Mpc 1000 ruilen tegen 2000 xl?

FreqJuggler

Stamgast
Volgens mij komt er nu een discussie van hier tot tokyo, maar ik heb een serieuze vraag..:engel:

Ik heb nu een mpc 1000. Ik ga hier binnenkort een emu 6400 ultra aan toevoegen voor de samples effecten enz. en het sequenzen blijven doen op de mpc.

Ik vind de kleine "onbetrouwbare" pads van de 1000 niet zo fijn om lekker mee te jammen. Ze reageren soms niet, en ik ben bang om te hard te drukken en dat de pads daardoor kapot gaan.

Ook wil ik meer outs dus ik dacht he, ik koop gewoon de 2500. Nu heb ik voorlopig hier het geld nog niet voor.. =(
En als tijdelijke oplossing tot die tijd dacht ik dat het misschien voor mij beter zou zijn als ik de 1000 ruil tegen een 2000 xl vol uitgebouwd.

Is dit een verstandige "tijdelijke" oplossing? De samples blijven in de emu sampler dus ik heb niet veel geheugen nodig..
:halleluja

Je kan dan ook een 2000 halen (zonder XL). Die zijn er wel voor een stuk minder. Verkoop je de 1000 gewoon.

Wat is er dan zo onbetrouwbaar aan de MPC1000 pads? Heb je wel al eens gespeeld met de velocity settings? Default zijn de pads inderdaad vrij irritant maar na het aanpassen van de velocity settings heb ik echt nergen problemen mee hier.

Wil wel graag problemen voorkomen dus vandaar mijn vraag.

ja ik heb de hoogste settings, en de pads reageren wel goed ofzow.. alleen als je echt lekker aan het jammen bent hebben de pads de neiging soms niet aan te slaan en das echt lastig.
Maar goed daarom is het niet het gaat me voornamelijk om de grootte, het lijkt me gewoon veel fijner werken met wat groottere pads om op te jammen. Los daarvan zijn de pads van de 1000 niet echt betrouwbaar, gaan kapot na een tijdje is algemeen bekent.

Maar kwa sequenzer is de 2000 xl hetzelfde?

volgens mij lijkt de sequencer aardig op die van de mpc2000xl, je kan zelf alles vergelijken door de manual van de 2000xl te downloaden

Origineel geplaatst door Poast PR
ja ik heb de hoogste settings, en de pads reageren wel goed ofzow.. alleen als je echt lekker aan het jammen bent hebben de pads de neiging soms niet aan te slaan en das echt lastig.
Maar goed daarom is het niet het gaat me voornamelijk om de grootte, het lijkt me gewoon veel fijner werken met wat groottere pads om op te jammen. Los daarvan zijn de pads van de 1000 niet echt betrouwbaar, gaan kapot na een tijdje is algemeen bekent.

Maar kwa sequenzer is de 2000 xl hetzelfde?

De 2000 gaat net zo goed kapot (hoor vooral veel over de pads en het display). En de 2500....tja....heb wel al problemen gezien op MPC forums maar het is nog een erg nieuw apparaat. Wie weet wat daarmee gebeurt.

Akai spul is gewoon voor het geld niet echt betrouwbaar zo lijkt het.

Origineel geplaatst door Acidfever
Akai spul is gewoon voor het geld niet echt betrouwbaar zo lijkt het.

Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking. Ten eerste zijn de meeste Akai producten spotgoedkoop voor wat ze bieden (helemaal MPC's), ten tweede zijn er enorm veel oude Akai spullen die nog steeds worden gebruikt. Tuurlijk lees je wel eens op MPC-Forums van iemand dat er iets kapot is, daarom zet ie het ook op het forum, in de hoop dat er nog een oplossing voor te vinden is. Wat je niet leest zijn al die gebruikers die al jaren zonder problemen gebruik maken van hun Akai producten.

Origineel geplaatst door De Bezige Bij
Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking. Ten eerste zijn de meeste Akai producten spotgoedkoop voor wat ze bieden (helemaal MPC's), ten tweede zijn er enorm veel oude Akai spullen die nog steeds worden gebruikt. Tuurlijk lees je wel eens op MPC-Forums van iemand dat er iets kapot is, daarom zet ie het ook op het forum, in de hoop dat er nog een oplossing voor te vinden is. Wat je niet leest zijn al die gebruikers die al jaren zonder problemen gebruik maken van hun Akai producten.

Dus jij vind 800 euro (tegenwoordig voor de zwarte weer 950+) voor een MPC1000 met basicly een crippled S3000 (van wanneer stamt de S3000 ook alweer?) sample engine aan boord met 32 stemmen goedkoop.

Ik zeg dus niet dat het slechte apparaten zijn maar laten we eerlijk zijn, MPC's zijn echt rete duur. De FX zijn niet super boeiend, de sequencer is zeer ok maar ook niet revolutionair wat betreft features.

De hardware die erin zit is ok, maar ook niks nieuws.

Dus een MPC2500 voor 1650 euro vind je goedkoop? Een MPC2000XL met een andere DSP, het OS van de MPC1000 met kleine aanpassingen (a.k.a. nagenoeg geen ontwikkelkosten).

En dan mag je in je handen klappen dat je met de 1000 en 2500 de output expansion er standaard bij krijgt want vroeger wilde ze je daar ook nog eens graag mee naaien. Sorry maar akai is gewoon stervensduur. Altijd al geweest ook dus het is niets nieuws wat dat betreft.

Het zijn juist MPC's die duur zijn...de 4000 beidt wel een echte synth engine maar de 2000/1000 en 2500 hebben gewoon een heel erg basic engine. Klinkt goed hoor....en ik ben echt wel blij met m'n MPC1000, maar goedkoop? Nee verre van.

Het is heruitgave van steeds dezelfde technologie met een enkele extra feature voor een weer nieuwe hoge prijs.

Je had het over betrouwbaarheid, niet over features. Als je features wil ben je bij Akai inderdaad aan het verkeerde adres. Wat ik wilde zeggen was dat Akai producten qua leeftijd juist wel betrouwbaar zijn, aangezien er nog erg veel gebruikt wordt gemaakt van oude Akai spullen.
En als je een MPC2000 of 2000xl tweedehands koopt, vind ik dat je niet duur uit bent voor wat je krijgt, om al niet te spreken over de wat oudere versies uit de S-serie, want die gaan tegenwoordig echt weg voor een prikkie. De 1000 en de 2500 waar je het over had zijn inderdaad nog erg duur, maar die prijzen liggen over een paar jaar wel anders (met name die van de 2500). En vergeet niet de karakteristieke eigenschappen van een MPC: de strakke timing, gemakkelijke bediening, de pads en het feit dat alles in één bak zit. Dat mag ook een prijs hebben.

bij keymusic de mpc1000 voor 749 euro en met de kortings bon uit de folder van keymusic 675 euro

de kortingsbon is geldig tot 15 mei 2006

675 is echt heel netjes.....vooral omdat de nieuwe met zwarte behuizing in Duitsland alweer meer dan 900 euro kost.
Ik denk dat dit alleen voor een restpartij blauwe 1000's geld.

Laatst gewijzigd:
1600 euro voor een MPC2500 zou ik gewoon neerleggen als ik ze er voor had.

Je weet van te voren wat je koopt... geen 'crippled' sample engine maar een drumsampler. 16 bit 44 kHz vind ik genoeg, aangezien muziek óf op CD (44.1/16bit) óf op MP3 (bitrate halleluja) terecht komt. Waarvoor koop je een MPC, óók voor die lekkere gritty lofi sound die je kunt krijgen door lagere bitrates en samplefrequenties.

Een MPC2000XL met een andere DSP, het OS van de MPC1000 met kleine aanpassingen (a.k.a. nagenoeg geen ontwikkelkosten).

Ja, zo kun je een virus C ook wel een virus A noemen met een andere DSP en een iets aangepast OS en een ander likkie verf... Zo lust ik dr ook nog wel een paar.

Realtime control is een stuk vooruit gegaan t.o.v. de 2000xl, je hebt meer filtertypes, je hebt effectprocessors, meer controle qua knoppen.

Er zijn weinig sequencers die standaard met veel outputs geleverd worden. Dus je kunt nu wel naar akai wijzen, maar op het moment is akai volgens mij de enige die zo'n apparaat in die prijsklasse op de markt zet met veel outputs.

Ik noem SU700, RS 7000, electribe SX /MX (slechts 4, not expandable), een hele sloot andere samplers die standaard geen extra outs hebben. Het is net hoe je je verhaaltje presenteert ;).

Het is heruitgave van steeds dezelfde technologie met een enkele extra feature voor een weer nieuwe hoge prijs.

Doorontwikkeld concept kun je het ook noemen. De prijs is redelijk in balans gebleven, de MPC2000xl was nieuw ook rond dit bedrag en ik denk dat je voor een 2000xl met alle opties meer kwijt was dan nu voor een 2500.

't is net hoe je de dingen benadert. Als je de MPC tot op de bodem kent kun je er ontzettend veel mee. Door de beperkte interface komt het meer op de gebruiker aan dan op de machine als het om creativiteit gaat!

-C-

Origineel geplaatst door C738
1600 euro voor een MPC2500 zou ik gewoon neerleggen als ik ze er voor had.

Je weet van te voren wat je koopt... geen 'crippled' sample engine maar een drumsampler. 16 bit 44 kHz vind ik genoeg, aangezien muziek óf op CD (44.1/16bit) óf op MP3 (bitrate halleluja) terecht komt. Waarvoor koop je een MPC, óók voor die lekkere gritty lofi sound die je kunt krijgen door lagere bitrates en samplefrequenties.
Nu Digital Village de 2500 verkoopt voor 1160 euro is de prijs een stuk aangenamer moet ik zeggen. Je hebt dus gewoon voor onder de 1200 een 2500 in huis. Keymusic verkoopt de 1000 voor 675 blijkbaar maar dat is een uitzondering. Gemiddeld 400 euro verschil tussen de 2500 en 1000 nog maar dus. Een stuk aanvaardbaarder.

Als je voor mobiliteit gaat is de 1000 nog steeds de bak. Maar als je die outputs nodig hebt en idd toch wat meer controle wilt is voor dat verschil de 2500 zeker een overweging waard. Maar 1600 vind ik nog steeds veel en veel te duur.

Ja, zo kun je een virus C ook wel een virus A noemen met een andere DSP en een iets aangepast OS en een ander likkie verf... Zo lust ik dr ook nog wel een paar.

Realtime control is een stuk vooruit gegaan t.o.v. de 2000xl, je hebt meer filtertypes, je hebt effectprocessors, meer controle qua knoppen.

Er zijn weinig sequencers die standaard met veel outputs geleverd worden. Dus je kunt nu wel naar akai wijzen, maar op het moment is akai volgens mij de enige die zo'n apparaat in die prijsklasse op de markt zet met veel outputs.

Ik noem SU700, RS 7000, electribe SX /MX (slechts 4, not expandable), een hele sloot andere samplers die standaard geen extra outs hebben. Het is net hoe je je verhaaltje presenteert ;).

Akai heeft een keer heeft besloten hun klanten niet te rippen met belachelijk dure expansionboards. Niet meer dan logisch denk ik. De 1000 en 2500 hebben als eerste MPC's de outputs standaard i.p.v. als optie (zols zelfs bij de MPC4000 nog zo was).

De electribe ESX zou ik eerder in het straatje van de MPC1000 zetten en niet tegenover de 2500. Maar inderdaad C, met een wat genuanceerder sausje had wel gekund.

Doorontwikkeld concept kun je het ook noemen. De prijs is redelijk in balans gebleven, de MPC2000xl was nieuw ook rond dit bedrag en ik denk dat je voor een 2000xl met alle opties meer kwijt was dan nu voor een 2500.

't is net hoe je de dingen benadert. Als je de MPC tot op de bodem kent kun je er ontzettend veel mee. Door de beperkte interface komt het meer op de gebruiker aan dan op de machine als het om creativiteit gaat!

-C- [/B]

Dat je er zat mee kunt is een feit....en het klinkt prima...beter dan ik had verwacht.

Ik zou het op dit moment moeilijk vinden te kiezen tussen de 2500 en 1000. Ik heb de 8 outputs niet nodig en mobiliteit is best belangrijk voor me. Maar toch.....maar dan alleen met de 400 euro verschil....voor 800 euro zou ik het niet eens overwegen.

'k Zit nu tussen de bedrijven door wat in de manual van de MPC2500 te snuffelen maar extra features bovenop de 2000xl engine die ik zo effe tegenkom:

-grid edit
-Note on / realtime mode voor de Q-link knoppen zodat je ook tijdens het afspelen van de sample kunt tweaken
-chop shop, uitgebreide functies om je samples te hakken
-pitch shift, om je sample te pitchen met behoud van lengte
-twee (linkable) multimode filters
-mute groups
-inkomende audio door de filters halen

*C738 sluipt sneaky naar zijn spaarvarken met een hamer achter zijn rug verstopt

-C-

Jep... Eigenlijk alle dingen die ik nog miste in de 2000xl zitten in de 2500. Ook dat de filter nu tweakbaar is tijdens het afspelen van de sample is super!

-C-

En? Leeft 't spaarvarkentje nog?:D

Hij zag dr nogal magertjes uit... dus hij leeft nog ;). Ik wacht wel tot na de zomer, dan zijn de eerste mensen wel zat van hun 2500jes ;)

-C-

Back