Kick + bass goed in de mix krijgen

Origineel geplaatst door cns
Jaja heb hem beluisterd maar nog geen analyzer ;-)

Maar ik kan dus concluderen dat jij wel (altijd) gebruik maak van een analyzer?

Ik gebruik nooit een analyzer, altijd alles op gehoor, dat is het enige wat telt.
Veel met de EQ zoeken naar de probleemgebieden en deze aanpakken, maar ook de frequentiebanden zoeken waar de presence van een instrument zich bevind zodat deze goed tot zijn recht komt. Veel afluisteren op verschillende systemen, 1 set monitors en twee verschillende hoofdtelefoons.

De EQ instellingen verschillen per partij per keer, is erg afhankelijk van het totale arrangement, welke dingen ruimte moeten maken en waar er ruimte beschikbaar is om ingenomen te worden. Geen eenduidig antwoord, gewoon veel doen en goed luisteren.

Ik heb ook veel van die problemen waar het ene geluid het andere in de weg zit.Hoe je het oplost weet ik ook niet juist.En soms verkloot je de dingen nog mee dan tevoor door equalisen enz.. maar iemand zei me dat het idd veel zoeken en oefenen is en dat de beste manier van equalizen en compressen en whatever nog altyd best met hardware wordt gedaan.Denken jullie dat ook niet???

Origineel geplaatst door spycell
Ik heb ook veel van die problemen waar het ene geluid het andere in de weg zit.Hoe je het oplost weet ik ook niet juist.En soms verkloot je de dingen nog mee dan tevoor door equalisen enz.. maar iemand zei me dat het idd veel zoeken en oefenen is en dat de beste manier van equalizen en compressen en whatever nog altyd best met hardware wordt gedaan.Denken jullie dat ook niet???
Ik denk nietzozeer dat het een soft-hardware discussie is.
Wel kan het zo zijn dat je met software vaak zoveel mogelijkheden hebt dat je misschien sneller geneigd bent tot overproducite, en eigenlijk alles om zeep helpt.

Ik denk dat iemand die weet wat ie doet dat zowel met software als hardware weet te bereiken. :)

Iemand die weet wat ie doet daar zeg je het.:) Ik vind vele softwaredingen net iets te platjes.Vergelijk dan wel met een vette compressor en equaliser van een vriend.

Origineel geplaatst door spycell
Iemand die weet wat ie doet daar zeg je het.:)

Bij hardware gaat het ook niet als vanzelf als je dat soms denkt.. het is net zo hard werken om het goed te krijgen, er zijn geen toverdoosjes die al je compressie en eq problemen oplossen, dat moet je nog steeds zelf doen..:)

Origineel geplaatst door demian
Bij hardware gaat het ook niet als vanzelf als je dat soms denkt.. het is net zo hard werken om het goed te krijgen, er zijn geen toverdoosjes die al je compressie en eq problemen oplossen, dat moet je nog steeds zelf doen..:)
Precies!
Ik heb met beide ervaring en vond beide even lastig. :)

ik weet trouwens nog wel dat toen ik met alleen samples werkte dat t veel makkelijker ging ...
als je goeie samples heb hoef je eigenlijk nog maar weinig aan de kick te doen ...
nu ik probeer mn kick analoog te houden en geen samples te gebruiken zit ik echt uren en uren in een gevecht met equalizers en andere zooi, en nog krijg ik t niet lekker in de mix ... en dit probleem begint misschien al omdat ik misschien de kick niet lekker opneem met de juiste volume / eq op de mixer .... daarna de boel weer bijschaven omdat t weer net iets anders klinkt als ''live'' en dit process krijg ik jammer genoeg nooit goed... na opname krijg ik met equalizen jammer genoeg niet de sound terug zoals mn kick live klinkt.. en meestal na een tijdje, zoals al eerder is gezegd wordt je er doof van, je hoort niet meer wat wel of niet goed klinkt, en vervolgens klinkt mn mix weer zo brak als t maar kan

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ik weet trouwens nog wel dat toen ik met alleen samples werkte dat t veel makkelijker ging ...
als je goeie samples heb hoef je eigenlijk nog maar weinig aan de kick te doen ...
nu ik probeer mn kick analoog te houden en geen samples te gebruiken zit ik echt uren en uren in een gevecht met equalizers en andere zooi, en nog krijg ik t niet lekker in de mix ... en dit probleem begint misschien al omdat ik misschien de kick niet lekker opneem met de juiste volume / eq op de mixer .... daarna de boel weer bijschaven omdat t weer net iets anders klinkt als ''live'' en dit process krijg ik jammer genoeg nooit goed... na opname krijg ik met equalizen jammer genoeg niet de sound terug zoals mn kick live klinkt.. en meestal na een tijdje, zoals al eerder is gezegd wordt je er doof van, je hoort niet meer wat wel of niet goed klinkt, en vervolgens klinkt mn mix weer zo brak als t maar kan
Het lijkt er in dat geval op je te veel detail verliest in het digitale domein. Misschien al bij de ADC, maar het kan ook de plug-in EQ zijn.

Heb je een goeie geluidskaart zitten?Missschien ligt daar het probleem?

Origineel geplaatst door FrankH
Ik gebruik nooit een analyzer, altijd alles op gehoor, dat is het enige wat telt.
idem:)

maar zo'n analyzer zou misschien wel weer ff de stront uit je oren kunnen blazen ...

als je lang ergens op zit te hameren, en je positieve of negatieve veranderingen misschien niet meer zo goed hoort..
en je gebruikt zo'n analyzer en je ziet dat er bepaalde belangrijke freqs missen, kan t misschien wel weer een hoop gepuzzel schelen omdat je gelijk weet in welke frequencies je probleem evt. zit ... lijkt mij :confused:

je moet natuurlijk niet blind op de analyzer afgaan, maar als hulp middel om de boel te visualizeren, op momenten dat je t zelf allemaal ff niet meer hoort.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Als ik zo'n moment heb dan ga ik even wat anders doen, de hond uitlaten of iets dergelijks.
Hoor daarna meestal wat er nu precies niet goed zat :D

Klopt, dat is de enige manier die werkt.

heb weer een stukje muziek gemaakt .... kick is overstuurd, dus t was weer lastig om m goed in de mix te krijgen..
vooral het laag van de kick... volgens mij hebben dit soort kicks ook niet veel laag nodig, op t laatst valt de kick weg maar dat is met opzet gedaan .. heb mn best gedaan het minder dof te laten klinken ..

heb geen samples gebruikt.. en misschien ligt hier bij mij ook wel het probleem, misschien moet ik dingen beter equalizen voordat ik de boel opneem? in mn oren klinken de hihats en de ride iig ok...

de kick heb ik dus mn twijfels over... heb geprobeerd dezelfde kick te krijgen als in dit stukje:

http://www.acidlab.de/Sound/Stuff/Elektrovolt - Live at Vanslag.mp3

al heeft ie daar wel net iets meer laag... maar beter als wat ik nu heb krijg ik t moeilijk .

iemand wat feedback?

Laatst gewijzigd:
Wat kleinigheden:

Lekkere filters in het intro,
panning is in het begin niet ok...
Mooie flanger op de snare, schept veel ruimte, erg goed.
De master compressor krijgt flink op z'n donder op 1 minuut 30.
Kick met lekker lange decay op 2 minuten, yeah!!!
De hihats, ride en clap mogen soms een tikje zachter.
Leuke panning van de lead.
Het einde is wat plotseling, dit kan spectaculairder.

Lekkere track om naar te luisteren. :)

Origineel geplaatst door FrankH
Wat kleinigheden:

Lekkere filters in het intro,
panning is in het begin niet ok...
Mooie flanger op de snare, schept veel ruimte, erg goed.
De master compressor krijgt flink op z'n donder op 1 minuut 30.
Kick met lekker lange decay op 2 minuten, yeah!!!
De hihats, ride en clap mogen soms een tikje zachter.
Leuke panning van de lead.
Het einde is wat plotseling, dit kan spectaculairder.

Lekkere track om naar te luisteren. :)

ik hoor helemaal geen snare op die mp3???

Origineel geplaatst door Alex Omega
ik hoor helemaal geen snare op die mp3???
Eh, ik heb volgens mij "Elektrovolt - Live at Vanslag" zitten reviewen. :stupid

heb voor de verandering eens andere EQ en Compressor plugins gebruikt per track...
volgens mij klinkt t geluid nu een stuk helderder en gedetaileerder .. en minder modderig ...
ipv waves Q eq heb ik nu nomad blue tubes gebruikt ..

heb de kick trouwens vervangen ...

feedback plz?

Attachments

• acid-test-06.mp3
    647,6 KB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
klinkt veel beter dan je vorige voorbeeld :W

De kick mag wel iets harder imo.

meestal doe ik zelf voor de kick :

- eerst hipass, heel klein beetje reso. cutoff op 65 hz ongeveer.
- Overdrive ( fruity blood overdrive in mijn geval )
- eventueel lopass om de click iets te filteren
- compressor ( drum setting : thresh -12 dB, ratio 7:1, gain +9.0dB, att 10ms, rel 200 ms )

Dit is wel heel erg afhankelijk van het soort kick dat je gebruikt, ik zelf doe het over een aangepaste "classic" preset van fruitykick. Dan klinkt hij vet met acid en techno.

Ik heb een test gemaakt, kick en TS404. Ben benieuwd of dit goed klinkt bij anderen, heb het ff snel met de koptelefoon op gemaakt.

Attachments

• test.mp3
    202,1 KB · Bekeken: 109
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE

Kan dit geen kwestie van filtering van frequenties zijn? Dat bij je samples daar al voor gezorgd is (allerlei zooi als boventonen en overbodig sublaag e.d. zijn daar al uit weggeknipt), maar bij je eigengemaakte samples natuurlijk niet. Dus misschien een bandpassfilter (of wat gerichtere hpf's en lpf's) gebruiken zodat je van je kicks (en bass) alleen de kern overhoudt, i.e., het gedeelte dat je uiteindelijk moet horen. Want een geluid hoeft natuurlijk niet op zichzelf vet te zijn als het bedoeld is om in de mix van een track terecht te komen! Als je geluiden netjes scheidt qua frequenties (voor zover dat gaat natuurlijk) kun je ze afzonderlijk ook een stuk harder zetten in je mix zonder dat alles gaat wringen.

Misschien heb je 'm al gelezen, maar in deze post staat een hele goede guide to eq-ing.

Back