pitch bend roland xp-30

meyer

Ingeburgerd
weet er iemand of het mogelijk is om de afstand (over noten) die je pitch bend aflegt, of je die afstand kunt vergroten. m.a.w de pitch bend over een breder gamma noten kunt laten gaan (nu is dat respectievelijk naar boven en onder 2 halve tonen), ik heb in de handleiding gekeken en niets gevonden. Ik heb een roland xp-30, als het met deze synthesiser niet lukt, lukt het dan wel bij andere synthesisers (ik veronderstel van wel)?

Moet je ff kijken naar de optie "Pitch Bend Range"

Als je bij de patch waarvan je dit wilt veranderen op EDIT drukt, en vervolgens naar Control gaat (dus op knop 3 drukt) krijg je de optie: Key-mode & bender.

Hier zie je ook Bend Range staan, en hier kan je dus het bereik van de pitchbend instellen (geloof maximaal van -48 naar +12)

Succes! :okdan:

ah, bedankt, makkelijker dan dat ik dacht.
nog iets...
ik gebruik mijn roland om live mee te spelen, ik moet soms in 1 nummer wel 6 verschillende patches gebruiken, ik heb mijn pedaal op mijn roland aangesloten en in het menu contoller pedal (system-->controller-->3 naar beneden) heb ik bij assign prog-up geselecteerd. Als ik dan op de pedaal druk neemt gij telkens de volgende patch.
nu is mijn vraag of ik die patches in een volgorde zou kunnen maken zoals ik wil, en zo verschillende van die volgordes zou kunne opslaan? dat zou handig zijn...

Je zou de patches die je live wilt gebruiken in de User-bank kunnen opslaan in de volgorde van wanneer je ze nodig hebt in je live-set.

Als je t eerste geluid op user 001 zet en vanaf daar gaat werken kan je dit met je pedaal doen. Wel moet je dan iedere keer alles veranderen als de volgorde van je nummers veranderd, wat handmatig nog wel ns een vervelend karweitje kan zijn, dus dan zou je dat misschien via software willen doen (zoals Sounddiver). Hier heb ik zelf geen ervaring mee, dus of dat echt handig werkt kan ik je niet vertellen, maar t lijkt me beter dan iedere keer handmatig alle patches door de user-bank heen husselen.

Let er trouwens wel op, dat je live een pedaaltje ook een keer op t verkeerde moment kan intrappen (bv. als je je sustain-pedaal nodig hebt per ongeluk van patch wisselen). Dit kan tot vervelende situaties leiden. Misschien dat je dan net zo makkelijk de INC-knop kan gebruiken om naar de volgende patch te gaan.

Je kan natuurlijk ook per nummer de patches onthouden en ze ff intikken of er (indien mogelijk) een performance van maken, waarbij je op ieder kanaal een andere patch zet (kan je nog layeren of splitten ook), maar dat is net wat je zelf prettig vindt werken denk ik.

bedank voor het snelle antwoord Flying Panther maar ik heb het nog niet kunnen bekijken, aangezien ik mijn synthesiser binnen heb gestoken voor herstel.
Er zit namelijk een toets los (de sol kruis) en mijn modulation van men pitch band werkt niet meer deftig. Naar het schijnt zou dat minstens 100 euro kosten (voor het herstellen van die toets alleen) -->59 euro per uur ofzo, ik vroeg mij af of zulke prijzen normaal zijn voor herstel?? Ooit ook iemand hetzelfde probleem gehad??
Ben men synthesiser ook 2 weken kwijt, vind ik ook wel een tijdje...
groeten, meyer

Als je bij de patch waarvan je dit wilt veranderen op EDIT drukt, en vervolgens naar Control gaat (dus op knop 3 drukt) krijg je de optie: Key-mode & bender.

Hier zie je ook Bend Range staan, en hier kan je dus het bereik van de pitchbend instellen (geloof maximaal van -48 naar +12)

Succes! :okdan:

Weet er iemand of het ook mogelijk is om de range van je pitchband aan te passen in perform mode, dat lukt me enkel in patch mode.

Grtz,

Meyer

Perform mode is niks anders dan tot 16 gestapelde patches (of patches die slechts een deel van het toetsenbord beslaan), dus wil je daar andere range aan geven, dan moet je dat per patch apart opslaan.

bedank voor het snelle antwoord Flying Panther maar ik heb het nog niet kunnen bekijken, aangezien ik mijn synthesiser binnen heb gestoken voor herstel.
Er zit namelijk een toets los (de sol kruis) en mijn modulation van men pitch band werkt niet meer deftig. Naar het schijnt zou dat minstens 100 euro kosten (voor het herstellen van die toets alleen) -->59 euro per uur ofzo, ik vroeg mij af of zulke prijzen normaal zijn voor herstel?? Ooit ook iemand hetzelfde probleem gehad??
Ben men synthesiser ook 2 weken kwijt, vind ik ook wel een tijdje...
groeten, meyer

heb je hem bij een notaris of advocaat latan repareren? (een langzame?)
groetne,
jeroen

Back