens een stuk meer verkocht. dus nu voel ik me ook niet zo zeker over mijn luistertest waarbij ze dus 4 meter uit elkaar stonden.

Bij feedback zeiden ze ook dat er weinig bass uit die hs50m komt, zelf vond ik het wel meevallen.

ik heb ze ook daar geluisterd ( ook in eindhoven ) en ik vond zelf dat er weing bas uitkwam. maarja het ligt er natuurlijk ook aan waarmee je het vergelijkt. als je thuis muziek maakt op pc speakers dan zul je wel vinden dat er veel bas uit komt maar ik heb nu die behringer monitors die zeg maar in doorgaans de grootste categorie vallen en vergeleken daarmee zit er echt heel weinig bas in die kleintjes. maar als je in een kleine kamer zit zal je minder snel last hebben dat er te weinig bas in zit.

Vergeleken met die behringers is het idd een ander verhaal.
Volgens die kerel bij feedback geven die behringers juist weer teveel bass als je voor een eerlijk geluid gaat,
het wordt teveel aangedikt en krijg je daardoor een fout geluidsbeeld (zijn woorden eej, ze waren er helaas
niet dus heb ze niet geluisterd).
Toen kwam hij met die yamaha's aanzetten (die dan weer wat bass missen).

Bij Feedback in R'Dam, heb ik ook vele verschillende geluisterd en vond toen dat de Yamaha's HS50 een gebrek aan lag hadden, maar toch gekozen. Thuis aangekomen valt het dus reuze mee en werd mijn gedachte bevestigd dat de ruimte bij Feedback te groot was voor deze speakers. Op mijn kamertje doen ze het echt prima. Zeer tevreden!

Ik heb deze week de HS 50 M gekocht, die 80's klinken ook zeer lekker, beter dan KrK vind ik

Back