iemand enig idee wat dit is?

oozi

Ouwe rot

Attachments

• amxm.jpg
    amxm.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 143
MXM RSA-3x ??

Idd, de letters S en A zullen wel voor Spectrum Analyzer staan...
Merk is MXM? nooit van gehoord en is ook nix van te vinden op Inet
Als je goed op het plaatje kijkt zie je ook idd dat rijtje nummers staan onder leds... 25 31 47 56 etc...
verder meen ik ergens heel vaag het woord 'Spectrum' te kunnen lezen maar ik kan me vergissen... (plaatje is ook van een bizarre quali)

MXM______RSA-3x______________??__??__spectrum

zoiets dus... :peukie:

Origineel geplaatst door BasicSystem
Lachen, de verkoper weet zelf ook niet wat het is.
Volgens mij is het een EQ want ik tel 30 banden, niet ongebruikelijk voor een EQ.
basicsys

zou zeer zeker ook kunnen, maar waarom zitten er dan geen schuiven op? zou het digitaal zijn? ik meen trouwens ook ergen het woord 'Parameter' te lezen en Hold en Stop (of step)

het blijft een vaach ding idd :peukie:

Het lijkt wel op een rackversie van een Simmons SDS-6 (die heb je waarschijnlijk ooit bij mij gezien Oozi), maar ik houd het er ook op dat het een EQ is.

Het is een spectrum analizer.

Wat kun je er mee?
Het geluidsspectrum meten.

Hoe werkt dat?
Je sluit een geijkte microfoon op het apparaat aan, stuurt een portie roze ruis* door de boxen, en de S.A. geeft de frequenties weer.

*roze ruis = ruis met alle harmonischen even hard

En dan?
Neem je een grafische equalizer, die je aansluit tussen mixer en versterker, om de weergegeven curve te verbeteren.

Deze les is nog gratis, volgende keer allemaal 50ct meebrengen!8>

Spectrum! Dat was mijn eerste ingeving! Wat? Dat weten de jongens beter!

Origineel geplaatst door omiel
Het lijkt wel op een rackversie van een Simmons SDS-6 (die heb je waarschijnlijk ooit bij mij gezien Oozi), maar ik houd het er ook op dat het een EQ is.

:eureka: dat zal het geweest zijn..

blijft toch leuk hè, apparaten raden...

Origineel geplaatst door 6 trak

*uche*

uhm oeps
witte ruis is inderdaad gelijke energie per frequentie.
rose ruis heeft gelijke energie per octaaf dus. maar kan op sommige types spectrum analyser als plat worden weergegeven.

:stupid
Pink noise is used for acoustic applications, such as loudspeaker test, since pink noise has a flat spectrum when viewed on a third-octave spectrum analyzer, or any constant percentage bandwidth analyzer (an analyzer whose bandwidth is a constant percentage of the center frequency of the filter).

Ik weet niet of ik goede ogen heb maar volgens mij staan er onder de ''banden'' ook de frequenties weergegeven dus zal het inderdaad een Spectrum Analyzer zijn

Origineel geplaatst door Slipperman

Sluit ik me bij aan. Denk een soort Equalizer.

ja hoor je sluit je bij iemand aan die zegt dat het een spectrum analyzer is, maar je denkt dat het een soort equalizer is..

dus wat is het nou

een spectrum analyzer is niet echt het zelfde als een equalizer..

zucht

Origineel geplaatst door Roel

rose ruis heeft gelijke energie per octaaf dus. maar kan op sommige types spectrum analyser als plat worden weergegeven.

:stupid

Wat je zegt is helemaal waar. Maar de bedoeling is dat je meet wat je speakersysteem weergeeft. Dus nooit met roze ruis rechtstreeks de analizer in. Dat heeft geen zin en is alleen voor dummies.

Maar er zijn hier nog genoeg dummies die denken dat een analizer hetzelfde is als een equalizer. Dus nog één keer:

(zie ook mijn eerdere uitleg) De spectrum analizer gebruik je om een studio/concert-ruimte "uit te ruisen". Je meet met de S.A. dus het spectrum wat de speakers weergeven.
Je kijkt dan op de display en ziet welke frequenties te sterk of te zwak zijn. Vervolgens corrigeer je met de grafische EQ de curve. Resultaat is dat je een (min of meer) vlakke frequentierespons krijgt.

Engels soundtech gezegde luidt: realise you have to analize before you equalize!

Back