Soft pedal?

Ensemble

Ouwe rot
hallo allen.

Hoe heet het middelste pedaal op een piano waar er drie op zitten?
De ene om je buren te sparen ( fjoesz:D), dat het ahw wat gedempt laat klinken.

Hoe heet dit pedaal en kan ik dit ook op een elektrisch piano realiseren?

Dank,

Igor S.

Origineel geplaatst door Eraser127
hier staat het:

http://www.answerbag.com/a_view.php/7077

Die site beschrijft toch een andere piano dan waar ik bijvoorbeeld op les :).

Sostenuto als middelste pedaal vind je (denk ik) vooral op vleugels. Op de Yamaha waar ik op speel is de middelste een (studie)demper.

dus op jouw yamaha kun je door op de middelste pedaal te drukken een soort van kleed over je klank heen leggen, een soort cut-off effect?

Origineel geplaatst door Ensemble
dus op jouw yamaha kun je door op de middelste pedaal te drukken een soort van kleed over je klank heen leggen, een soort cut-off effect?

In feite worden er viltjes tussen de hamer en de snaar geplaatst door het indrukken. Ik ben geen kenner ofzo, maar ik denk dat hierdoor de klankopwekking minder hard is (dus in die zin geen filter) :).

In het Engels wordt dit pedaal vaak een practice of celeste pedal genoemd.

Op mijn digitale piano kan ik een pedaaltje aansluiten en daar verschillende functies op toewijzen. Soft pedal is daar een van. Ik weet niet precies of dat hetzelfde effect geeft (heb dit nog niet uitgeprobeerd), de manual zegt in ieder geval dat noten die na indrukken van het pedaal worden gespeeld, zachter klinken. 't Lijkt er dus op dat dat is wat je zoekt (?)

volgens mij is dat inderdaad dat je tonen zachter worden
zodat je buren bijvoorbeeld niet helemaaaal gek van je worden als jij tot diep in de nacht oefent of gewoon leip speelt :P

Back