Origineel geplaatst door Chinetti
We hebben het over 'beter' en 'slechter' wat relatieve begrippen zijn, zowel bij auto's als bij hi-fi.
...
En wat betreft luister ervaring... Doe voor de lol 'ns een A/B test met een kameraad, een 'matige versterker' en een high-end versteker. Zet de matige versterker net wat harder dan de high end versterker. Wedden dat je kameraad de matige maar luidere versterker als beter zal ervaren?
Mensen laten zich maar graag gek maken door een prijskaartje, want dat wat duurder is moet wel beter zijn. Dat is iets waar marketing managers dankbaar gebruik van maken.
Over het psychologische effect ben ik het helemaal met je eens. Wat ik alleen jammer vind is dat je het in het belachelijke trekt. Je hebt al eerder soortgelijk geantwoord op mijn postings dus weet je ook dat ik die A/B vergelijkingen wel degelijk hebben gedaan dus begrijp ik niet waarom je blijft zeggen dat ik A/B vergelijkingen moet gaan doen.
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
De verschillen tussen zeer goed en extreem goed is voor mij het verschil tussen een Porsch en een Ferrari misschien 
Maar wat voor versterkers in combinatie met welke monitors heb je gehad die niet bevielen dan FrankH?
Eerst had ik een Samson Servo versterker met daaraan een paar Yamaha NS-10. Ik vroeg een jaar of 10 geleden bij Frietbek in Jijtrecht om een goede studioversterker en die waren van mening dat Samson goede versterkers maakt. Het blijken goede versterkers voor de verkoopmarge maar niet om naar te luisteren. Niet meer naar FB dus.
Met m'n NS-10's en m'n kabels onder de arm naar een hifi zaakje bij mij om de hoek vervolgens verschillende versterkers beluisterd. Ook even de kabels van de winkel gebruikt, ik wist niet dat je dit zo duidelijk kon horen, niet te geloven zeg. Op een gegeven moment een Denon PMA-1055R aangesloten, goed geluid zou ik zo hebben meegenomen, maar op mijn aandringen ook even een model hoger de Denon PMA-1500R beluisterd. De PMA 1055R kost 600 euro de PMA 1500R kost 700 euro, verschil in prijs is dus 100 euro. Ik had niet het idee dat ik verschil zou gaan horen, misschien was het wel zonde van de tijd...
Versterker aangesloten en ik wist niet wat ik hoorde! Het verschil in geluid was werkelijk fenomenaal, echt een klasse beter, meer dan dat zelfs, deze versterker speelt in een andere competitie. Zulk helder geluid had ik nog nooit uit m'n monitors gekregen. Deze test nog een tweetal keren herhaald maar het was overduidelijk, voor die 100 euro meer had ik een versterker die ik nooit meer weg zou doen.
Stevig laag, nooit te kort, gewoon altijd energie over voor de volgende golf. Goede plaatsing in de middenfrequentie's, de partijen klimmen uit de brij en hebben onderling ruimte. Erg prettig om mee te werken. Direct ook betere speakerkabels genomen (iets van 5 euro per meter) want het klankverschil met mijn eigen kabels was wel pijnlijk duidelijk geworden, wat een verschil zeg.
Dat is het verhaal in het kort.
edit:
De Denon PMA-1055R is opgevolgd voor de PMA-1500AE, een kleine restyle van de buitenkant, verder is die gelijk. Voor de grap dus ook even naar de PMA-1055R luisteren, je slaat stijl achterover van de verschillen.