PWM op een saw zonder juno

alleen sync zal idd niet resulteren in een 'doorgaande' zaagtand shape maar slechts zaagtanden met steeds een evenredige width en heigt en dat is dus niet de bedoeling... de zaagtand moet qua overall shape zijn cycle afmaken maar daartussen worden 'onderbroken' door een blokgolf, echter moet deze blokgolf ansich ook moduleren IN de zaagtand zelf
het is dus een combi van die 2, EN sync EN ring... krijg je al gauw met 3 OSCS te maken (excl. 1 LFO dus)...

een paar richtlijnen:

* 3 oscs met gelijke freq.
- osc 1: zaagtand
- osc 2: blokgolf MASTER (output doorsturen naar VCA is overbodig)
- osc 3: blokgolf SLAVE
- lfo: tri

osc 2 > SYNC > osc 3
osc 3 > RING > osc 1
lfo > osc 3

Laatst gewijzigd:
Je kan dit wel goed doen met 3 VCO's ,2 VCA's en een inverter op een modular denk ik, alle VCO dezelfde frequenty, 2 pulsen 1 op ca 25% en de ander op ca 75%, een blok door een VCA, de VCA moduleer je met de andere blok, nou krijg je een puls van 50% die in het "midden" van de zaag staat, gooi dit door de inverter en moduleer hier de 2e VCA mee, en jaag de zaag ook door deze VCA heen.
Als het goed is heb je nou je zaag met een hap in het midden, met de beide PWM's van je blok kan je dan de PWM van je zaag regelen, de ene PWM wordt de PWM breder naar links en met die andere naar rechts, maar dat kan je ook omdraaien.
Oh ja, VCO's wel syncen aan elkaar.

ik denk, als je twee vco's hebt, en je met de amplitude van Osc1 de amplitude van Osc2 kunt regelen, je een heel eind op weg bent. uiteraard aan elkaar gesynched

Maar is het uberhaupt mogelijk om de amplitude van een oscillator te moduleren? of heet dat gewoon weer Osc1 level ?

heb nog een nachtje gedacht,

het is 'gewoon' amplitude osc1 * amplitude osc2.

maar hoe bereik je dit nu als je een synth hebt, waarmee je de amplitude van osc1 niet kan koppelen aan osc2? een lfo is te langzaam...
neem aan dat dit in NI reaktor oid wel uit te voeren is. maar op bijna elke hardwarebak niet. uitzonderingen daargelaten.
de Q kan het in ieder geval zover niet. geen modulatieopties.:confused:

Origineel geplaatst door Roel
met een gewone huis tuin en keuken synth lijkt het wat moeilijk om voor elkaar te krijgen.,

tenminste, ik kan niet de amplitude van de ene osc met de amplitude van de andere osc vermenigvuldigen.

ik weet niet of het te bereiken is door creatief te mixen met een zaagtand en een blokgolf op de dubbele snelheid van de zaag?

op een 'gewone'synth heb je tenslotte alleen maar osc1, osc2, osc1 level en osc2 level tot je beschikking.

lastig lastig... ideeen?
Met mixen lijkt het me toch niet dat het gaat lukken, je zal echt Amplitude Modulatie nodig hebben, of ringmodulatie maar dan wel met een blokgolf die varieert tussen 0 en 1 ipv -1 en 1, dus dat is ook al erg lastig.

Wat voor synths heb je tot je beschikking?

Plaatje :D , ik hoop dat het duidelijk is, maar zo moet het lukken, zie voor uitleg paar postjes hoger.

Edit, klein foutje in me plaatje, bij de 2e VCO staat de puls bij de uitgang verkeerd om, de puls in het VCO getekend is goed.

Attachments

• pwm saw.jpg
    pwm saw.jpg
    19,1 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
Ik weet wel dat de pwm een 2x zo grote freq moet hebben als de zaag, dat heb ik al een paar keer gezien op verschillende pagina's op het net, en aan de eerde geposte golfvrom te zien klopt dat wel.

En is dat syncen echt nodig?
Dat kan je toch alleen aan de hand van een langere sample zien?

Heeft iemand een stukje kale ge-pwm de zaag als wav?
Kan je ook wat meer aan zien denk ik :)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Wat voor synths heb je tot je beschikking?

een Q :) .. en een juno,. de juno kan dit uit zichzelf, en de Q niet. de uitdaging is om het uit de Q te krijgen.

Origineel geplaatst door richard2000
Plaatje :D , ik hoop dat het duidelijk is, maar zo moet het lukken, zie voor uitleg paar postjes hoger.

gaat zo lukken! principe is me duidelijk, maar nog geen idee hoe die schakeling te emuleren is met een synth met vaste opbouw zoals bijvoorbeeld de q.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Heeft iemand een stukje kale ge-pwm de zaag als wav?
Kan je ook wat meer aan zien denk ik :)

dat ziet er dus uit zoals plaatje 1 :) het klinkt als een uitgeklede hoover, deze golfvorm is dan ook een deel van de basis voor hoovers

Origineel geplaatst door Roel
dat ziet er dus uit zoals plaatje 1 :) het klinkt als een uitgeklede hoover, deze golfvorm is dan ook een deel van de basis voor hoovers
Weet ik, maar het kan toch helpen als je wat meer cylcles ziet in mijn geval dan.
Je zou mij er een groot plezier mee doen iig! :)

Origineel geplaatst door Richard2000
Zoals ik het bedoel moeten de VCO's allemaal dezelfde freqeuntie hebben, en syncen is wel nodig als je een constante golfvorm wil hebben.
Da's waar :)

Knap gedaan hoor , dat is 'm idd.
Zou ook nog leuk zijn als iemand deze geƫmuleerde puls-zaagtand als wav of mp3 kan posten om te kijken of het ook een beetje in de buurt komt van een echte juno hoover :)

Volgens deze mannual zie je in tabel 6 niet staan dat je een osc als fast modulation source kan gebruiken, dus met modulation souorce destination wordt idd lastig denk ik.

Je kan nog proberen om ring modulator te gebruiken, maar dan voor de helft open, misschien dat ie dan AM doet ipv ring modulatie. Werkte wel zo bij een Nord modular ringmodule.

Origineel geplaatst door ChampionSound
Knap gedaan hoor , dat is 'm idd.
Zou ook nog leuk zijn als iemand deze geƫmuleerde puls-zaagtand als wav of mp3 kan posten om te kijken of het ook een beetje in de buurt komt van een echte juno hoover :)

Idd, hier mp3 van mijn creatie, geen melody ofzo, had geen zin om het midi gedeelte te maken, en mijn melodieen zuigen toch:D
Eerst gewoon de zaag, dan wat PWM op rechter gedeelte van de zaag, die klinkt bijna als een gewone blok PWM, en wat op de linker , die is minder duidelijk hoorbaar.

Attachments

• pwm saw2.mp3
    849,4 KB · Bekeken: 102
Back