Roland MC09

Otlen

Lid
Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen over 303 cloontjes en ik kwam daar regelmatig de MC09 tegen. Dat ding kost 2e hands nog geen 150 euro, is het de moeite waard (om bijv. acid tracks mee te maken).
Ik heb zelf al een Quasimodo 309, hoe klinkt de MC09 in vergelijking hiermee?

De MC09 klinkt als bedorven stront. 303 emu zit er al helemaal niet in. Voor dat geld zou ik echt verder kijken, en is een EA1 een veeeeeeeel leuker doosje.

Helemaal mee eens over wat ProtoHuman zei......
Wat wel een optie is denk ik voor weinig geld is een MAM MB33 (of de MAM MB33 mkII)
zit alleen geen sequencertje op maar die je hebt je vast wil in je 309.
Ik vindt het een leuke bass-synth met een heus VCO'tje en VCF!

Ik heb er ook 1tje en ben er erg tevreden over :okdan:
Als je wat meer der over wilt weten heb ik deze topic een keer gestart:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62509&highlight=mam

:biertje:

Ik ben het niet helemaal eens met het 100% afschijten van de mc-09.

Het is geen profi-musictool, maar je kan er leuke dingen mee.
Er zitten vier parts in: drums, sampler, leads en bass.
In dat laatste zitten zeker golfvormen die heel erg acid kunnen klinken,
en waar je met de rezo en cuttoffknop leuke dingen mee kunt doen.

Een echte 303 emu... kun je het niet écht noemen denk ik.
Daarvoor hebben ze er te veel andere prullen in gestopt.
(wie gebruikt er ooit die sampler of die drumcompu? De drums klinken nergens naar =( )

Maar goed. Het is een leuk dingetje,
dat voor jou niet veel zal bijbrengen denk ik. De 309 overtreft deze wel denk ik.

Wat de EA1 betreft: deze gaat iets minder hard over z'n nek.
Anderzijds is hij wel veelzijdiger: twee oscs, iets meer parameters ook.
Een stuk goedkoper is hij ook, en dat maakt hem op zijn geheel bekeken toch nét iets beter
dan de mc09...

Goed, mijn mening was nogal ongenuanceerd. Ja, 't is een heel veelzijdig ding, maar 't is allemaal net nix. Er zitten veel verschillende, leuke goflvormen in, maar de filters en effecten waar alles vervolgens door heen gaat, zijn erg matig. De drums zijn ook niet echt geweldig. Zo'n 4 sporen phrase sampler is een heel leuk idee, maar werkt ook niet helemaal. Zelfs loops uit de interne soundengine worden niet altijd strak of volledig in sync afgespeeld.

't Is leuk speelgoed, maar voor 't zelfde geld kun je gewoon wat leukers vinden.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
't Is leuk speelgoed, maar voor 't zelfde geld kun je gewoon wat leukers vinden.

Het hangt er natuurlijk van af wat je er allemaal mee wil, maar in de meeste gevallen ben ik het daar toch mee eens.

een mc-09 zou je onder de 200€ moeten kunnen scoren...
maar voor hetzelfde bedrag heb je al een EA1+drumcompu (ER1, TR626) bvb.
Of een MFB synth lite. ook leuk, en analoog.

Nou beste mensen,

Ik heb er eentje opgepikt voor erg weinig (ok, 50 piek) en ik moet zeggen dat ik m leuker vind dan de ea-1. De synth is veelzijdiger, al moet je bepaalde parameters een beetje diep zoeken (envelopes, lfo). Hij klinkt echt niet slecht, alleen de effecten van de ea-1 zijn leuker. Al met al in ieder geval leuker/fijner dan een Poly-800. En een apparaat moet je niet afrekenen op het al dan niet een goede emulator zijn. leuke monosynth voor weinig zeg ik.

Voor 50 euro doet ie prima zijn werk jah. :D

Toch is het een apparaat dat mij helemaal niet beviel. Ik denk dat het qua synths toch wel de minste is geweest die ik heb gehad.

Leuk bakkie hoor!

gewoon om mee te pielen. Ik layer ook vaak 4 dezelfde sounds in die loop sampler, het klinkt dan super vaag omdat ie inderdaad niet strak en goed zijn werk doet. (een soort fase-ing)

Overstuur hem, verneuk hem, laat hem over de zeik gaan.. HEt is een slap bakkie maar ik vind hem prachtig, als je gebruik gaat maken van zijn fouten.

Als "303 emulatie" tja, ik heb nooit een echte 303 gehad, maar als je hem gebruikt voor een live-setje, met externe FX er over heen... ach iedereen lacht en danst dus ze zullen het wel leuk vinden..

Het is een apparaat waar ze te veel in hebben gestopt, het te moeilijk hebben gemaakt om er bij te komen, en wie de handleiding heeft geschreven mogen ze ook wel een schop geven, hij is plastic, heeft tulip in en uitgangen.. fouter kan het niet! Kijk daar moet je van houden! Ik zal hem niet snel weg doen, al is het alleen maar om de goudkleurige plastic opdruk
;)

desktoppertjes met sequencer zijn altijd handzame apparaten, zelfs een mc303 :D

ik vind dit echt een supergaaf bakkie hoor! zeker als je hem bv nog eens door een filter heen trekt, of een fx bakkie erachter.
zelf gebruik ik hem ism mijn a&h xone92 mixer, daar zit een lfo en filters op, samen met de mc09 is dit echt een killer combi! ik vind die eeuwige vergelijking met 'de'tb303 altijd een beetje geforceerd. natuurlijk klink tie niet precies hetzelfde. er zit btw ook een '303'emulatie op, dan kan je ineens niet meer zoveel tweaken, en de filter-range is anders (kleiner) in de 'normale'modus gaat tie veel verder. als je ermee overweg kan is dit echt heeeel veel waar voor je geld.
zelfs de drums kunnen echt wel rocken, je moet er alleen wel wat filter/fx werk overheen smijten, maar ik verzeker je dat je versteld staat van hoe lekker die kick kan zijn!
kortom zeker geen speelgoed, als je er maar creatief mee omgaat.

Back