wat te zetten onder mijn monitors?

Slemper

Nieuwkomer
ik heb een vraagje

ik ben recent verhuisd, en ben een nieuw studiootje aan het maken. Redelijk bescheiden, met zwevende vloer van gelijmd hout, en daarop twee extra muren van dubbele gipsplaten(de twee muren die gedeeltelijk aan de buren grenzen). Onder de vloer en achter de muren zit isofix schuim. Ook heb ik een soort geisoleerde sluis gebouwd met een extra deur.

ik draai zowel platen als dat ik produceer. In mijn vorige kamer had ik een setup waarbij ik een produceerhoekje had, met mijn monitors die stonden op een zware (gedeeltelijk afgezaagde) deur, die op twee reusachtige (en loodzware)speakers lag. Hierdoor stonden ze behoorlijk mooi op oorhoogte. Ik had ruimte om aan de andere kant van deze geimproviseerde tafel te staan en platen te draaien, en ook daar was het de perfecte hoogte voor.

zo dus ongeveer
___ . . . . . . . . . . . . . . . . . ___
|o | __________________ . | o |
|O | |mixer en draaitafels | | O |
| .( o ). | . . . . . . . . . . | .( o ). |

In mijn nieuwe studio heb ik minder ruimte, en ga ik deze constructie niet midden in de kamer zetten.
Hert leek me dus het handigst om deze speakers + plaat korter te zagen en tegen de muur te zetten met de draai-meuk erbovenop.

Dan zou ik een oplossing moeten vinden voor mijn speakers, wat me (eindelijk) op mijn vragen brengt.

-hoe goed en belangrijk voor je geluid zijn monitorstandaards? Ermee rekening houdend dat ze op een geisoleerde vloer staan. En hoe groot is het verschil dan tussen zelfgebouwde, zandgevulde dingen en zoiets als dit ? Ik heb actieve tannoy reveal speakers, en ga misschien binnenkort over naar dynaudio bm6a, maar iig niets groters dan dat.

Ik zou ook een goeie constructie voor de draaitafels in elkaar kunnen zagen en de speakers kunnen laten staan voor mijn monitors omdat ze loeizwaar zijn en de goeie afmetingen hebben.

iemand die me hier meer over kan vertellen?

(De speakers zijn verder niet aangesloten (Ik luister normaal actief af en heb er niet eens een versterker voor) maar ik wil ze graag houden om sentimentele redenen en omdat ze er zo imponerend uit zien. )

Ik heb onlangs goede (en dure) stands gekocht voor mijn mackie 824's. Deze gevuld met zand.

Kan je vertellen dat ik spijt heb dit niet eerder te hebben gedaan want het resultaat is verbluffend.

Origineel geplaatst door sten
Ik heb onlangs goede (en dure) stands gekocht voor mijn mackie 824's. Deze gevuld met zand.

Kan je vertellen dat ik spijt heb dit niet eerder te hebben gedaan want het resultaat is verbluffend.

wat voor vloer heb je... hout? beton met parket? hout met zijl? beton met vloerbedekking?... enz.

Origineel geplaatst door bounce
wat voor vloer heb je... hout? beton met parket? hout met zijl? beton met vloerbedekking?... enz.

dat is niet zo relevant ! wat belangrijk is dat de standaards massa hebben .. die feedback zooi werkt dus niet ! zelf bakken maken en vullen met zand werkt prima ! ik zelf heb gewoon houten statieven en daarop dikke grindtegels gezet onder me monitors en dat werkt erg oke !

Ik heb afgelopen week iets soortgelijks gedaan, geen Mackie stands maar andere.. ik zal vanavond foto's posten. Het priincipe is hetzelfde. Vullen met zand, ik heb ook van die stand-off's of hoe ze ook heten gebruikt (van die punten)

En het verschil is enorm. Vooral de puntjes hadden het meeste effect (dus ontkoppelen van speaker en vloer)

Ik heb dit trouwens in de woonkamer gedaan (studio is nog steeds in verbouwing) en heb hier een houten vloer.
Ik heb dus dubbeltjes onder die puntjes gelegd want samen met zo'n zware standaard en speaker heb je binnen no-time een gaatje in je houten vloer.. Vond de vriendin geen strak plan...

Origineel geplaatst door Slemper
interessant.....

hoe duur is duur?

140 euro voor een set volgens mij. Merk is Ultimate (type MS36).

Ik vind het niet geheel onbelangrijk dat de stands er ook mooi en strak uitzien.

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ik heb dit trouwens in de woonkamer gedaan (studio is nog steeds in verbouwing) en heb hier een houten vloer.
Ik heb dus dubbeltjes onder die puntjes gelegd want samen met zo'n zware standaard en speaker heb je binnen no-time een gaatje in je houten vloer.. Vond de vriendin geen strak plan...

Ja, ik heb ook spikes onder mijn stands. Om mijn laminaat te besparen staan de stands op een 50x50 tapijttegel met daarover een zware stoeptegel.

Ik was van plan om van die pads te kopen waar je de spikes op kunt zetten. Een muntje zal daarentegen ook wel goed werken.

Ja, ik heb ook spikes onder mijn stands. Om mijn laminaat te besparen staan de stands op een 50x50 tapijttegel met daarover een zware stoeptegel.

Ik was van plan om van die pads te kopen waar je de spikes op kunt zetten. Een muntje zal daarentegen ook wel goed werken.

Was ergens bang dat, ondanks dat je in een spike eindigt, het muntje je oppervlakte weer vergroot. Dus ik heb 8 stuks oer hollandse dubbeltjes gevonden in een potje thuis, dit zijn de kleinste muntjes die ik ken.. .werkt prima

Maar ik kan dus uit jouw verhaal opmaken dat dat in principe net zo goed grotere muntjes/ tegel zou kunnen zijn? Goed om te weten in ieder geval!

ik gebruik zelf 2 pygmee negertjes
geïmporteerd uit west afrika
absorberen het geluid prima
een beetje weer de voc mentaliteit
verbluffend wat die lui op hun hoofd kunnen dragen
en ze eten ook niet zo veel

:mega:

f*ck zeg waar komt dat ineens vandaan:D oja het is vrijdag..
Zijn ze verder nog in hoogte verstelbaar eigenlijk?

Ja dat is de shit!! 8)

ik heb er ook een voor mijn 19"-rack. Je gooit er af en toe wat rijstkorrels in, en ze gaan jaren mee.
:D

zeker respect voor mijn speakerstands ;)
ook erg handig als je eens wat extra percussie nodig hebt

Attachments

• pygmeestand.jpg
    pygmeestand.jpg
    15,6 KB · Bekeken: 149
bedankt voor de antwoorden mensen!
Het zoeken is dus waarschijnlijk naar of een bestaande stand die te vullen is, of anders naar een paar mooie houten platen om twee stands mee te fabriceren.

zijn dit soort spikes voor onder je stands los verkrijgbaar? en zo ja waar? En maakt het nog uit wat voor zand je erin gooit?

ik heb zelfgemaakte stands gevuld met zand, zijn zeker relax.
maar ik moet zeggen dat een paar keyboard stands ook prima werkt.

kratjes bier (van 12 flesjes) van Brand ! lekker straat.... moet er nog ff wat dempend spul onder leggen, maar zo werkt het ook prima !

de ene staat op een naslagwerk Algemene Kunstgeschiedenis en de ander op een stapel Macromedia Dreamweaver en Director lesboeken uit de periode dat ik het waanidee had dat webdesign leuk kon zijn ;)

...maar het klinkt nog steeds voor geen meter :D

Deze heb ik enkele weken geleden gemaakt. Zijn welliswaar maar van een klein formaat maar ze kunnen op dezelfde manier ook in het groot gemaakt worden.

Ze bestaan uit 2 stukken hardhout met een pvc buis ertussen, welke gevuld is met zilverzand. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door een draadstang die de 2 stukken (dmv moertjes) op de pvc buis vastklemt.

Attachments

• 61007-182058.jpg
    61007-182058.jpg
    135,6 KB · Bekeken: 147
Back