luisteren/beoordelen in muziekzaak

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Ik ga morgen bij feddback Eindhoven eens diverse synths/workstations/modules uitproberen.

Zowel in de categorie ; alround en VA's...

gewoon ter kijken van; wat is er allemaal. Welke merken/types zouden voor me in de toekomst iets kunnen zijn ?
Welke totaal niet ?? Welke synthese en manier van werken bevalt me wel/niet ?? etc.... gewoon eens lekker brainstormen...

Wanneer jullie zo iets doen, hoe gaan jullie dan te werk ??

Wanneer en hoe sluit je per definitie een synth af ?
Hoe bepalen jullie het gevoel wat je hebt met het apparaat waar je op dat moment mee staat te freaken ?
Waar letten jullie allemaal op ?

Hoe gaan jullie te werk ??

Schrijven jullie ooit iets op tijdens het beluisteren,testen etc... ??

zodat je aan het einde van de rit een soort van '' rapportje '' hebt ??

Re: luisteren/beoordelen in muziekzaak

Origineel geplaatst door jaccis
Ik ga morgen bij feddback Eindhoven eens diverse synths/workstations/modules uitproberen.

Zowel in de categorie ; alround en VA's...

gewoon ter kijken van; wat is er allemaal. Welke merken/types zouden voor me in de toekomst iets kunnen zijn ?
Welke totaal niet ?? Welke synthese en manier van werken bevalt me wel/niet ?? etc.... gewoon eens lekker brainstormen...

Wanneer jullie zo iets doen, hoe gaan jullie dan te werk ??

Wanneer en hoe sluit je per definitie een synth af ?
Hoe bepalen jullie het gevoel wat je hebt met het apparaat waar je op dat moment mee staat te freaken ?
Waar letten jullie allemaal op ?

Hoe gaan jullie te werk ??

Schrijven jullie ooit iets op tijdens het beluisteren,testen etc... ??

zodat je aan het einde van de rit een soort van '' rapportje '' hebt ??

-Presets checken en een beetje aan de presets tweaken om te kijken wat voor geluiden je kunt maken.
-Als er interne effecten inzitten die uitzetten en kijken hoe je synth "droog" klinkt.
-Heb ik binnen een paar minuten een gevoel van "nee" dan loop ik naar de volgende.
-interface moet je aanstaan, als ik 3 menu's door moet worstelen om het filtertype te kiezen of een osc te detunen valt ie ook af

Verder, elimineren!
Op laatst hou je wel een paar bakken over die je dan diepgaand gaat onderzoeken...

maar...

dit kun je zelf toch ook wel allemaal verzinnen?

(meestal spring ik als een vlo van synth naar synth)

-c-

Re: Re: luisteren/beoordelen in muziekzaak

Origineel geplaatst door C738

-c- [/B]

Dus met sprongen van 30 x je eigen lichaams lengte?

Origineel geplaatst door C738

-c-

Dan zullen ze wel jeuk van je krijgen in de muziekzaak :D

ot: ik ga op dezelfde manier te werk als -c-, gewoon spelen, tweaken, spelen, tweaken, enz. meestal is de keuze van een synth bij ook 50% gevoelsmatig, er moet iets "klikken".

hoe ik te werk ga in een muziekwinkel?

onopvallend handelen, de situatie snel doch grondig inschatten, alle synths eerst taxeren,dan je keuze laten vallen, je veters strikken, berekenen hoe ver je moet rennen naar de uitgang en of dat mogelijk is met het oog op het gewicht van je keuze, de oplet-patronen van het personeel doorgronden, zorgen voor afleiding, van te voren een alibi bedenken, een vlucht-auto klaar hebben staan..? zoiets ongeveer, maar soms gaat er iets mis en dan zet ik Plan B in:

muts1.jpg

vest2.jpg

9mm.jpg

Origineel geplaatst door ez`

onopvallend handelen, de situatie snel doch grondig inschatten, alle synths eerst taxeren,dan je keuze laten vallen, je veters strikken, berekenen hoe ver je moet rennen naar de uitgang en of dat mogelijk is met het oog op het gewicht van je keuze, de oplet-patronen van het personeel doorgronden, zorgen voor afleiding, van te voren een alibi bedenken, een vlucht-auto klaar hebben staan..? zoiets ongeveer, maar soms gaat er iets mis en dan zet ik Plan B in:

muts1.jpg

vest2.jpg

9mm.jpg

Ja en dan met een roland mc 303 thuis komen.

In de muziekwinkel kan je helaas niet het onderste uit de kan halen van een synth. Doe eerst even een reeele voorselectie van dingen die je kan betalen en andere eisen die je hebt.
En dan gewoon uitproberen. Loop eff door de presets heen. Draai eens aan de cut-off en resonantie knop en speel eens met de envelopes. Ook de effecten uitzetten helpt behoorlijk om het karakter van een synth in te schatten.

Verder vindt ik het ontzettend moeilijk om in de winkel een synth helemaal op waarde in te schatten. Met name om de synthese onder te knie te krijgen moet je hem toch wel thuis hebben staan. Maar bijna altijd krijg je wel een indruk van wat je goed vindt klinken en wat niet.

Origineel geplaatst door ez`

onopvallend handelen, de situatie snel doch grondig inschatten, alle synths eerst taxeren,dan je keuze laten vallen, je veters strikken, berekenen hoe ver je moet rennen naar de uitgang en of dat mogelijk is met het oog op het gewicht van je keuze, de oplet-patronen van het personeel doorgronden, zorgen voor afleiding, van te voren een alibi bedenken, een vlucht-auto klaar hebben staan..?

Jij shopt bij feedback zeker? :D

de meeste info haal ik meestal van het web. reviews lezen en ik lees de specs en als een synth me aanstaat globaal de handleiding, vervolgens ga ik hem testen voor gebruikers gemak bij een muziek zaak. ook kijk ik ook altijd effe hoe de sofware die erbij zit in elkaar zit meestal kan je die wel dloaden (editor). maarja ik heb nog maar weinig ervaring met het aanschaffen van synths heb alleen de virus c en roland xv5050. voor ik die aanschafte ging ik zo te werk.
groeten.

ik heb nog nooit een synth gekocht op basis van mijn ervaring bij een muziekwinkel. rampzalig om in een uurtje te testen wat een apparaat vooral niet kan. beperkingen merk je toch pas op na een weekje of 2 intensief programmeren.
audiodemo's op internet, reviews op internet, en kopen en uiteindelijk verkopen zijn voor mij doorslaggevende factoren.

lastig hoor, in een winkel tot een keuze komen.
maar de interface speelt bij mij dan een veel grotere rol dan het geluid. (tenzij de broekspijpen gaan wapperen van de bass natuurijk, dan nemen we de moeite even in een lastige interface te duiken.)
ik wil snel een beetje uit de voeten kunnen met een synth. het moet wel lollig blijven.

ik sluit mij de online gang aan. voor ik een winkel binnen stap weet ik al verdraaid goed wat ik wil hebben. het 'testen' in de winkel is doorgaans niet meer dan mezelf nog een beetje geiler maken ;)

dus het zoekproces is voor mij (prof- & user-) reviews checken, demo sounds beluisteren, op een forum als dit info vragen, etc.

Lees meestal wat andere er van vinden en als die mensen met goei argumenten komen koop ik zo`n ding op goed geluk. Tot nu toe nooit spijt gehad.
In de winkel uitproberen om een synth te leren kennen werkt niet bij mij.

Selectie maken, reviews en ervaringen lezen, selectie maken, manuals lezen, vervolgens een nachtje over slapen en dan de synth kopen die je het liefst wilt.

Ik heb gisteren in de winkel (i4) een Micron gekocht. 10 minuten uitgeprobeerd, maar in de winkel viel 'ie eigenlijk tegen. Toch maar gekocht (als 'ie niet bevalt kan ik altijd nog ruilen), en nu superblij. In zo'n winkel uittesten werkt toch niet zo goed. Je kent het apparaat niet en de setting is altijd wat gehaast. Een paar uur geconcentreerd met handleiding en synth aan de slag in je eigen setup werkt toch beter.

Origineel geplaatst door DavidMenting
10 minuten uitgeprobeerd, maar in de winkel viel 'ie eigenlijk tegen. Toch maar gekocht.

:)

Zowieso is het toch altijd leuk om 'andere' synths te bespelen toch?

Maar je koopt een synth niet om em thuis beter te leren kennen...

Laat ik het anders zeggen je gaat niet naar een muziekzaak en speelt op een norlead 3 en als de verkoper vraagt ; '' bevalt ie een beetje, meneer ? ''

waarop jij antwoord; '' nee, dat niet, maar wanneer ik er thuis een paar weken mee piel, komt het wel goed, dus ik koop em ''

Dan kan elke synth wel gekocht worden...

Ik heb een hekel aan '' kopen / verkopen '' etc....

Ik wil op zich een goed product meteen en in 75 % van de gevallen lukt me dit.

Ik heb absoluut geen zin om over 10 jaar 50 ; synths,modules, effecten etc... gehad te hebben.

Daarvoor heb ik deze hobby zeer zekers niet.

En, was je er nog geweest? Nog steeds zo'n puinzooi daar?

Origineel geplaatst door fuse
En, was je er nog geweest? Nog steeds zo'n puinzooi daar?

Valt best mee eigenlijk. Eergisteren 'n mooie mic gekocht daar, en het is in ieder geval niet meer zo'n gigantische puinhoop als tijdens/rond/voor de officiele opening. Eigenlijk vind ik zo'n typische rommelige ALDI-opstelling als bij de ingang (stapels dozen) wel iets hebben. 8)
De rest van de winkel (iig het synth-stukje aan de rechterkant) ziet er netjes uit.

[on-topic]
Ook ik zorg ervoor dat ik zoveel mogelijk informatie thuis al bij elkaar gezocht heb en ga dan aan het strepen. Je houdt dan enkele interessante bakken over die je bij een winkel eens aan de tand kunt voelen.
Als het een dure uitgave betreft, ga ik vlotjes een paar keer dat ding uittesten en neem daar ook de tijd voor. Als de winkelmensen dat niet trekken, hebben ze dikke pech en test ik ergens anders verder en maak m'n uiteindelijke keuze ook ergens anders.

Back