MIDI of USB gebruiken?? snap het ni meer...

Faitman

Ingeburgerd
Beste mensen allemaal,

Tegenwoordig zijn de allernieuwste synths uitgerust met zowel MIDI, als dan ook USB. Nu is mijn vraag, hoe moet ik nu deze synths aansluiten op mijn PC? Neem nu mijn Fantom X6 en mijn Access Virus TI Desktop. Beter met MIDI naar de geluidskaart of gewoon de USB inpluggen in de PC, Of heeft dit nu 2 verschillende mogelijkheden?

zo'n synths hebben en dan zoiets niet weten?
heb je ze notabene wel? ;)

hallo

hallo

de X6 heb ik, de TI komt er aan normaal gezien ;) maar bij de handleiding staat niet echt een verschil tussen USB en MIDI hoor... Wou gewoon eens van een ander weten wat de voordelen of nadelen zijn bij USB of MIDI....

USB heeft een grotere bandbreedte, en je kunt 5 of 12 volt over de USB kabel laten gaan waardoor je kleine devices zonder adapter of lichtnet zou kunnen gebruiken.

Voor de rest biedt USB geen enkel voordeel boven Midi.

Voor je aanstaande TI zou ik sowieso USB aanraden, omdat er ook audio en besturing van de VSTi heen en weer gaat. Bij mij loopt dit allemaal overigens nog niet 100% stabiel.

Aangezien er bij standaard midi wat latency optreedt die bij USB veel minder is, zou ik USB gebruiken wanneer je de mogelijkheid hebt.

Hier stond een vergelijking van USB met FireWire.. ik heb er midi aan toegevoegd.
http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

USB 2.0
  • 1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported.
  • USB controller is required to control the bus and data transfer.
  • Cable up to 5 m.
  • Up to 127 devices supported.
  • Power supply to external devices is 500 mA/5V (max).
  • Full compatibility with USB 1.1 devices.

FireWire (IEEE1394)
  • 100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported.
  • Works without control, devices communicate peer-to-peer.
  • Cable up to 4.5 m.
  • Up to 63 devices supported.
  • Power supply to external devices is 1.25A/12V (max.).
  • The only computer bus used in digital video cameras.

Midi
  • 0.0305 MBit/s supported
  • Works without control, devices communicate peer-to-peer.
  • Cable up to 15 m.
  • Up to 16 devices supported.
  • No Power supply to external devices.
  • The only industry wide standard for controlling audio equipment

tot slot:

Midi:plug & play

USB/FireWire: buk & pray

Het grote voordeel van MIDI, het werkt ALTIJD!!!

Midi is heel recht toe recht aan, waardoor er niets mis kan gaan. De bandbreedte is ruim voldoende om noten en controlerinformatie te versturen.

USB en FireWire bevatten een virtualisatielaag waarbinnen met een synthesizer toch weer een variant van MIDI wordt gesproken. USB en FireWire hebben een grotere bandbreedte en zijn naast de MIDI (variant) ook geschikt voor het transproteren van audiokanalen en bestanden. Het nadeel van USB en FireWire is dat er meer software lagen tussen zitten waardoor de timing van afzonderlijke pakketjes niet altijd gegarandeerd kan worden. In de huidige generatie stuurprogramma's is dit probleem verholpen met behulp van enkele (vieze) kunstgrepen onder de motorkap. (misschien dat iemand anders daar nog meer over weet te vertellen).

Ik heb ervaren dat het aansluiten en besturen van USB en FireWire apparaten onder Mac OSX prettiger verloopt dan onder Windows XP. Dit schijnt te komen door de manier waarop het OS intern met deze poorten omgaat.

USB zelf heeft al van alles in huis dat vergelijkbaar is met midi.

Je kunt berichten sturen met een interrupt, je kunt bulk data versturen, en je kunt data streamen, en je hebt aparte control berichten.

Probleem is wel dat je bij USB geen garanties hebt over het tijdstip waarop berichten worden afgeleverd.

De meeste fabrikanten die USB als alternatief voor midi aanbieden gebruiken dus technieken als timestamping om te redden wat er te redden valt (inderdaad een soort hack.. niet helemaal), maar eigenlijk komt het er op neer dat USB kaal niet voldoet aan de eisen voor timing.
Dit soort "hacks" werken wel, en lossen het probleem grotendeels op, maar iedere fabrikant doet het op een andere manier, waardoor het niet compatible is.

Uiteindelijk kunnen zowel USB als FireWire veel meer bieden dan de midi standaard zoals die er nu is. Alleen moeten fabrikanten het dan wel eens worden over hoe het toegepast gaat worden.

Ik zie nog weinig initiatieven om tot een duidelijke en complete standaard te komen, dus ik vrees er het ergste van.

hey

hey

Bedankt iedereen voor zijn uitlegje, is al heel interessant geweest. Maar stel nu dat ik binnenkort de Desktopversie van de Virus TI heb, moet ik'm dan eerst met MIDI aansluiten aan mijn Fantom X6 of gewoon van de TI met USB naar PC gaan? Ik veronderstel dat ik eerst met MIDI een connectie moet maken tussen de Fantom X6 en de Virus, aangezien de Desktopversie geen toetsen heeft en ik dus de toetsen van de Fantom moet gebruiken om de Virus te bedienen. Of zijn er andere mogelijkheden?

Sorry voor het moeilijke gedoe, in de handleiding staat er uiteraard altijd wel een uitlegje bij, maar ik hoor het graag van andere mensen met meer ervaring op dat gebied.

Groeten,

Fred.

Waarschijnlijk is het beter om beide apparaten met USB aan je computer te koppelen en dan vanuit je sequencer software het signaal door te sturen. De Acces kun je dan als VSTi intsrument gebruiken. Geen midikabels meer nodig dus.

Re: ok

Re: ok

Origineel geplaatst door Faitman
ok, thanks in ieder val. Maakt niet uit welk sequence programma? Ik heb Cubase SX 3.

Cubase SX werkt met VSTi's. Sterker nog, Steinberg is de grondlegger van de VST standaard.

prachtig dus ;-) Ik heb ook gelezen dat die Access Virus TI werkt als een geluidskaart... Wat moet ik daar mij bij voorstellen? Is een geluidskaart in de PC dan overbodig of zo?

Uhmm je koopt een TI zonder eigenlijk te weten wat ie kan :confused: Voor dat geld heb ik me er toch eerst even goed in verdiept :)

Inderdaad, de TI is ook een USB geluidskaart. Dus geen extra kaart meer nodig.

Origineel geplaatst door Faitman
prachtig dus ;-) Ik heb ook gelezen dat die Access Virus TI werkt als een geluidskaart... Wat moet ik daar mij bij voorstellen? Is een geluidskaart in de PC dan overbodig of zo?

Je hebt het gelezen, lees dan even verder. ;)

Origineel geplaatst door MikeJarod
Uhmm je koopt een TI zonder eigenlijk te weten wat ie kan :confused: Voor dat geld heb ik me er toch eerst even goed in verdiept :)

Inderdaad, de TI is ook een USB geluidskaart. Dus geen extra kaart meer nodig.

Nee, heb de TI nog niet he, had het gewoon van horen zeggen, dus de handleiding zelf heb ik ook nog niet....

Back