tikken door je speakers als gevolg van slechte electra, wat te doen?

Dit voor de techneuten onder ons. Ben sinds een paar maanden verhuisd naar een kamer/verdieping in utrecht, maar nou is dit huis nogal oud en de electra waarschijnlijk ook niet in al te beste/moderne staat. Gevolg is dat dingen als een lichtschakelaar of zo een tik door m'n versterker en monitors gooit. Deze tik is dan nog redelijk zacht, maar soms komt er ook een behoorlijke knal doorheen met onbekende oorzaak (misschien heeft m'n huisgenoot net een stofzuiger aangezet o.i.d. ;)). Dit lijkt me natuurlijk niet echt bevorderlijk voor m'n apparatuur.
Is hier iets aan te doen?

PS. Ik heb ook een eigen koelkast op m'n kamer, die zit dan natuurlijk op dezelfde groep als m'n computer en versterker, wat misschien ook niet zo'n goed idee is? Kan daar helaas niet zoveel aan veranderen want die koelkast heb ik wel nodig...

Ik weet niet precies waar je ze kunt kopen, maar je zou wel baat hebben bij een Stabalised Power Supply. Eigenlijk niets meer dan een bak met flinke elco's om de pieken en spikes van je voeding te halen.

Je kunt eens kijken naar een UPS (Uninterruptable Power Supply) van bijvoorbeeld APC. Onder andere te koop bij bijvoorbeeld een norrod. Op www.apc.com staan de verschillende types beschreven. Voor rond de 100 euri heb je een type dat 300Watt kan trekken.

thanks, maar 300 watt, is dat niet wat weinig? De voeding van m'n computer alleen is al 350 watt...

Wat jij nodig hebt is een netfilter (€ 10-20), bij iedere elektronica boer te koop. Er zijn ook verdeeldozen met ingebouwde netfilters, de prijzen hiervan kunnen nogal uiteenlopen, €20-100 voor een eenvoudige tot meer dan €1500 voor een 'high-end' filter.
Een goede randaarde is wel een vereiste voor netfilters.

Een UPS lijkt mij onzin, je betaald een hoop geld voor akku's waar je niets aan hebt. Bovendien moet er wel een zuivere 50Hz sinus uit de UPS komen anders is deze niet voor audio te gebruiken.

Ik weet niet precies waar je ze kunt kopen, maar je zou wel baat hebben bij een Stabalised Power Supply. Eigenlijk niets meer dan een bak met flinke elco's om de pieken en spikes van je voeding te halen.

Volgens mij bedoeld Arv hier een netfilter. De gebruikten condensatoren zijn trouwens geen elco's, wisselspanning op elco's kan leiden tot explosies.

Ok, 10-20 euro klinkt al wat leuker :)
Wat is dan het verschil tussen een losse netfilter kopen en daar je verdeeldoosjes aan hangen en een verdeeldoos met ingebouwde filter kopen?
Volgens mij heb ik alleen geen geaarde stopcontacten in mijn kamer, maar ik zal dat nog eens even checken straks...

Een UPS is geen oplossing, deze haalt de door jou omschreven storingen er niet uit. Een netfilter met een goede demping is inderdaad de oplossing, goede aarde kun je vinden bij onder je wastafel, daar zit als het goed is het blok voor de potentiaalvereffening van het sanitair. Deze aarde aansluiting is prima geschikt om te gebruiken.

Origineel geplaatst door King of Snake
Ok, 10-20 euro klinkt al wat leuker :)
Wat is dan het verschil tussen een losse netfilter kopen en daar je verdeeldoosjes aan hangen en een verdeeldoos met ingebouwde filter kopen?
Er is geen verschil tussen losse een ingebouwde filters, de werking is hetzelfde.
We hebben het hier over filters die in serie staan met de last, hoe meer wikkelingen de smoorspoel heeft hoe beter de demping. Vaak zie je dat het aantal wikkelingen wel voldoende is maar dat de diameter van draad aan de krappe kant is waardoor de spoel te warm kan worden bij continu gebruik. Let goed op het opggeven vermogen en overschrijd dit niet, het is goed gebruik om een filter voor maximaal de helft van dat vermogen te belasten.

Als je het helemaal goed wilt doen dat breid je het later uit door voor de verschillende soorten voedingen eigen filters te gebruiken. Computervoeding, beeldscherm en printer op een filter. En je muziekspullen op een eigen filter, dan ben je helemaal goed bezig.

Re: tikken door je speakers als gevolg van slechte electra, wat te doen?

Even terug naar de basis.

Deze tik is dan nog redelijk zacht, maar soms komt er ook een behoorlijke knal doorheen met onbekende oorzaak (misschien heeft m'n huisgenoot net een stofzuiger aangezet o.i.d. ;)). Dit lijkt me natuurlijk niet echt bevorderlijk voor m'n apparatuur.
Is hier iets aan te doen?
Deze storing is in deze vorm het niet schadelijk voor je spullen, het is alleen vreselijk irritant al die tikken door je geluid.

PS. Ik heb ook een eigen koelkast op m'n kamer, die zit dan natuurlijk op dezelfde groep als m'n computer en versterker, wat misschien ook niet zo'n goed idee is? Kan daar helaas niet zoveel aan veranderen want die koelkast heb ik wel nodig...

Ik heb nog even de proef op de som genomen. Een eenvoudig consumenten versterkertje en een bureaulamp op een stekkerblok. Lamp aanzetten en weer uitzetten geeft hoorbare storing. Dit zelfde geprobeerd met een betere versterker en er is bijna geen hoorbare storing. Nog weer een zwaardere versterker, idem dito. Hoe zwaarder de voeding (transformatoren en condensatoren) van een versterker hoe minder storing van het lichtnet hoorbaar is.

In je gearlist staat een "Rotel RA970BX" stereo versterker, volgens mij niet slecht, maar zou misschien net iets te licht kunnen zijn om de lichtentstoring de baas te kunnen. Twee optie's, een andere versterker nemen of eerst even een filtertje proberen om de stekker van je versterker in te stoppen. :) succes

over UPS'en enzo stond onlangs een artikel in een SOS. er zijn verschillende types en sommige filteren/zuiveren ook het signaal. dat zijn zogenaamde 'in-line' apparaten die altijd actief zijn (dus ook wanneer er geen stroomstoring is). en dat zijn natuurlijk de duurste!

Origineel geplaatst door divi
over UPS'en enzo stond onlangs een artikel in een SOS. er zijn verschillende types en sommige filteren/zuiveren ook het signaal. dat zijn zogenaamde 'in-line' apparaten die altijd actief zijn (dus ook wanneer er geen stroomstoring is). en dat zijn natuurlijk de duurste!

Klopt precies. 90% van de UPSsen op de consumenten markt zijn van het type 'off-line' dus is het standaard antwoord, een UPS is niet de oplossing.

Origineel geplaatst door MisterG
Volgens mij bedoeld Arv hier een netfilter. De gebruikten condensatoren zijn trouwens geen elco's, wisselspanning op elco's kan leiden tot explosies.

Je hebt gelijk.. Ik bedoelde inderdaad gewoon een netfilter..:stupid

Overigens, deze dingen kunnen soms wel enorm zoemen.. Dus beware

Back