resonantie/klank zichtbaar als patronen

Voor een minder zweverig antwoord, in het Nederlands en op een begrijpelijk niveau (havo) voor de meeste geïnteresseerden aangaande de theorie van het geluid:
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=592668
en vooral
http://www.havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vnawipws1.pdf
(wel een lap tekst, maar verklaart veel)

Wout

PS die world-mysteries.com is wel een geschenk uit de hemel voor me, want ik moet in het kader van onderwijsvernieuwing een presentatie geven over de geloofwaardigheid van het Internet. Leerkrachten krijgen een opdracht, waarover ze weinig voorkennis hebben en moeten na Internetgebruik een aantal vragen beantwoorden, dus vergelijkbaar met de situatie waarin de leerlingen zich bevinden. Voor die enkele natuurkunde-leraar dan wel niet, maar dit onderwerp en die zweverige link voldoen perfect.

Moon, ondanks mijn kritiek op die link ben ik je toch zeer dankbaar :)

Zou er toch iets zijn, dat...

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Zou er toch iets zijn, dat...

Ik ben aan het lezen geslagen op www.skepsis.nl nadat ik in het nieuws het gedoe rond van den Broeke vernam. Wat een interessante site! Als je geinteresseerd bent, check dan ook de fora genverbrander.nl en dossierx.nl.

Beetje offtopic denk ik, maar vroeger was er een radioprogramma genaamd "het zwarte gat". Ik geloof dat het bij Veronica was. Als kleine jongen was dat super fascinerend. Het ging over geesten en wichelroede lopen en weet ik het niet wat. Als het maar over "paranormale" zaken ging. Het maffe is dat ik toen smulde van die verhalen en nu, nu ik ouder ben, ik het leuker vind om uit te zoeken dat er in 99.99% van die gevallen het simpel te verklaren is. Vandaar dat ik skepsis.nl zo een gave site vind. Het zal wel gekomen zijn omdat ik Natuurkunde heb gestudeerd , dat ik zaken niet zo snel als "onverklaarbaar" bestempel?

R

;) Nah je ziet dat de trillingen patronen vormen in het filmpje. Da's toch gaaf? En natuurlijk zitten er ook patronen in klanken en deze patronen kun je niet altijd zichtbbaar maken. Net als de opbouw van sneeuwvlokken door krstallen natuurlijk ook prachtig is. Ieder denkt er maar het zijne van. Ik houd wel van een beetje mysterie. ;)

Origineel geplaatst door Arv
Ik vind het ook altijd wel humoristisch dat sommige mensen perfect natuurkundig verklaarbare fenomenen zien als "mysterie". Is dat nou omdat ze de goede verklaring gewoon niet begrijpen? Of sensatiezucht..

R

Als je wat 3d grafieken uitplot in Matlab of Mathematica of zo kom je toch ook aan die patronen? Letters lijken me nogal een grote stap voor wat in feite een sinus in 3d is.

Origineel geplaatst door MOON
Ieder denkt er maar het zijne van.
Dat vraag ik me nu juist af. Kan dat? Is alles de waarheid? Is ook onzin de waarheid?
OT Ik neig steeds meer naar de conclusie dat er iets behoorlijk veranderd is in onze samenleving. Presentatie scoret (spelling?) beter dan inhoud. Als je verhaaltje goed is, dan mag je spuien wat je wilt.
Ik houd wel van een beetje mysterie.
Daar ben ik het mee eens. Het houdt de zaak spannend, maar dan toch...

Wout

Ik ben aan het lezen geslagen op www.skepsis.nl nadat ik in het nieuws het gedoe rond van den Broeke vernam. Wat een interessante site!

R

Ik wordt altijd een beetje naar van die site. Kheb ook wel 's een proefabonnement erop gehad, maar eigenlijk raak ik ervan in een soort bewustzijn van "alles wat ik verneem is waarschijnlijk niet waar" en "men liegt tegen mij de hele dag", ik word er zo achterdochtig van... alsof alles en iedereen niet te vertrouwen is en alles puur wetenschappelijk bezien moet worden, anders strookt het niet.. bah.

Zo hebben wetenschappers onlangs ondekt dat horoscopen onzin zijn, dwz karakterschetsen adhv wanneer je geboren bent, maar men zet gerust in dezelfde krant dat er een verband is ontdekt tussen de kans op zelfmoord adhv wanneer je geboren bent. Dit komt door de invloed van je moeders hormonen, vitaminen etc. die ze geeft adhv de jaargetijden in de verschillende stadia van je groei. Dat heeft invloed. Daarnaast weten psychologen dat het eerste levensjaar veel invloed heeft op je verdedigingsmechanismen etc. ... en lijkt het mij dan weer dat als je in de lente/zomer geboren bent (in het geval van die zelfmoordkans die dan groter zou zijn) maak je in je eerste levensjaar alleen maar mee dat het eerst aangenaam is, iedereen vrolijk en positieve energieën, maar erna lijkt het alleen maar bergaf te gaan. Is mijn zweverige theorie dan weer :)
Maarja, horoscopen, nee dat is allemaal onzin. Het is misschien niet gestoeld op onderzoek maar op ervaring; dat is geen reden het af te doen als onzinnig of onwaar.

Maarja. Dat allemaal terzijde.

Origineel geplaatst door dob
Ik wordt altijd een beetje naar van die site. Kheb ook wel 's een proefabonnement erop gehad, maar eigenlijk raak ik ervan in een soort bewustzijn van "alles wat ik verneem is waarschijnlijk niet waar" en "men liegt tegen mij de hele dag", ik word er zo achterdochtig van... alsof alles en iedereen niet te vertrouwen is en alles puur wetenschappelijk bezien moet worden, anders strookt het niet.. bah.
Ik denk dat dit eenzelfde fenomeen is als horen hoe buitenlandse jeugd crimineler is, terwijl de getallen niet zozeer zijn veranderd maar de berichtgeving.

Laten we wel wezen, je wordt ook de hele dag bestookt met leugens, alleen heet dit dan reclame ;). Hoe ernstig ze zijn is een tweede; als mensen doodgaan vanwege een kwakzalver is dat natuurlijk erger dan iemand die zich een euro of honderd uit de zak laat kloppen door een Bio-Stabil. Die Bio-Stabil kun je nog op Marktplaats kwijt proberen te raken :D.

Zo hebben wetenschappers onlangs ondekt dat horoscopen onzin zijn
Dat heeft weinig met "onlangs" te doen, en daar heb je geen wetenschapper voor nodig (alleen een wetenschappelijke test). Geef een collegezaal of een andere grote zaal met een aantal mensen een papier waarop hun persoonlijke horoscoop staat. Geef ze de opdracht om dat niet aan hun buurman te laten zien. Vraag vervolgens hoeveel mensen er denken dat deze horoscoop van toepassing is op hun leven. Het antwoord was dat er inderdaad een groot percentage zich in de horoscoop herkende. Vette pech toen ze eenmaal mochten vergelijken; alle blaadjes waren identiek.

Dit wil verder niks anders zeggen dat horoscopen zo algemeen worden geschreven om op een zo groot mogelijke groep van toepassing te zijn. Verder is er nog de kwestie van post hoc, ergo propter hoc - men gaat achteraf gebeurtenissen aan de horoscoop verbinden om het waar te maken en negeert eventuele niet-kloppende dingetjes. Het verlangen van een mens om zichzelf voor de gek te houden is gewoon heel groot.

Om me nu op zo'n magazine te abbonneren lijkt inderdaad redelijk deprimerend. Je leest immers vrijwel alleen maar dingen waar mensen ontmaskerd zijn, met als gevolg dat de hoax op moet doeken (om weer tevoorschijn te komen). Op dezelfde manier als politierapporten me deprimerend lijken; mishandeling, doodslag, diefstal en dat de hele dag lang.

Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat we maar op moeten houden met criminelen oppakken :).

Het gaat niet over achterdocht, maar dat je kritsch blijft ten opzichte van uitspraken en publicaties van anderen.

En in de eerste plaats jezelf afvragen of dat wel zo belangrijk voor jezelf is.

Wout

Origineel geplaatst door dob
Mooi verschijnsel, zeg.

Analoge visualizer.. Ik vond die digitale visualizers etc. bij al die mediaspelers al crap :W :biertje:
Is wel cool als je een trance plaatje draait terwijl je in Real Audio "Cosmic Belt" met een beamer projecteert op een witte muur.8D

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het gaat niet over achterdocht, maar dat je kritsch blijft ten opzichte van uitspraken en publicaties van anderen.

En in de eerste plaats jezelf afvragen of dat wel zo belangrijk voor jezelf is.

Wout

Mee eens. Ik zie skeptici dan ook als gezond denkende personen. Ze worden vaak afgedaan als "te nuchter" en "te snel denken in hokjesgeest". Is dat terecht? Voor een deel misschien, maar ik vind het wel terecht als er vraagtekens worden gezet bij zaken die zo mooi lijken. Bv, die vd Broeke, die gewoon zijn info van internet haalde en de foto's van geesten van hem, gewoon uitgeknipe poppetjes bleken te zijn. Of die foto's van "Orb's".. hylarisch.
Mensen die niet van die skeprici houden, vinden het dan blijkbaar wel okay dat ze voor de gek worden gehouden?

Als ik voor de gek gehouden wil worden ga ik wel naar Hans Kazan magic show ofzo.

R

Als ik voor de gek gehouden wil worden ga ik wel naar Hans Kazan magic show ofzo.
Gewoon internetten is genoeg :)

Het kritisch lezen van zo'n verhaal als dat van The Structure and Dynamics of Waves and Vibrations by Hans Jenny (zo heet de pagina toch echt) is een goed voorbeeld van internet 'gezwam'. Syntax Terror heeft een stukje geciteerd, dat verder gaat met de volgende tekst:
(NB mijn bezwaar geldt de tekst, niet Syntax Terror's opvattingen!)
How is this possible?
Did the ancient Hebrews and Indians know this?
Is there something to the concept of "sacred language," which both of these are sometimes called?
What qualities do these "sacred languages," among which Tibetan, Egyptian and Chinese are often numbered, possess?
Do they have the power to influence and transform physical reality, to create things through their inherent power, or, to take a concrete example, through the recitation or singing of sacred texts, to heal a person who has gone "out of tune"?
Vooral dat concrete voorbeeld :D
Hier staat een vijftal vragen.
Wordt er ergens in het artikel een antwoord gegeven? NEE!
Maar een argeloze lezer heeft de gedachtelijn gevolgd en kan gaan denken dat de mensheid vroeger kon genezen door middel van een heilig taal, die we nu natuurlijk vergeten zijn...
Dit buiten de kritiek dat de schrijver het boek van Jenny niet eens in zijn bezit heeft, terwijl het gewoon bij Amazon.com te koop is :D

Zo had een student ooit op internet gelezen dat Maurice Ravel na het componeren van de Boléro zelfmoord heeft gepleegd, hetgeen te ervaren zou zijn in het muziekstuk. Dat zou de reden zijn waarom zoveel zelfmoordenaars die muziek beluisteren tijdens die daad...
Tja, de Boléro heeft zijn première op 22 november 1928 in Parijs beleefd, terwijl Ravel in 1937 zijn laatste adem uitblies. Wel een heel trage zelfmoord :)

Oh ja. En Bob Moog heeft de synthesizer ontwikkeld als hulpmiddel in de psycho-therapie.
Het wordt beweerd...

Wout

Back