JBL 4328 monitor(s)

ELectronic SKIL

Sound center

Attachments

• rec0004404-000.jpg
    rec0004404-000.jpg
    25,6 KB · Bekeken: 156
mmmm klinkt leuk ! alleen voor die prijs wacht ik nog effe .. ;)

Re: JBL 4328 monitor(s)

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Prijs en dergelijke:
http://www.musicstore.de/de/Recording/5_77_RMONNAHA_281_REC0004404-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Info:
http://www.jblpro.com/lsr/

Het schijnt dat deze monitor met bijgeleverde "meet"microfoon staande golven in je room elimineert door zich
erop aan te passen.
Opzich wel een leuke vinding.
Een punt waar zich een nulpunt bevind (waar golven van zelfde frequentie elkaar in tegenfase tegenkomen) kan door eq nooit verbeterd worden. -1 + 1 =0 en als je op die frequentie een factor 10 zou versterken dan blijft -10+10 nog steeds gewoon 0.

Voor de pieken kan het schelen, maar ik verwacht er geen wonderen van :)

Als ze dat beweren is het direct niet meer geloofwaardig . Als je een vlakke monitor heb die in een ruimte niet meer vlak is betekend dat je erg veel reflecties heb en dit zorgt ervoor dat je soms minder en soms meer signaal heb op verschillende freqenties .

Ik ken een aantal speaker manegment systemen en die hebben allen ook een auto correction funtie . Geen van de modellen die ik gebruik heb kan dat redelijk betrouwbaar doen . Het is en blijft handwerk .

Voor iemand die niet zoveel wil uitgeven maar wel hetzelfde wil kunnen als deze speakers kan beter voor een 300 euro een behringer deq 2496 halen .

Op een antwoord van Mischa zat ik dus te wachten.
En ja het mocht niet lang duren.

Ik had er ook zo mijn twijfels bij!

Maar kan iemand dat verhaal van GeitenBreijer wat verder toelichten.

Origineel geplaatst door mischa

Voor iemand die niet zoveel wil uitgeven maar wel hetzelfde wil kunnen als deze speakers kan beter voor een 300 euro een behringer deq 2496 halen .
Maareh, je wilt toch niet beweren dat zo'n behringer je staande golven wel elimineert dan? ;)
Ik snap het nut nog niet helemaal van zulke apparaatjes denk ik...

Een eq gebruiken om frequentiepieken en -dalen te compenseren is verre van ideaal aangezien je ook te maken hebt met nagalm in de luisterruimte. Die wil je ook optimaliseren en dat gaat alleen met acoustische aanpassingen oftwel absorberen/dempen. Het is namelijk niet de bedoeling dat de oude muziekmaten door de nieuwe heen klinken. Teveel dempen is ook weer niet goed, want dan kan de energie die nodig is voor een goede weergave ook niet tot uiting komen. Naast absorbtie heeft een ruimte ook altijd diffusie nodig om kleuring en smering te voorkomen. Het systeem van JBL is in feite een paardenmiddel dat als wondermiddel wordt gebruikt om verkoop te realiseren.

Origineel geplaatst door Bigbang
Teveel dempen is ook weer niet goed, want dan kan de energie die nodig is voor een goede weergave ook niet tot uiting komen. Naast absorbtie heeft een ruimte ook altijd diffusie nodig om kleuring en smering te voorkomen.

Dat van teveel dempen vat ik niet zo, als je muren mega gedempt zijn krijg je alleen het directe signaal van de speaker op je oren. Dit is wat ik iig wil, en daarom is mijn ruimte ook mega gedempt, ik heb nog niemand die hier geluisterd heeft horen zeggen dat de weergave niet goed tot uiting komt.

Kan je dat beetje toelichten ? :)

Ik ben ook van mening dat je beter aan de basis kunt beginnen met een betere plaatsing en wat kleine aanpassingen aan de ruimte. Dan heb je eigenlijk geen afregel apparatuur meer nodig.

daar wil ik dan ook nog een stap verder in gaan: als je weet wat je wilt horen, en je speakers goed kent, kun je zelfs midden in een winkelcentrum een goeie mix neerleggen!

MENSEN, KEN UW SPEAKER!!!!!!!!

Origineel geplaatst door B.S.E.
daar wil ik dan ook nog een stap verder in gaan: als je weet wat je wilt horen, en je speakers goed kent, kun je zelfs midden in een winkelcentrum een goeie mix neerleggen!

MENSEN, KEN UW SPEAKER!!!!!!!!
ik zou hem veranderen in:

MENSEN< KEN UW SPEAKERS ÉN UW RUIMTE!!!!!!! ;)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
ik zou hem veranderen in:

MENSEN< KEN UW SPEAKERS ÉN UW RUIMTE!!!!!!! ;)

helemaal mee eens ;)

bij deze dus:

MENSEN , KEN UW SPEAKERS ÉN UW RUIMTE!!!!!!!

Absoluut mee eens!

Maar de klank van je speakers ken je omdat je ze vaak in dezelfde ruimte beluisterd en die ruimte heeft nu eenmaal invloed. Sterkker nog, een andere stekkerdoos voor je audio kan de klank van je monitors en de rest van het systeem enorm veranderen.

Een beetje off-topic, misschien een nieuw topic voor openen, maar wel belangrijk om hier te noemen is het volgende:

Ik gebruik nu sinds een jaar het Furutech e-TP80E stekkerblok en hoor sinds dien veel meer diepte detail en rust in het klankbeeld. Verschillende A-B vergelijkingen met andere stekkerblokken laten het verschil wel verschrikkelijk duidelijk horen. Sinds dien gaat het mixen ook veel beter.

Dus heb je het idee dat je monitors wat kil en agressief klinken, koop dan een beter stekkerblok. Sluit alle voor het geluid belangrijke spullen via dit stekkerblok aan en je studio heeft beter geluid.

sorry, maar daar geloof ik niet veel van.

Origineel geplaatst door B.S.E.
sorry, maar daar geloof ik niet veel van.
Ik eerst ook niet maar horen is geloven. De klank is echt een stuk beter met dit blok er tussen.

dat klinkt mij ook een beetje als stront in de oren

je hebt wel dingen die het lichtnet echt helemaal schoon en ruis vrij maken maar wat kosten die dingen wel niet 3000 euro ofzo

en dan ben je de "ruis" kwijt maar stereo beeld en geluid wat dan beter wordt zie ik niet goedkomen

een stekkerblok verandert toch niet de karakteristiek van je synths, je mengtafel en je monitors?

lamaar.....

Ook ik zet daar grote vraagtekens bij, een beetje amp filtert zelf ook .

Heb je wel eens een a/b test gedaan blind? Dus gelijk achter elkaar?

Ik heb het idee dat je zonder a/b test niet snel kan horen wat het verschil is, en dat je graag verbetering denkt te horen omdat je er geld aan hebt uitgegeven.

Verder denk ik niet dat als je ruimte al slecht is, deze dingen je dan eventjes een bak definitie erbij gaat geven, omdat de 0 punten nog steeds 0 blijven.

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, en als je voelt dat het voor jou werkt dan is het natuurlijk ook zo :)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
... Heb je wel eens een a/b test gedaan blind? Dus gelijk achter elkaar? ...

Ik heb dat stekkerblok indertijd twee weken op zicht gekregen en heb me werkelijk suf getest. De A/B tests zijn natuurlijk leuk maar wat bij mij de doorslag heeft gegeven is het feit dat ik bij het beluisteren van mijn muziekcollectie gewoon meer detail hoorde.

Stukken van mijn idolen die ik al honderden keren heb gehoord en aandachtig heb zitten analyseren, wat doen ze daar nu precies etc. bleken ineens nog veel meer dingen te bevatten met dit blok er tussen. Dit is geen suggestie, dit is echt nieuwe dingen horen die kennelijk voorheen gemaskeerd werden door een soort onhoorbare storing.

NB. dit stekkerblok heeft me ongeveer 450 euro gekost en is zijn geld dubbel en dwars waard. Anders had ik namelijk duurdere powered monitors gekocht en was dan nog steeds niet tevreden geweest over het geluid. Ik weet echt waar ik over praat.

Maar om weer even on-topic te komen, de ruimte en plaatsing van je monitors is erg belangrijk om een evenwichtig klankbeeld te krijgen. Gelijke afstand naar de muur voor beide speakers en het liefst meer dan een halve meter uit de hoeken. Het is ook belangrijk om je monitors trillingsvrij te monteren, bijvoorbeeld op een stoeptegel en iets van rubber om contactgeluid te ontkoppelen.

Allemaal kleine tips voor beter geluid.

Groet,
Frank

Dat van teveel dempen vat ik niet zo, als je muren mega gedempt zijn krijg je alleen het directe signaal van de speaker op je oren. Dit is wat ik iig wil, en daarom is mijn ruimte ook mega gedempt, ik heb nog niemand die hier geluisterd heeft horen zeggen dat de weergave niet goed tot uiting komt.
Kan je dat beetje toelichten ?

De bas-frequenties vormen het grootste probleem bij het tunen van een ruimte. Er is een optimaal punt voor de weergave van deze bas-frequenties; de bas moet namelijk impact hebben wat betreft de eerste transiënten [zeer kortstondige pieken in een geluidssignaal die de attack vormen van het geluid] en daarna een strakke en droge uitsterving [reverb]. Ga je verder dempen dan verlies je in eerste instantie de uitsterving en daarna ook delen van de transiënten en daarmee de impact en het volume van de bas-frequenties. Te weinig reverb wordt als onnatuurlijk en naar ervaren om in te werken. Behoorlijk af-mixen wordt onmogelijk als je de informatie die in de transiënten zit, verliest. Je zal in een te gedempte ruimte ook je monitoren harder willen zetten dan in een goed ge-tunende ruimte. Dat brengt meer vervorming mee in je versterkers en je monitoren. Dat is ook niet wenselijk.

Vergelijkbare discussies

Back