voldoende of onvoldoende laag !?

glennplumber

Kneed je synth
Hallo iedereen,

Ik ben een aantal (techno) tracks aan het afmixen en loop tegen iets waar ik altijd last mee heb !
Ik gooi er veel teveel laag in. Dit zal ook iets met mn monitoren te maken hebben. Maar hoe zorgen jullie ervoor dat er niet teveel en niet te weinig laag in je productie's zit ? Nou is luisteren naar bestaande productie's natuurlijk een optie maar die werkt voor mij op de een of andere manier niet helemaal lekker dus !

Mijn vraag : hoe zorgen jullie voor het perfecte laag ?

Alvast bedankt

Zorg dat je akoestiek in je studio goed voor elkaar is om een zo neutraal mogelijke weergave te krijgen. Probeer toch te refereren aan bestaande tracks om je verhoudingen tussen kick/bassline en laag/mid goed te krijgen.

succes

koop betere monitors? en verder zoals je zegt vergelijken met tracks die je zelf goed vindt klinken ... en als je het echt perfect wil laat t dan aan een pro over :)

deze tips zijn zo'n beetje de standaard antwoorden op je vraag :)

Een eerste stap is toch wel degelijk proberen om een evenwichtige mix te maken. Dat doe je op het gehoor (niet vergeten regelmatig je oren te 'verfrissen' door eens naar iets anders te luisteren of gewoon even buiten een frisse neus te halen...)
Eenmaal de mix gemaakt kan je met goeie 'eq-ing' nog wel wat doen. Sowieso alles onder 30Hz knip je weg. Of onder de 50Hz, maar niet in één stuk, je doet dit best met een 'glijbaan'. Dit is uiteraard afhankelijk track per track. Moet je dus uittesten.
Goed masteren is eerder een teveel aan frequenties weghalen dan bestaande 'boosten'. Maar ook hier schuilt een addertje: alles wat je ergens wegsnijdt zorgt ervoor dat andere frequenties plots veel duidelijker worden (=minder gecamoufleerd)
Het is een kunst hoor! Niet wanhopen als het niet direct lukt. Ik worstel er zelf nog altijd mee.

Afluisteren op meerdere plaatsen (huiskamerstereo, autoradio etc), en kijken hoe het daar klinkt en vergelijken met hoe dat klinkt op je monitor.

Soms ook een kwestie van meerdere versies opnemen en na elkaar luisteren. Om een of andere reden is luisteren naar je synth anders dan luisteren naar een .wav-file.

Origineel geplaatst door glennplumber
Bedankt voor de tips !

ik gebruik spririt absoluut 2s

met alle respect, dit zijn waardeloze speakers.

Ik had dat ook altijd, te weinig of teveel bas, het lukt me nu redelijk en dat is gelukt door toch veel naar andere soortgelijke tracks te luisteren, laat deze tegelijk lopen met je eigen track en switch heen en weer, kan je het direct 1 op 1 vergelijken.
Wel de CD over de zelfde speakers met een neutrale EQ natuurlijk.

Haal 't laag eruit waar je geen laag nodig hebt. Snare's bijvoorbeeld kunnen aardig wat laag hebben, zonder dat 't het echt veel toevoegt aan het geluid van de snare zelf. Beetje laag eruit draaien in zo'n geval. Hetzelfde geldt voor veel synthlijnen en dergelijke. Misschien klinkt solo dat laag er nog wel geinig bij, maar in de mix gaat het de rest snel in de weg zitten.
Bassdrum en bassline hebben laag nodig, dus laat met rust. Als het een beetje kan bij andere instrumenten wat laag eruit, zodat kick en bassline meer de ruimte krijgen.'t Is natuurlijk vooral een kwestie van proberen, maar misschien heb je er wat aan!

Origineel geplaatst door richard2000
Ik had dat ook altijd, te weinig of teveel bas, het lukt me nu redelijk en dat is gelukt door toch veel naar andere soortgelijke tracks te luisteren, laat deze tegelijk lopen met je eigen track en switch heen en weer, kan je het direct 1 op 1 vergelijken.
Wel de CD over de zelfde speakers met een neutrale EQ natuurlijk.

Misschien moet ik maar eens een loop van een bestaande track ernaast gooien om idd snel te kunnen switchen tussen die 2 !

thx

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Haal 't laag eruit waar je geen laag nodig hebt. Snare's bijvoorbeeld kunnen aardig wat laag hebben, zonder dat 't het echt veel toevoegt aan het geluid van de snare zelf. Beetje laag eruit draaien in zo'n geval. Hetzelfde geldt voor veel synthlijnen en dergelijke. Misschien klinkt solo dat laag er nog wel geinig bij, maar in de mix gaat het de rest snel in de weg zitten.
Bassdrum en bassline hebben laag nodig, dus laat met rust. Als het een beetje kan bij andere instrumenten wat laag eruit, zodat kick en bassline meer de ruimte krijgen.'t Is natuurlijk vooral een kwestie van proberen, maar misschien heb je er wat aan!

De grootste fout van gemiddeld 'beginnend' producer !! Hehehe ... je wilt tenslotte VETTE muziek maken he ! ;)

Erg goede tip idd !! Alleen maak ik al gebruik van deze kennis ... al blijf ik vaak wegdraaien hoor !

thx

Origineel geplaatst door richard2000
Kan je beter niet doen, misschien raakt die loop op de een of ander manier wel gekleurd, beter direct van CD.

hehe ...heyjee ... we gebruiken niet allemaal buizen he :D

;)

Spaar ff door voor wat betere monitors. ;)

idd ja, betere monitors en wellicht een sub erbij :P

't lijkt mij dat hoe meer, of hoe realistischer je de bas hoort, hoe eerder je een beetje zal 'nuanceren' met laag.

Had er ook altijd last van dat er een dodelijk laag in m'n nummers zat, simpelweg omdat ik er door foute monitors
geen controle over had; ik hoorde het gewoon niet.

Als je alleen met een setje NS-10's of spirits gaat afmixen, dan mis je imo toch echt de controle over je laag.

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad.
Eerst had ik Behringer Truths...
Na lang proberen (dat wil zeggen: afmixen, op cd zetten, luisteren in auto, laptop, hifi installatie... Wijzigen en weer opnieuw afmixen etc etc) wist ik hoe het ongeveer moest klinken op de truths, zodat het gemiddeld wel goed zat.
Tot dat ik een subwoofer in mijn auto legde... Woemp Woemp Woemp rrrrrr Woemp :)

Dus toen heb ik het geheel weer moeten bijstellen. Ik ben er nu achter dat zoals Hermax al zei, alles onder de 30 Hz meestal enkel problemen oplevert (zeker met subwoofers, en al helemaal als t rond je ritme zit) en vanaf 50 Hz langzaam omlaag halen is een goede tip.

Nu heb ik Dynaudio's BM6a. Die klinken weer helemaal anders dan de Truths. Dus heb ik dat hele proces weer opnieuw moeten herhalen. Wat ook helpt is gewoon 3 of 4 versies in een keer maken. Bijvoorbeeld een gewone, een met laag weg ge-eq'd, een met midden en hoog geboost, etc. Deze luister je dan achter elkaar op verschillende plaatsen, dan hoor je op een gegeven moment vanzelf welke kant het op moet.

Succes ermee!

Let ook op een goede positionering van je monitors en je afluisterpositie. En idd de akoestiek van je ruimte.
Hierover is veel te lezen te vinden ('k weet niet of het allemaal even nuttig is, mogelijk bestaan ook hier verschillende meningen over) op internet, in artikelen en in boeken.

Back