Vh1 80' s synths...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
We hebben nu pas digitale TV. En dus ook VH1 ( o.a.... ) Vh1 classics ( met voornamelijk jaren 80 muziek )

Nu kom ik er achter dat de sound van veel 80's bakken mij erg bevalt. ( prophet etc... )

bijv. sounds van Aha etc....

vaak met een lekkere ( externe ) galm erop.... etc....

MAAR ik heb geen interesse om verscheidende redenen in classice oude vintage ( zware grote ) bakken....
De manier van opwekking etc... bevalt me niet.

Nu is de vraag welke ( synths ) komen hier een beetje in de buurt, om toch in dit sounds genre te komen ??

Dit gewoon een beetje ter brainstorm.

veel jaren 80 hits maken gebruik van een dx7, fm synthese dus. Hedentendage kun je dat terugvinden in de sy77 en -99, maar ook als uitbreidingsboard voor de motif (plg150-dx geloof ik). Voor de dx7 (FM) zijn bakken en bakken met patches te vinden op internet. Qua analoge synths, bij benadering zou je uit je virus moeten kunnen halen. Veel hedendaagse synth bevatten trouwens ook samples en patches gebaseerd op de jaren 80 synths.

http://www.asb.creamware.de/minimax_eng.htm
http://www.asb.creamware.de/pro12_eng.htm

Ziet er uit als van toen, bediening ook, en het geluid komt dicht genoeg in de buurt
Midi / Geheugen 2 x effect en ook USB om de synth remote te bedienenen

Binnenkort verkrijgbaar de Arp Odyssey kloon (de ASB Prodyssey)
prodyssey_home260.jpg

pro12c.jpg

minimaxhomemainimage.jpg

Priizen;
750 minimax
900 Pro12
1000 Prodyssey

potverdikkeme, dat ziet er eigenlijk niet verkeerd uit! Gaatje in de markt, als het inderdaad bijna net zo goed klinkt als het origineel?

Ik vind van wel....

kijk 100% wordt het nooit met een emu, maar die minimax schijnt een van de beste te zijn.
Het is ook een beetje afweging he....

een minimoog zonder midi en maar monofoon kost je 2ehands zon 16-1800 euro
Odyssey kost je ook zon 1500 en dan heb je maar 2 stemmen ipv 12

Als je geen 100% puur discreet analoog fetisjist ben, zijn deze bakken echt wel ok....

Ik gebruik de Minimax en Pro12 zelf naast mijn echte analoogjes alleen nog maar als geluidsbron.
Dat zegt mischien iets meer over hoe ik de sound vind bevallen

Mijn Nord3 en Supernova2 raak ik eigenlijk niet meer aan nu...

Maar goed ik ben zelf van het principe; elk geluid zijn eigen synth met draaiknoppen, omdat ik haat om in menus te duiken etc

Re: Vh1 80' s synths...

Origineel geplaatst door jaccis
De manier van opwekking etc... bevalt me niet.
Dus jij rijdt ook geen auto omdat... nou ja, dat gedoe met zuigers enzow.... zuigt nogal. ;)

Re: Re: Vh1 80' s synths...

Re: Re: Vh1 80' s synths...

Origineel geplaatst door fuse
Dus jij rijdt ook geen auto omdat... nou ja, dat gedoe met zuigers enzow.... zuigt nogal. ;)

Ik denk eerder dat Jaccis geen auto zou rijden omdat er geen gasgeef presets in zitten. :engel: ;)

Zou bijna denken dat die wel bestaan.
(D'r sjezen genoeg harries voorbij die een 'hardcore' gasgeef preset lijken te hebben.)

Wel opmerkelijk trouwens dat je via DIGITALE TV op analoge bakken uitkomt.
en dan zeggen ze dat toeval niet bestaat

Re: Vh1 80' s synths...

Origineel geplaatst door jaccis
....Nu kom ik er achter dat de sound van veel 80's bakken mij erg bevalt. ( prophet etc... )
....MAAR ik heb geen interesse om verscheidende redenen in classice oude vintage ( zware grote ) bakken....
....Nu is de vraag welke ( synths ) komen hier een beetje in de buurt, om toch in dit sounds genre te komen ??

Ik ben ook een 80's freak en maak regelmatig 80's patches. Meeste bekende synths: Prophet 5, DX-7, Jupiter-8, OBX-A.

Analoge patches: hoewel de originele synths heel goed klinken ben ik van mening dat je met de betere VA's de analoge synths heel goed kunt "benaderen". Van mij hoeft het niet perfect te zijn, als je het karakter van een patch maar kunt benaderen. Ik kan hier dus de betere VA's opnoemen maar...... dat ga ik dus niet doen ;) O ja, en vergeet niet dat ook de programmeur zelf heel veel bepaalt van de uiteindelijke patch/sound. Ik bedoel maar te zeggen dat een echte analoge bak ook k*t klinkt als je geen sounds kunt programmeren ;)

Voor FM sounds: bijna alle Yamaha synths van de laatste 8 jaar hebben PLG slots voor expansion boards. Stop daar een PLG150-DX board in (kost je 150 EUR 2dehands) en je hebt een 100% compatible DX-7. Ik heb hem ook, klinkt prima en heeft veel presets. Of je koopt gewoon een DX-7 II, die kost je 200-300 EUR 2dehands, ook leuk.

Back