voldoende of onvoldoende laag !?

Origineel geplaatst door Sander02
idd ja, betere monitors en wellicht een sub erbij :P

Origineel geplaatst door fuse
Spaar ff door voor wat betere monitors. ;)

Het gekke is dat ik het eigenlijk al jaren weet dat het laag ruk is van die spirits.
Helaas ... wat dat betreft ... dat ik weer student ben en veel te weinig euro's heb om goede monitoren te kunnen kopen. Dus zal eventjes door moeten roeien met de riemen die ik heb.

Dat worden dus gewoon weer 1000 en 1 opnamen =(

Origineel geplaatst door Alan
Ik ben er nu achter dat zoals Hermax al zei, alles onder de 30 Hz meestal enkel problemen oplevert (zeker met subwoofers, en al helemaal als t rond je ritme zit) en vanaf 50 Hz langzaam omlaag halen is een goede tip.
Succes ermee!

Ik zal het eens gaan proberen ! Maar wat voor soort muziek maken jullie ? Ik bedoel ... is het weghalen van die 50Hz voor elke muzieksoort een goede zaak ?

thx

Alles onder 50hz weghalen lost wel wat op maar je verliest ook wel wat ballen.
(Hang trouwens ook van de steilheid van het filter af)

Maar als je een headset heb die ook wel laag komt kun je daar wat mee compenseren.
Of anders een referentiesetje scoren op de rommelmarkt op koninginnedag of zo. Liefst zo'n oerlelijke boombox met een bassboost stand. Als die flink over z'n nek gaat weet je vaak al genoeg.
Of anders gewoon anderen vragen je mix te beluisteren. :)

ik mix al van in het begin van mijn grootste muziek carriere af op een gewone oerdegelijke stereoketen die al 15 jaar oud is ofzo (inclusief de boxen). gewoon alle eq en dergelijk neutraal zetten en daarop mixen. wat ik daarna doe is gewoon in winamp eens enkele eq presets inladen en luisteren hoe het klinkt. als het resultaat niet teveel veranderd dat weet je dat je goed zit. kheb ook een koptelefoon die het laag echt een grote boost geeft. daar luister ik ook regelmatig op af. en als de bas daarover niet overstuurd dan weet je dat je wel goed zit.

uiteindelijk komt het erop neer je eigen materiaal te kennen. dan weet je waar de gebreken zitten. en de tip over wegfilteren van laag van snares en dergelijk is een zeer goeie doe het ook altijd en het maakt idd wel een verschil.

its all about compression and eq en een goed gehoor doet het halve werk!

Origineel geplaatst door glennplumber

ik gebruik spririt absoluut 2s
Ik heb ze ook gehad, en keek altijd naar de speaker, als je sublaag in je mix hebt kan je dat aan je conus beweging zien, andere truc die ik altijd uitvoerde om mix van baslijn en kick beetje te doseren als dat lastig te horen was, is aan de conus voelen, zo kan je voelen of de baslijn niet enorm overheertst bijvoorbeeld, of veel te veel onhoorbaar laag bevat.
En ook kan je het even vrij hard zet, zodanig dat die net niet over zn nek gaat qua laag, kan je aan het mid en hoog nivo horen of het veel te zacht of te hard staat.

Maar het blijft behelpen zo natuurlijk...

Origineel geplaatst door fuse
Alles onder 50hz weghalen lost wel wat op maar je verliest ook wel wat ballen.
(Hang trouwens ook van de steilheid van het filter af)

Maar als je een headset heb die ook wel laag komt kun je daar wat mee compenseren.
Of anders een referentiesetje scoren op de rommelmarkt op koninginnedag of zo. Liefst zo'n oerlelijke boombox met een bassboost stand. Als die flink over z'n nek gaat weet je vaak al genoeg.
Of anders gewoon anderen vragen je mix te beluisteren. :)

Ik heb zeker een goede headset ... van tegenovergestelde kwaliteit van mn monitoren :D

Alleen betwijfel ik of het voor de soort muziek die ik maak wel zo'n goede zet is

Ik heb ook de Absolute 2's gehad en m'n mixen hadden altijd veel te veel bas en te weinig mid. Bovendien konden ze zelfs de best gemixte cd's slecht laten klinken en waren ze erg vermoeiend voor de oren. Eigenlijk klonk alles erdoor om te =( .
Nu heb ik Mackie's en hoor ik wel veel bas maar op een hifi setje klinkt het precies goed. *D

Ik heb een beetje het zelfde probleem, dan weer te veel bass en daardoor de volgende dag weer te weinig. zucht..

Het wordt langzamerhand wel steeds iets beter maar ik blijf minstens 10 verschillende mixen maken voor dat ik er redelijk tevreden over ben.
Echte monitors zitten nog niet in het budget en ik twijfel ook aan het resultaat er van omdat ik ze toch echt niet op 70/80db kan gebruiken. Ook mijn kamer zal akoestisch gezien niet erg goed scoren met een bed er in enzo.

Het blijft voorlopig dus nog koptelefoon werk en de verschillende mixen op zoveel mogelijk plekken af spelen. (geeft niets hoor dan kom ik nog eens ergens!)

Back