Evolver: LFO over VCA

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
In de DSI evolver wil ik graag een LFO over de VCA zetten. Dat is op zich niet zo'n probleem: een kwestie van routen. Maar..... de VCA in de evolver werkt net wat anders dan in andere synthesizers. De VCA kan namelijk ook output geven als de envelope niet getriggert wordt. Als je een LFO over de VCA output zet, dan hoor je ook geluid als de envelope dicht is. En dus hoor je de evolver ook als je er geen noten in afspeeld. Heel leuk, Maar dat is nu niet m'n bedoeling. Weet iemand hier een oplossing voor?

Helaas heb ik geen Evolver dus hierbij maar een tip op de gok. Kan je niet die LFO negatief toewijzen aan de VCA? Als de gate dicht is kan de output in dat geval niet boven 0 uitkomen, maar je houdt wel je modulatie als de gate openstaat.

Weet je zeker dat je gate zonder LFO wel helemaal dicht gaat?

Kun je geen negatieve gate nemen? Het lijkt er idd. op dat je na de optelling van de verschillende routings gewoon boven 0 uit komt. Ik zou het ook eens in een cleane patch proberen; ik weet dat de evolver qua rootings op een gegeven moment overdonderend kan worden. Heb je niet iets in die 4 extra modulatierouters staan dat ook nog wat doen met het geluid?

Ik kan me herinneren dat ik ook wel 's met het ding voor vraagtekens kwam. Heb je mss. een sequence geroute naar de vca die altijd >0 geeft?
Het kan van alles zijn op een Evolver.

ohja, en er is ook nog zoiets als feedback of distorion op het ding waardoor eht lijkt of je VCA de hele tijd open staat. En d'r was nog iets... was er ook niet een pimp my VCA instelling ergens? Soort "amp" parameter? Die je als gezet op +10 altijd minimaal vca output van +10 geeft?
Als die bijvoorbeeld op +1 staat en de distortion open, dan hoor je de hele tijd een toon. DAT was het, ja, bij mij wel 's. Want die amp parameter werkt goed als je in een patch een te zacht geluid wilt oppimpen tov de andere geluidjes.

Yep, ik weet zeker dat de gate dicht is. "Trigger Select" staat op "Midi", en als ik geen MIDI naar de evolver stuur hoor ik nog steeds wat. Het is verder een hele simpele patch die ik heb, zonder rare fratsen met modulatieslots of zo. Geen distortion, geen feedbackloop. VCA level staat op 0.

dan lijkt het er toch op dat in je modulatie route een startwaarde hoger dan 0 zit.
heb je gewoon 1 van de lfo's gepakt?

Helaas mensen, was 't maar zo simpel. Het zit echt in de manier waarop de evolver is opgebouwd. Zoals ik al zei, de VCA kan ook output geven als de envelope dicht is.

Dus, stel, ik pak een lege patch, en stuur er GEEN nootinfo naar toe. Sequencer staat ook uit. Ik zet LFO1 destination op VCA, en draai LFO1 amount open, dan geeft de VCA output.
Luister maar naar 't fragmentje.

Attachments

• evolvervca.mp3
    124,3 KB · Bekeken: 76
...

...

ik zet de vca gewoon op 0 dan trigger ik hem via midi. als je dan de lfo over de vca gooit dan ga je de oscs gewoon horen waneer de lfo om hoog gaat. en waneer ie naar beneden gaat hoor je hem niet. (behalve het midi patroontje dan)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Luister maar naar 't fragmentje.

goede track, beetje drums erbij en klaar! ik ga ook een evolver kopen!

wat jij hebt is toch niet zo vreemd?

er zijn meer synths waarbij je de vca open kan zetten. bv met een schuif (arp odyssey) of een schakelaar (moog voyager).
en als jij daar een lfo aanhangt, die van 0 naar boven en weer terug naar 0 gaat, dan heb je golfsignaal. hoe zo'n apparaat aan zijn initiële nootwaarde komt weet ik niet (anderen vast wel), maar meestal is het zo, dat als je een toets hebt ingedrukt, dat die toonhoogte wordt aangehouden.

dit is dus naar mijn idee heel gewoon en niks bijzonders en logisch en niet iets om je druk om te maken, of iets dat je zou moeten willen veranderen.

Origineel geplaatst door Leo
goede track, beetje drums erbij en klaar! ik ga ook een evolver kopen!

wat jij hebt is toch niet zo vreemd?

er zijn meer synths waarbij je de vca open kan zetten. bv met een schuif (arp odyssey) of een schakelaar (moog voyager).
en als jij daar een lfo aanhangt, die van 0 naar boven en weer terug naar 0 gaat, dan heb je golfsignaal. hoe zo'n apparaat aan zijn initiële nootwaarde komt weet ik niet (anderen vast wel), maar meestal is het zo, dat als je een toets hebt ingedrukt, dat die toonhoogte wordt aangehouden.

dit is dus naar mijn idee heel gewoon en niks bijzonders en logisch en niet iets om je druk om te maken, of iets dat je zou moeten willen veranderen.
Nee vreemd is het ook zeker niet. Maar ik vind het wel lastig. Ik ben op 't moment bezig met een track waarbij ik een LFO over de VCA heb. De enige manier om de evolver nu stil te krijgen is door 't volume op dat ding naar beneden te draaien of door de fader op de mengtafel dicht te zetten. En dat vind ik niet zo handig, zeker niet tijdens het sequencen. Bovendien lijkt me 't live ook niet zo handig, omdat ik dan niet meer, net als bij al m'n andere apparatuur, 'm met een druk op de knop van de RM1x stil kan krijgen. Dus wil ik 't graag oplossen!

Nu heb ik al iets gevonden dat misschien gaat helpen. Ik heb nu de LFO amount op 0 gezet, en envelope3 naar de LFO amount gestuurd, waardoor de LFO alleen output geeft als de env open gaat. Het klinkt nog niet helemaal 't zelfde, ik zal eens kijken waar dat aan ligt.

Bedankt voor 't meedenken zover, andere oplossingen zijn ook welkom.

Ook al is dit misschien al lang opgelost, toch maar eventjes posten...

Je hebt het probleem ook niet als je ipv de VCA de VCA envelope moduleert.

Ook al is dit misschien al lang opgelost, toch maar eventjes posten...

Je hebt het probleem ook niet als je ipv de VCA de VCA envelope moduleert.
Ja, het is gewoon de manier waarop de Evolver opgebouwd is. Later bedacht ik dat je het voor een groot gedeelte op kan vangen door de envelope op het oscillator volume te zetten. Niet helemaal het zelfde, maar ach...:)

CptCRxCK zei het al; je moet 'VCA level' op 0 zetten.

'VCA level' is de constante waarde van de VCA, ongeacht andere modulatie.

http://media.twango.com/m1/original/0114/794e865664fa4138aa4f346ecee04d4f.wav

In dit voorbeeld staat 'VCA level' eerst op 0, ik draai em naar 100,
daarna draai ik de 'LFO Amount' van 0 naar 100 (je hoort geen verschil) daarna draai 'VCA level' naar 0, nu hoor hoor je de LFO (PULSE) de VCA moduleren, daarna draai ik Frequency omlaag.

ps werkt ook ZONDER triggers! in dit voorbeeld trigger ik niet, dus 'Env Amt' doet er dan niet toe.

Laatst gewijzigd:
Stevaux, volgens mij beschrijf jij nu precies het effect wat ProtoHuman niet wil.
Hij wil de oscillatoren alleen horen als hij een noot triggert (via de VCA Env).
Hij heeft de VCA dus op 0 staan. Maar de LFO blijft de VCA constant moduleren, ook als hij geen noot triggert.

ProtoHuman, thread is meer dan een jaar oud dus waarschijnlijk zal het je een zorg zijn maar het effect wat jij wil kan toch gewoon door de LFO ipv naar VCA naar OAL te sturen. Dan moduleert ie alle 4 de OSC levels tegelijk, en daarna komt de VCA Env. Dus als je geen noot triggert is ie stil.

Aha.... in dat geval zou ik de LFO depth moduleren met bijv Envelope 3.
Wat Cowbell zegt kan natuurlijk ook, wat een lekker ding is het toch die Evolver : )

http://media.twango.com/m1/original/0114/2dc9cb51ea0c45ad8c1924e3c18613a9.wav

in dit voorbeeld:
VCA Amt=0, Env Amt=0,
LFO 1 Amount=1, LFO Dest=VCA
* ENV 3 Destination= L1A (LFO1 Amount)

* kan ook met de Envelope van de VCA, dan gaat het zo:
Mod1 Source=AEn, Mod1 Amt=99, M1 Destination=L1A

Laatst gewijzigd:
ProtoHuman, thread is meer dan een jaar oud dus waarschijnlijk zal het je een zorg zijn maar het effect wat jij wil kan toch gewoon door de LFO ipv naar VCA naar OAL te sturen. Dan moduleert ie alle 4 de OSC levels tegelijk, en daarna komt de VCA Env. Dus als je geen noot triggert is ie stil.
Ja dat bedoelde ik hierboven ook. Werkt bijna het zelfde, alleen neem je dan de feedbackloops, audio in en noise niet mee. Tip van stevaux lijkt me een aardige oplossing. Maar idd, het is al een jaar geleden dat ik hier mee zat...

ha...... 't zegt mij zo even niks, maar ehh... klinkt als een leuke puzzel : )

Back