PWM op een saw zonder juno

SpaceAgent202

Sinds 2001
iemand een idee hoe ik een zaagtandgolf met PWM kan nabootsen op een synth met

blokgolf inclusief PWM
zaagtandgolf.

wat ik wil maken is dus een zaagtandgolf met de hapjes eruit voor de leuke boventonen, a la alphajuno zegmaar.

vraag me af of, en hoe, dit na te bootsen is met 2 oscillators.

plaatje wil ik nog wel schieten indien nodig.

natuurlijk

Attachments

• pict0047.jpg
    pict0047.jpg
    37 KB · Bekeken: 108
Mmm... ziet er uit als een soort oscillator sync.
Ik zou daar even mee proberen. Gesyncte waveform een saw, gesynct door bijv. een square.
Hard-sync of soft-sync, dat weet ik even niet, uit m'n hoofd... ;)

let erop dat het een zaagtandgolf is met een hap eruit, en niet een gesynchte zaag.
het eerste deel gaat qua amplitude van laten-we-zeggen 0 tot 5, dan valt er een gat, en het tweede deel gaat van 5 tot 10, daarna pas begint de golfbeweging weer opnieuw.

plaatje wat duidelijker, oja, en de breedte van het gat wil ik natuurlijk kunnen instellen, maar dat lijkt me duidelijk als het over PWm gaat. :)

Attachments

• 2.jpg
    2.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 106
Als je het zo tekent lijkt het net een saw die ge- ringemoduleert is met een pwm.
Maar waarom ik het vraag over die filtering, ik zie niet onscherpe hoeken..

Zal reaktor eens keer opstarten om te kijken of pwm ring mod zaag iets oplevert :)

Als je het wil zoals je in het plaatje hebt bijgetekend, zou je eens moeten denken aan amplitude-modulatie van een saw met een squarewave, en dan in audio range.
Denk maar es mee: het "volume" van de saw zet je even heel snel op 0 voor de pulsewidth van de square wave - vervolgens wordt het "volume" van de saw weer op het oorspronkelijke niveau teruggezet.

Hoe doe je dat in de praktijk? Een square-wave LFO die tot in de audiorange gaat, en die met behoorlijke modulatiediepte de VCA laten moduleren.

Dat bedoelde ik eigenlijk met ring modulatie :)

Maareh, kan iemand een stukje audio posten uit dit apparaat?
Op verschillende toonhoogten?

Heb al wel iets maar weet niet of dat beetje overeenkomt..

Wat je theoretisch ook kan doen (maar dan moet je echt beginnen met een stevige modular of diepe softsynth) is om het spectrale patroon van een sawwave "over" het geluid van een square met PWM "te leggen"... een soort van additieve aanpak, zeg maar.

Je weet immers welke harmonischen een pulsewave (op verschillende standen van pulsewidth) en een sawwave hebben.
waveform.gif

Als je nou met een setje heel nauwkeurige notchfilters (of met 'n additieve aanpak, dus individuele harmonischen toevoegen) aan de slag gaat, kan je het spectrale 'gedrag' van PWM dus gewoon toepassen op de harmonischen van een saw...

... wel lekker ingewikkeld, hè? :P

Laatst gewijzigd:
Leuk gevonden Hanz! :)

Las nog ergens dat die pwm dan wel 2 keer zo hoge frequentie heeft als de zaag.
Heb aardig leuke geluidjes in reaktor gemaakt, weet niet of het ook zo uit een Juno komt, maar wel bruikbaar iig :D

ik ben weer helemaal in de polymoog en volgens mij heeft die pwm op de zaagtand?! voyager is ook een leuk idee, met zijn traploos in te stellen golfvormen die (bv) elkaar kunnen moduleren.

of natuurlijk gewoon tevreden zijn met de pulse met pwm en er zelf met een kammetje + vloeitje een zaagtand bij blazen.

Inderdaad, je kunt het met een modular doen door de VCO met een sinus of triangel te moduleren op de PWM, en dan zowel de zaag als de puls uitgang te nemen. De zaag naar de VCA, de puls moduleert de VCA diepte van 0% tot 100%.

Het enige probleem waar je dan nog tegenaan kunt lopen is de fase, het kan dus zijn dat er alleen een hap uit het begin of het einde genomen wordt in plaats van middenin.

met een gewone huis tuin en keuken synth lijkt het wat moeilijk om voor elkaar te krijgen.,

tenminste, ik kan niet de amplitude van de ene osc met de amplitude van de andere osc vermenigvuldigen.

ik weet niet of het te bereiken is door creatief te mixen met een zaagtand en een blokgolf op de dubbele snelheid van de zaag?

op een 'gewone'synth heb je tenslotte alleen maar osc1, osc2, osc1 level en osc2 level tot je beschikking.

lastig lastig... ideeen?

je hebt toch een waldorf Q? duik eens in de modulatiematrix; volgens mij moet het daar mee kunnen

Back