het vol en rond maken van mijn mix?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Ik vind het het meest frustrerende onderdeel van muziek maken.. het afmixen.. ja ik hoor je: " wie niet "..

maar ik wil het dan ook perfect doen. OK wat is de stand..

Ik heb het nu zover dat de verhoudingen allemaal wel vrij goed kloppen. Dit hoor ik dan van diverse producers die dat vinden. Graag ten eerste jullie oordeel :

www.theroundtable.nl/djsirjamez-thereflex.mp3

Mijn frustratie is dat de verhoudingen misschien wel kloppen, maar ik vind nog steeds niet dat het pompt, dat het lekker rond is en vol is.. als je dit hard aan zet dan gaat ie schreeuwen ..

ik krijg het dus nog steeds niet voor elkaar om het mooi rond te krijgen en vol te krijgen.. je weet wel.. het RAdio effect..

ik gebruik alleen maar samples in fruity loops en logic platinum..

graag zoveel mogelijk tips naar refferentie van mijn track en alle adviezen die jullie kwijt kunnen..

ik wil leren.. ik probeer het elke dag weer op andere manieren om zo tot de ontdekking te komen welke manier voor mij werkt..

help!

Volgens mij maak je een denkfout. Je moet niet wachten met het "vol en rond" maken van je tracks totdat je gaat mixen. Begin bij de keuze van de juiste geluiden. Dat is het meeste cruciale punt van een goede mix. Als je geluiden hebt die al niet mooi en rond zijn dan ga je dat ook niet krijgen door te mixen.
Denk niet dat als je over een k*tgeluid een supercompressor gooit dat het dan geweldig klinkt. Je zegt dat je voornamelijk met samples werkt. Dat kan prima alleen heb je dan meestal minder controle over de eigenschappen van een geluid. Probeer dus ook eens wat met synthese te doen. Zo kan je bijv. basslines veel nauwkeuriger in de mix zetten zodat het allemaal precies goed klinkt.
Trouwens, met de termen "vol en rond" doelen de meeste mensen op de bas en ritme sectie. Een ronde volle bas met punchy drums en misschien een mooie Rhodes piano wordt vaak aangeduid als "vol en rond". Het maken van zoiets is niet makkelijk en het enige wat je kan doen is oefenen en goed luisteren naar andere platen en dat na proberen te apen.
Als je dan toch in de mix het wil fixen dan raad ik je de pluginset van de Universal Audio UAD-1 kaart aan. Dat zijn emulaties van Vintage EQ's, compressors en pedaaltjes en klinken erg warm en mooi. Vooral de Pultec EQ is fenomenaal om je bass en drums lekker vol te krijgen zonder schreeuwerig of schel te klinken.

ik heb deze track opnieuw gemixt en gemastered met Ozone.. een aantal tips heb ik gevolgd (gevonden in andere threads) en dat is het layeren.. ik heb de basskick dus met 4 lagen gelayerd..

verder heb ik de Ozone mastering plug in heel rustig doorgenomen en zo secuur mogelijk gemasterd..

over mijn absolute 2 spirit monitoren klinkt ie vrij dof, maar over mijn senheisser headphone klinkt ie heel vet en helder.. nu nog afluisteren op andere boxen en dan kijken of hij goed is..

jullie reactie graag!

Heb je hem ook zonder Ozone?

ik ga nu eerst de afmix opnieuw maken.. die laad ik dan op..
daarna ga ik hem masteren en ook die versie laad ik op..

dan kunnen jullie het origineel beoordelen.. en de mastering..
en wellicht kunnen we zo tot een goede mix en mastering komen

persoonlijk laat ik een nummer afmasteren door een persoon die daar echt ervaring mee heeft en goede oren.
het is makkelijk al die software pakketten maar je kan er heel gemakkelijk je hele track mee naar de klote helpen.
masteren is een vak appart en er zijn er maar een handje vol die die echt goed kunnen.

+ als de mix goed is hoeft er eigenlijk niet of nauwelijks gemasterd te worden

if it aint broke dont fixit

en al die professionals die hebben het ook moeten leren..
zo dus ik ook.. als er een release uit komt zal hij natuurlijk door een pro gemastered worden.. maar ik wil wel mijn eigen tracks goed af kunnen leveren..

daarom lever ik een afmix versie af en een eigen mastering..
maar uiteindelijk is mijn doel dat ik gewoon zelf alles kan..
zodat ik volledig eigen controle heb over hoe mijn muziek gaat klinken ..

ik heb het gevoel bij dit nummer dat ik naar meerdere tracks aan het luisteren ben.. het is gemaakt uit een DJ oogpunt, niet een geheel.. zo zitten er, vind ik persoonlijk, teveel breaks in de tracks om het als één geheel te laten klinken... maar er zitten wel leuke stukjes in, dus probeer het goede eruit te filteren en het slechte weg te laten en probeer er zo één geheel van te maken..

pfoe.. nou, daar gaat ie..

het begin vind ik wel goed.. alles er rustig in laten komen, prima om in te mixen. Bassje erbij iets later.. ssswing.. dan loopt 't gewoon lekker door.. daarna die break met samples.. die kick loopt gewoon door.. zou je mee kunnen spelen, weg laten of een langere break.. iig iets anders tot aan de 2 minuten.. dat gaat allemaal zo abrupt, niet smooth.. Dan hebben we bij de 2:50 een break.. dan is het stil.. break met vocals.. wel ok, heb alleen het gevoel dat 'flex' niet klopt, maar dat weet ik niet zeker.. en eindigt de break bij ongeveer de 3:44.. loopt wel redelijk over.. zou je veel meer mee kunnen doen.. dan krijg je de volledige vocal.. zou ik vaker laten horen en meer mee doen.. knal fx erover.. filteren die handel.. bij de 5:30 weer een break.. bij de 6 min is wel een goed stuk.. ja ik vind het moeilijk.. er zitten naar mijn gevoel teveel losse elementen in.. maarja, dit is wel allemaal mijn humbele opinie..

wat ook helpt is, fik dit op cd, vrot het in je voiture en ga ff luisteren.. dat wil ook nog weleens helpen :) succes..

haha dweems in da house ! :D

ik heb nog wel een tipje

zorg dat het goed klinkt op je absolute 2 spirit monitoren
dan klinkt het vaak overal goed (althans dat is ook bij mijn ns-10's) luister maar naar platen die jij goed afgemixt vindt, die klinken als het goed is prima op je monitoren

ze heten namelijk niet voor niets reference monitoren ;)

zorg ook dat je vette samples gebruikt, vetheid toevoegen is moeilijker dan weg halen.

en als je lef hebt laat je een mix maken door Nolet met zijn uad plugins ;)
maar luister ook naar krz
mastering/mix komt vaak na arrangement

en voor mij gebeurt er bij het snijden van platen het meest belangrijkst qua mastering.

Yeps .... ik krijg gelijk het Ben Liebrand megamix gevoel als ik hier naar luister.

Het komt inderdaad nog over als stukjes .... er mist vind ik ook draager .... iets wat het nummer leid.

dit is de master versie (in zoverre ik dat kon doen)

www.therountable.nl/djsirjamez-firstreactionmaster.mp3

ik heb al te veel goede reacties gekregen van platenmaatschappijen, dat als ik er nu nog iets aan verander ik bang ben dat wat ze tof vonden, het niet meer is..

ik laat hem dus maar zo, nu weet ik tenminste zeker dat men hem wil releasen.. maar ik wil hem niet af geven voordat hij echt goed klinkt!

tja.. iek ben perfectionist... en zoiets bestaat niet met muziek, daarom ben ik bang dat er van mij nooit iets terrecht zal komen.. ik zit in die welbekende cirkel naar beneden.. nooit tevreden.. =(

zo heb ik nu toevallig een track van madr opstaan, stond nog in een dir die ik net aan het opschonen was, in this world.. heerlijke track waarin alles perfect overloopt.. het is wel een iets andere track, alleen zo hoor je wel hoe het als 1 geheel klinkt.. vette track trouwens.. nu wil ik geen veren steken, maar z'n shit roelt wel.. :L

Misschien moet je gewoon iemand anders de mix laten maken en masteren. Kan verhelderend werken, aangezien je je track nu al zovaak hebt gehoord dat je je eigen fouten er niet meer uit kunt halen.

Back