patchpanel ?

Der_Mantie

Vintage lit
Ik heb een patchpanel nodig met minimaal 24 ins en outs.
nu gaat mijn voorkeur uit naar een Neutrik patchpanel aangezien
ik vermoed dat deze betrouwbaar zijn. Wat ik wil is om de bovenste
rij inputs (van de achterkant bekeken) te gebruiken voor de inkomende
signalen (synth, drm, bla, bla, bla) en de onderste als outputs naar mijn
geluidskaart synth input enz..
Dus zo dat ik aan de voorkant div. outputs naar div. inputs kan routen.
wat ik niet zou willen dat kanalen outomatisch een op een worden
gerout waneer er geen kabel in zit. wellicht is dit de standaart maar ik
heb werkelijk geen idee. dus vetrouw ik op jullie expertise *D

bvd

'standaard' in principe op zo'n patchpanel is dat die routing er wel degelijk is. Maar (op die van mij -Behringer-) is er per kanaal wel een schakelaar die bepaalt hoe de routing is, en ik kan bvb wel bepalen dat de inputs (bovenaan achterkant dus) alleen maar 'rechtdoor' gaan, dus naar de bovenste pluggen op de voorkant. Op de onderste pluggen is dat dan net hetzelfde (maar dan als output welteverstaan).
En ik denk wel dat het dat is dat je wil hebben. Het zou me verwonderen dat die Neutriks dat niet zouden kunnen.

dat zoek ik inderdaad.
hoe noem je deze manier van schakelen eigelijk
qua specs? neutrik heeft een waardeloze site
byzuhweej.

De behringer heeft schakelaars, Neutrik gebruikt het modipatch principe, modules draaien om een kanaal normaled te maken. Ik ben van mening hoe minder componenten hoe beter, heb hier vier Neutrik NYS-SPP L patchpanelen in het rek hangen en ze bevallen me prima.

Hier nog een mod die ik op een aantal modules heb toegepast om synths zowel stereo als mono op m'n patchbay te hebben. Ik weet niet of andere mensen ook dergelijke modificatie's toepassen?

Attachments

• monomod.jpg
    monomod.jpg
    19,8 KB · Bekeken: 83
Ik heb zelf een behringer PX3000. die heeft inderdaad schakelaars, enerzijds handig maar als je rack volhangt kom je daar ook niet meer bij, dus van te voren goed nadenken hoe je ingesteld wil hebben.

'k Heb me sinds enkele weken ook een patchbay aangeschaft.

't Is een neutrik geworden en ook massa's Jack 2 Jack kabels.
(Neutrik: omdat de verkoper van Key's deze de betrouwbaarste vind, ook na lange tijd)

Ik dacht eerst ook zo te schakelen zoals jij wil doen
(als ik het goed begrepen heb tenminste,
met korte kabels verbindingen maken aan de voorkant),
maar ik heb het in de praktijk toch wel effe anders gedaan.

Ik heb achteraan de patchbay al de synths en effecten unit uitgangen aangesloten,
en vooraan de mixer en effectunits ingangen.

...In ieder geval was het een goeie uitbreiding die patchbay
met al die kabels.

StephenM

Origineel geplaatst door Stephen

(Neutrik: omdat de verkoper van Key's deze de betrouwbaarste vind, ook na lange tijd)

Ik heb achteraan de patchbay al de synths en effecten unit uitgangen aangesloten,

met al die kabels.

StephenM

dus dan maak je de verbindingen aan de voorkant van je panel, toch.

Verder is er ook nog de Hosa PHB-265, met schakelaars aan de voorzijde, alleen moet je je afvragen hoe vaak je deze schakelaars gaat gebruiken en of dit opweegt tegen de meerprijs. Less is more, ik heb liever minder componenten in het signaalpad. Verder is het een punt van leverbaarheid, is iets in voorraad of moet je een tijd wachten op de bestelling? Verder zijn de verschillen niet zo groot in deze prijsklasse, het wordt toch allemaal in China gemaakt.

Voor de heavy users zijn er nog altijd de Bantam patchbays, kosten een fractie meer, alleen dan heb je wel andere patchkabels nodig en heb je soldeer- of schroefaansluitingen aan de achterkant. Door de hogere dichtheid (2 x 48 in plaats van 2 x 24) is er namelijk geen plaats voor jacks. En als de rest van de studio al jacks heeft dan is het dus geen goed idee om Bantam te gebruiken.

Origineel geplaatst door klausito
Ik heb zelf een behringer PX3000. die heeft inderdaad schakelaars, enerzijds handig maar als je rack volhangt kom je daar ook niet meer bij, dus van te voren goed nadenken hoe je ingesteld wil hebben.
Klopt! Ikzelf heb net alles in mijn studio herschikt, en heb toch maar een spleetje gelaten tussen de patchbay en het apparaat er net boven. Ik kan er nét mijn mijn pink tussen om die schakelaar te bedienen, als dat nodig moest zijn. :D

Origineel geplaatst door Stephen

met al die kabels.

StephenM

Normaal gebruikt men de achterkant voor alle aansluitingen van synths (bovenste rij) en naar fx/mix (onderste rij). Op de voorkant patch je dan de synths naar de betreffende input van je fx. Stel je hebt 8 synths out en 4 fx in. De 8 synth out zet je op patch 1-8 boven (achterkant), en naar je mengpaneel op 1-8 beneden (achterkant), de 8 fix in op 13-16 beneden (achterkant). Aan de voorkant bepaal je dan welke synth out naar welke fx gaat en welke fx vervolgens naar de mix.

Zo doe ik het tenminste. Misschien doe ik het wel niet goed, of niet volgens de regels, maar voor mij werkt het.

Origineel geplaatst door klausito
Normaal gebruikt men de achterkant voor alle aansluitingen van synths (bovenste rij) en naar fx/mix (onderste rij). Op de voorkant patch je dan de synths naar de betreffende input van je fx. Stel je hebt 8 synths out en 4 fx in. De 8 synth out zet je op patch 1-8 boven (achterkant), en naar je mengpaneel op 1-8 beneden (achterkant), de 8 fix in op 13-16 beneden (achterkant). Aan de voorkant bepaal je dan welke synth out naar welke fx gaat en welke fx vervolgens naar de mix.

Zo doe ik het tenminste. Misschien doe ik het wel niet goed, of niet volgens de regels, maar voor mij werkt het.

Dit is het en ik heb geen behoefte om een andere schakeling te maken dus zo'n Neutrik NYS-SPP is voor mij voldoende. ik ga die dus maar bestellen. *D

Back