Drum & Bass/Jungle

Precies, ik ben het ook wel in grote lijnen met Trash eens.
Ik ben ook echt een jungle/dnb liefhebber van het eerste uur. Ik kocht al sinds 1995 actief vrij veel jungle cd's uit die tijd.
Ik schat dat de Amen break tussen eind 1993 en 1996 echt veruit de meest gebruikte break was in de jungle/dnb. Ik denk dat er serieus misschien in totaal een tiental bepaalde breaks werden gebruikt in de jungle van toen. Toch vind ik de dnb van vroeger, ondanks de vrij beperkt gebruikte samples, net iets interessanter dan de huidige dnb. Met name omdat de breaks veel vetter en afwisselender werden gechopt dan de moderne dnb. Dat is nu vaak een vast patroon van één maat (4 tellen). (bijvoorbeeld: kick - . - snare - . - . - kick - snare - . )
Persoonlijk hou ik dus nog steeds van patterns die constant die normale 4 kwarts maat een beetje omzeilen inclusief veel ghost notes.
Vanaf 1996 leek de dnb geleidelijk een andere richting in te slaan met makkelijker te volgen breaks die over het algemeen minder "ingewikkeld" en dus dansbaarder klonken.
Wel vind ik dat de kwaliteit van de breaks en bassen wel beter (lees: vetter, agressiever) is geworden omdat de breaks nu een stuk meer gelayerd lijken te worden dan vroeger. Vroeger waren de bassen bijna altijd gepitchte 808 kicks of gewoon een sinus bass). De bassen kunnen tegenwoordig niet smerig genoeg }:|
Aan de andere kant klinkt de sound van nu wel erg electronisch/klinisch vergeleken met die gesamplede breaks van vinyl van vroeger. Ach ik luister naar alles van rustig tot hard, zolang het maar niet te statisch klinkt (boem-tsjak-hoempapa..)
Ik luister nog heel regelmatig naar jungletrain.net op winamp.
Daar komen nog vaak zowel klassiekers als nieuwere tracks langs.

:kimono:

Ik ben zo rond 1998-99 afgehaakt met dnb, maar houdt het oor nog open. Voor (andere) :doei: cynische oude mannen hier - en pardon het linken naar myspace; er zijn betere kanalen voor het beluisteren maar die strijken tegen de haren van de gevestigde orde: :smeris:

...luister eens naar Current Value, Enduser en Limewax, Dub One.

Het is nu niet anders dan altijd in de dnb (of, durf ik het te zeggen, muziek in het algemeen): 99% is rotzooi gemaakt door mensen die beter af waren in hun eigen slaapkamer met koptelefoon. Het is de 1% die ertoe doet.

Terug naar m'n slaapkamer. :kimono:

Was 'vroeger' ook echt een enorme d'n'b liefhebber, maar het genre doet ook mij niet zoveel meer.
De laatste dingen die ik kocht waren Paradox (fijne kerel overigens, heeft nog met m'n JP8000 live gespeeld), Breakage, Dillinjah, Equinox, Nucleus, Seba en de Reinforced stal en zo. Het was een beetje 'hoe complexer hoe beter', maar na een tijdje begon ook dat allemaal wat te sterk op elkaar te lijken, en ben ik ook afgehaakt. Ben ermee eens dat de periode 97-99 toch wel de grootste klassiekers heeft voortgebracht.

Senses is nog wel een echt goeie dj (die hele Inperspective stal doet nog goeie dingen) en er zullen nog ongetwijfeld mensen in hun zolderkamertjes originele dingen ineensteken. Maar ja, de 'massa' pruimt die digitale shit echt wel (clownstep, iemand?) en dan schuift de boel netjes in die richting op natuurlijk.

Grappig is dat vele d'n'b muzikanten tegenwoordig helemaal aan dubsteppen zijn. Ook daar zit wel soms wat leuks tussen, maar het is zo'n template die (momenteel) weinig creativiteit toelaat lijkt me.

Jammer, want ik vind nog steeds dat d'n'b muziek is met een gigantisch potentieel, en ik denk niet dat ik al door een ander muziekgenre letterlijk en figuurlijk zo van m'n sokken ben geblazen (terwijl ik normaal eerder van nogal 'mellow' dingen hou).

Origineel geplaatst door bodo
en ik denk niet dat ik al door een ander muziekgenre letterlijk en figuurlijk zo van m'n sokken ben geblazen

Bij mij begon dat met andy c soundcontrol een track uit 93.
Time stretchen met beats, nog nooit eerder gehoord toen.
Nu heel gewoon, maar toen zo compleet anders en nieuw.
Nog zo'n gave is Aphrodite met Booyah!, toen maakte hij nog geen formule drum and bass, maar jungle met flinke stretches.
En goldie's terminator uit 1992 uit me blote hoofd (pitched beats had ik ook nog nooit gehoord) is een leuk stukje geschiedenis.

Als je deze mischien niet kent zijn het zeker aanradertjes, al is het gewoon om te luisteren wat die stijl in een aantal jaren doorgemaakt heeft.

dnb is imho niet meer zo spannend als 'vroeger', maar nog steeds wel erg leuk om te maken. De combinatie van het werken met samples, maar ook hardcore synthpatches programmeren, veel effecten en het hoge productieniveau (probeer maar eens de sound te krijgen van ER&OPT - zonder na te apen natuurlijk) waar je je aan kan optrekken maakt het een echte uitdaging. Het is alleen zo verdomde lastig om in die scene voet aan de grond te krijgen. Nogal gesloten wereldje. Dubstep is zeker aardig, maar écht interessante tracks zitten er niet veel tussen. Het begint ook alweer erg op elkaar te lijken allemaal...

ok tis wel weer duidelijk de d&b van zegmaar nu ,..t hardere lompere variantje wat er an zat te komen na de bad compagney tyd =nie soo lang geleden is niet by iedereen in de smaak

ik hou ook erg van ouder funk/ jazz wheaterreport achtige fusion muziek
maar kan een portie beukenstien best verdragen en wordt dus WEL elke keer weer veraast door de shuflle achtige lead bass line composities vn bv pendulum

en idd de drums vallen minder op dat er wat minder geprogrammerdt wordtin ...sampler/pc /seq./ whatever

maar toch krijg ik vak een soundje bv tov erg gooood en zwaar en alles op zn plekin frequentie ,...
ik gebruik 2 compressors tuneys amps noise gates ,..
redelijk oud spul rock t best en een redelijk ok DR mixert zodat ik wel wat dingen kan laten dalen en tillen ,...
maar dan
jaa samplen en verder ,...
kweet daarom k ben best lui en d&b produceren is volgens mij veel tracks korte maken en dat weer choppen
en wer wer wer

klein linkie
concord down ook wel wat dikker wel netter

oja heb in mn box nog wat tsjech / poolse d&b artist zitten
eg nie slecht & te raw

TOTAL SCEINCE

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=44470657

CONCORD DAWN
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=45819377

IK VINDT SOWIESO MINIMAL RAW WEL ERG OK ,..
IN d&b

IN Electro ...

in tech-no
paul birken
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=45595706

luistert naar deze tech no ,..all live
minnesota freddy fresh ok erg ok oudere platen ,..pulsar recordings

okt ging over d&b

gooi deze wel ff naar d my space draad

checkbv de dead silence syndicate band
all live punks technicians drummers electric bass/cello en a whola lotta d&b drums ...
iig erg new

ooh de link

Attachments

• smb14bombaside.jpg
    smb14bombaside.jpg
    130,5 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Vette bas

Vette bas

Tip voor vette bass, Gooi een shaper over je Sine en knal je AMT op driekwart, en dan wat kutten met je modulator rate en volume, krijg je van die typische Dnb Bassen XD ( van die clownstep shit)

beats voor dnb : koop of download de norman cook sample cd's , jungle warfare 1,2,3 of de160db en 260 db drum 'n bass interfaces

Jungle is toch bijna alleen maar Amen en Hotpants etc, deze samples op alle mogelijk manieren knippen, distorten, en pitchen.

Ik las eerder dat iemand zij dat er meerdere snares over elkaar werden gebruikt, dat klopt heel vaak moet een snare echt klappen anders dan draagt de beat voor egen meter.

voor meer vragen pm ff

Origineel geplaatst door Formant
amen!
Zelfs Pendulums vetste track is de remix van Bacteria (ed&op), tis net als hardcore vroeger, je hebt hardcore en happy hardcore en zo heb je tech step en wobbly crap/liquid...

die ed rush en optical remix ? die heb ik op vinyl :P echt goeie shit.

idd
99 enzo, dat waren tijden

nu kan je alles van achter je pc, samples zoeken, in elkaar steken , software downloaden
dus doet iedereen het

vroeger moest je er meer moeite voor doen, dus waren ze creatiever.....

en dnb is zo nr de mainstream ah opschuiven

geef mij maar een oudere bc, of ram raiders vol2

Greetz

Och, gewoon 't mooie eruit zoeken.

Maar ff on-topic:

Mij lijkt de combi sampler (drums, weirde geluidjes/voices) + analoge synth (bassline) +synth voor pads een ideale combi.

Qua merk is er denk ik niet ECHT iets 'typisch' DnB.

8) Ik ga me er ook aan wagen, en wil die dikke sound ook meer tot leven brengen ..

Dus maagverschuivend lage basslijnen! Nu nog even de manier vinden waarop ze zo lekker lopen / zagen!

Origineel geplaatst door binaural
dnb is imho niet meer zo spannend als 'vroeger', maar nog steeds wel erg leuk om te maken. De combinatie van het werken met samples, maar ook hardcore synthpatches programmeren, veel effecten en het hoge productieniveau (probeer maar eens de sound te krijgen van ER&OPT - zonder na te apen natuurlijk) waar je je aan kan optrekken maakt het een echte uitdaging. Het is alleen zo verdomde lastig om in die scene voet aan de grond te krijgen. Nogal gesloten wereldje. Dubstep is zeker aardig, maar écht interessante tracks zitten er niet veel tussen. Het begint ook alweer erg op elkaar te lijken allemaal...

Even opkomen voor dubstep hier: producers als Kode9, Digital Mystikz, Loefah en Kromestar maken in mijn oren wel degelijk interessante en onderscheidende muziek. Luister eens naar Glass van Kode9, Changes van Digital Mystikz, Mud van Loefah en Rainy Days van Kromestar. Daaromheen zijn er tal van anderen actief, zoals Skream, Hijak, Random Trio, Quest, Silkie en Vex'd die fysieke, dansbare muziek maken met een eigen tempo en identiteit.

U

Back