Meerdere VST's aansturen op 1 midikanaal in SX3

Bammel

Radioaktief lid
Ik speel al weer flink wat jaartjes in allerlei bands, en ik begin me flink te irriteren aan al dat gezeul met die zware koffers. Daarom ben ik van plan om alles over een andere boeg te gooien, nl een goede midicontroller + laptop + VST instrumenten. Ik lees hier op het forum dat meerderen mij hierin al zijn voorgegaan.

Ik ben in het bezit van Cubase SX3 en wil deze ook als VST host gaan gebruiken, en denk aan de volgende aanpak:
Voor iedere song maak ik een midispoor aan en deze koppel ik aan een VST instrument. Zo kan ik tussen de nummers door eenvoudig en snel schakelen tussen de geluiden (mbv de pijltjestoetsen).

Is dit de beste methode? En zo nee, wat dan wel?

En wat als ik nu een split wil maken: 2 VST's op 1 spoor? Een bas links van C3 en een pad rechts. Ik kan maar 1 uitgang kiezen voor een midispoor. Is dit uberhaupt wel mogelijk?

Ik heb al aan veel opties gedacht, zoals met midisends werken, of de inputtransformer, maar ik kom er nog niet uit.
Wie wijst mij de weg?

Alvast bedankt!

Aan een MIDI track kun je een input en een output toewijzen.
Je maakt 1 MIDI track aan op kanaal x (bv 1, maar hoeft niet) met als output het ene instrument, en je maakt 1 MIDI track aan op kanaal x (bv 1, maar hoeft niet) met als output het andere instrument.
Dan klik je op beide op het record knopje, en je gaat opnemen (beide gelijktijdig dus). Dan neem je twee tracks tegelijk op met verschillende instrumenten, kan zowel bij hardware alsook bij software.

Suc6

Re: Meerdere VST's aansturen op 1 midikanaal in SX3

Origineel geplaatst door Bammel
Ik speel al weer flink wat jaartjes in allerlei bands, en ik begin me flink te irriteren aan al dat gezeul met die zware koffers. Daarom ben ik van plan om alles over een andere boeg te gooien, nl een goede midicontroller + laptop + VST instrumenten. Ik lees hier op het forum dat meerderen mij hierin al zijn voorgegaan.

Ik ben in het bezit van Cubase SX3 en wil deze ook als VST host gaan gebruiken, en denk aan de volgende aanpak:
Voor iedere song maak ik een midispoor aan en deze koppel ik aan een VST instrument. Zo kan ik tussen de nummers door eenvoudig en snel schakelen tussen de geluiden (mbv de pijltjestoetsen).

Is dit de beste methode? En zo nee, wat dan wel?

En wat als ik nu een split wil maken: 2 VST's op 1 spoor? Een bas links van C3 en een pad rechts. Ik kan maar 1 uitgang kiezen voor een midispoor. Is dit uberhaupt wel mogelijk?

Ik heb al aan veel opties gedacht, zoals met midisends werken, of de inputtransformer, maar ik kom er nog niet uit.
Wie wijst mij de weg?

Alvast bedankt!

Steinberg V-Stack is hét antwoord op je vragen, en je kan er precies mee doen wat jij wilt!
Ik gebruik het zelf ook in de live band!

Het is een vst-host met sequencer, maar dan zonder het multitrackvenster, om het zo te zeggen. (want dat is eigenlijk het enige wat je 'niet' gebruikt als je met cubase sx3 zou werken).
Verder kan je midichannels, transpose, octave shifts, en zoals jij zegt: een lo-key en hi-key aanduiden zodat je op 1 midichannel meerdere instrumenten kunt bespelen (splitfunctie).. Tenslotte nog de gekende mogelijkheden zoals insert effecten, mastereffecten.. Check it out!

Groet,

Martijn

v-stack

Het heeft mijn voorkeur om het met Cubase te doen omdat ik deze al heb, maar dat V-Stack ziet er ook wel erg makkelijk uit (en waarschijnlijk CPU vriendelijker). Echt heel veel info vind ik niet op de Steinberg site. Ik zou de handleiding wel eens willen lezen.

Split points maken en bepaalde zones transponeren en zo wordt met Cubase toch wat lastig (waarschijnlijk toch iets met die Input Transformer).

In ieder geval bedankt voor de feedback!

Ik zou de handleiding wel eens willen lezen.

Dan doe je dat toch?

P.S. Indien van toepassing: vragen over gehackte versies worden trouwens principieel hier niet gegeven. Als je een legale versie hebt, voel je dan niet aangesproken! Maar dan heb je een boek en meerdere pdf manuals. Lezen dus maar!

Van Cubase heb ik een legale versie.
Ik bedoel de handleiding van V-Stack. De info op steinberg.net vind ik niet zo volledig, vandaar. Ik dacht altijd dat V-Stack een uitgeklede versie van Cubase was, met alleen de mixer en geen sequencergedeelte, maar blijkbaar zitten er ook weer opties in die weer niet in Cubase zitten, zoals layers en splits maken.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar Kore van Native Instruments. Hierin kun je ook allerlei setups maken. En er is nu een hele leuke aanbieding: NI Kore + NI Complete 3 voor €1500,-. Volgens mij ben ik dan in 1 keer klaar.

Hé Bammel,

Jouw verhaaltje komt 1-op-1 overeen met mijn omstandigheden. Veel optreden, veel gesjouw, kortom veel jaloerse blikken naar de zanger(es) die na het op hoogte stellen van de microfoonstandaard klaar is met de opbouw...
Ik kijk met dezelfde belangstelling naar de V-stack (ja, ik heb me voor de time-being schuldig gemaakt aan een illegale versie voor thuisgebruik) :o:. Ook de Kore lijkt een fantastische ontwikkeling. Er zijn al mensen voorspellen dat het opbouwen op een podium in de toekomst in 10 minuten klaar kan zijn. Plug & play om het zo maar te zeggen.
Let bij het gebruik van V-stack vooral op dat je een snelle processor gebruikt. Latency gaat je anders meteen parten spelen! Ik ben nog niet helemaal om. Ik heb recentelijk diverse VST gekocht. (The Grand, B4 e.d.). Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit.
MAAR, met name het hammond onderdeel zit me dwars. Ik gebruik nu de XM-C1-module zodat ik 'live' met de drawbars kan schuiven. Maar hoe zit dat met het live 'tweaken' van je andere sounds. Native Instruments biedt ook een drawbarmodule aan. Maar dan heb je al weer twee gevoelige objecten te sjouwen...
Misschien biedt een goed midi masterkeyboard van bijvoorbeeld M-Audio hierin weer uitkomst...
Ik vraag me af of er meer toetsenisten met dit 'probleem' zitten en wat zij aan oplossingen hebben uitgedokterd. En een OASYS zit er met mijn portemonnee niet in... :(
Hopelijk volgen er goede suggesties! :)

Zelf gebruik ik V-STack ook samen met B4, The Grand, met Spectrasonics Atmosphere en met Applied Acoustics Lounge Lizard.. Bestuur'k allemaal met verschillende presets uit m'n Studiologic Fatar VMK-88.. op verschillende midichannels in V-STack.. (B4 op 1, The Grand & Atmosphere op 2, Lounge Lizard op 3, voor 'Jump' van Van Halen soms ook nog een Superwave P8 op 4)
M'n masterkeyboard kostte wel 550 euro (achteraf gezien té veel geld mss..) maar doet wat het moet doen..

En idd, je moet toch al iet of wat laptop hebben vooraleer het vlot loopt.. Zelf gebruik ik een Toshiba Satellite PIV 2.4 GHz met 736 MB ram, wat in principe nog te weinig is gezien de softsynths die'k gebruik.. (de grootste preset van The Grand vraagt ongeveer 1 GB ram zeker, daarbij nog de Atmosphere gelayerd met een preset van enkele 100 MB ram.. En disk streamen is er niet echt bij (4200 rpm) dus dat beperkt direct je voices..)
We roeien met de riemen die we hebben!

Verder heeft 'n VMK-88 ook die drawbars + B4 presets waarmee het allemaal wat gemakkelijker wordt..

Toch, midden dit jaar hoop ik ook een Nord Electro V2 te scoren (keyboardversie)! Gebruiksgemak, kwaliteit, extra keyboard, geen gedoe met cpu overloads en latency problemen.. en, weinig opbouw voor als je ff wilt jammen ofzo :).. Tis maar wat je wilt..

De pc zal er altijd blijven voor die dingen die de Nord niet kan (pads + strings uit de Atmosphere), zodat de taken verdeeld worden..

Volgens mij betekent optreden met een controller laptop dat je thuis veel meer moet voorbereiden, bv selecteren/programmeren van sounds, toewijzen van functies aan bepaalde knoppen, etc. Wat dat betreft is een dedicated synth gewoon handiger, en prettiger als je even wilt jammen.

Zelf heb ik een Nord Electro 2 en daar ben ik zeer tevreden mee. Lekker licht en fantastische podiumbak. Het enige wat ik jammer vind is de matige akoestische pianosound. Ook de laatste update heeft mij wat dat betreft niet overtuigd. Dit is ook de reden dat ik een Motif ES + koffer (=40 Kg) meesjouw.
De Nord Stage Compact die binnenkort uitkomt (=Nord Stage in Nord Electro jasje) is misschien ook wel een oplossing voor mij. Volgens mij is die akoestische piano best wel goed. Dan kan ik mijn Motif ES thuislaten en kan ik een keer niet bezweten aan een optreden beginnen.

Al met al, ik ben er zelf nog niet uit, maar ik vind het wel leuk om te lezen hoe anderen hier mee omgaan.

Tsja, hoe verleidelijk de rol van een laptop ook lijkt, ik kijk zelf nog steeds met vochtige mondhoekjes naar nieuwe synths... Ik heb ook nog een leslie 122XB. Aan sjouwen was ik dus toch al gewend. (of went dat nooit???) En misschien is het ook een stukje gevoelsmatige betrouwbaarheid van synths t.o.v. laptops...
Maar nogmaals, er zijn vast genoeg toetsenisten op dit forum die al flink geexperimenteerd hebben met diverse constructies. Ik heb ook al een paar keer mijn polysix meegenomen naar optredens voor 1 of 2 patches...
Verder heb ik het samplegeheugen van mijn triton LE volgebeukt met pianosamples en intro's en samples die gebruikt worden in nummers die we coveren... Denk aan het 'money' intro van Pink Floyd bijvoorbeeld. Nadeel is dat mijn triton ongeveer 5 minuten aan het laden is... :(
Zou ik ooit helemaal tevreden zijn over mijn setup vraag ik me nu af.... :confused:

Volgens mij betekent optreden met een controller laptop dat je thuis veel meer moet voorbereiden, bv selecteren/programmeren van sounds, toewijzen van functies aan bepaalde knoppen, etc. Wat dat betreft is een dedicated synth gewoon handiger, en prettiger als je even wilt jammen.

Zelf heb ik een Nord Electro 2 en daar ben ik zeer tevreden mee. Lekker licht en fantastische podiumbak. Het enige wat ik jammer vind is de matige akoestische pianosound. Ook de laatste update heeft mij wat dat betreft niet overtuigd. Dit is ook de reden dat ik een Motif ES + koffer (=40 Kg) meesjouw.
De Nord Stage Compact die binnenkort uitkomt (=Nord Stage in Nord Electro jasje) is misschien ook wel een oplossing voor mij. Volgens mij is die akoestische piano best wel goed. Dan kan ik mijn Motif ES thuislaten en kan ik een keer niet bezweten aan een optreden beginnen.

Al met al, ik ben er zelf nog niet uit, maar ik vind het wel leuk om te lezen hoe anderen hier mee omgaan.

Ik werk zelf met een masterkeyboard met midicontroller functies. Ik kan splits maken, layers maken en patches definiëren op basis van midi kanaal (vst op opeenvolgend midikanaal instellen), en msb en lsb instelling (patches kiezen). Ik zie de ingewikkeldheid van het probleem niet. Je zet gewoon je VSTi's op een rijtje met elk een eigen channel. Je zet ze allemaal op monitoren en klaar is kees, je instellingen op het masterkeyboard doen de rest.
:geslaagd:

Origineel geplaatst door Mole
Je zet gewoon je VSTi's op een rijtje met elk een eigen channel. Je zet ze allemaal op monitoren en klaar is kees, je instellingen op het masterkeyboard doen de rest.
:geslaagd:

Oke bedankt, dat ziet er uit als een goed werkbare oplossing. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken. Ik neem aan dat deze instellingen op ieder masterkeyboard mogelijk zijn?

Intussen heb ik ook Brainspawn Forte ondekt, en dat lijkt me een heel goed alternatief voor V-Stack.

inderdaad interessant alternatief, dat geeft meteen ook het antwoord op mijn vraag in deze thread

Audio Thru
Using the brainspawn Audio Input plugin, process live audio input through audio effects with very low latency

Back