Roland Keyboard voor computerfanaat

ATM1966

Nieuwkomer
Hallo mensen,

Mijn zoon (11) heeft nu driekwart jaar keyboardles. Zijn leenkeyboard gaan we binnenkort terug geven en dat betekent dat we op zoek zijn naar een goed keyboard. Tot nu toe had hij een Roland KR-500 keyboard. Dè reden waarom hij aan keyboardles is begonnen is het beeld om uiteindelijk met pakketten als cubase ed. te kunnen werken. Nou gaat dat laatste wel goed komen aangezien hij heel handig is op de computer en o.a. zijn eigen website onderhoud etc. Maar goed het punt is dus wat is een goede keuze. Gisteren zijn we naar Correct en daarna naar feedback geweest. De overduidelijke favoriet bij mijn zoon is de Roland E-09. Ik heb echter de indruk dat dat apparaat vrij snel te beperkt gaat zijn omdat de E-09 welliswaar een MIDI interface heeft maar geen mogelijkheden om styles te editten of zelfs toe te voegen zoals bijvoorbeeld de EXR-5s (zelfde prijsklasse) wel heeft. Deze heeft tevens een geheugen waarin songs kunnen worden opgeslagen. Deze beschikt tevens over een flash geheugen waarin eigen styles gemaakt kunnen worden en een USB/MIDI interface. Aan de andere kant heeft de E-09 veel meer (800) klanken etc. maar ondersteunt alleen midi en GM2 (EXR ondersteund GS en XG light. Voor de rest komen de apparaten volgens mij sterk overeen. Zo hebben ze beide een 16 kanaals sequencer (De E-09 kan één song bewerken/opslaan, de EXR dankzij flash en usb veel meer)

Vragen die ik heb zijn:
Klopt het dat de E-09 een ernstige beperking heeft doordat je geen styles kunt editten/geen flash geheugen hebt of is dit geen probleem wanneer je met cubase aan de gang gaat.
Hoe belangrijk zijn de GS en XG light ondersteuning bij de EXR
Nog een onnozele: wanneer je vanuit cubase op je keyboard een stuk afspeelt, kun je dan nog op het keyboard nog volwaardig meespelen (lead/accoorden etc.) of is het keyboard dan een soort weergave apparaat geworden

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil graag een toekomstvaste keuze maken zelf dacht ik meer aan de EXR5s maar de voorkeur van mijn zoon weegt voor mij heel zwaar.

PS. Ik realiseer me dat ik op een synthesizer forum ben beland en dat deze vraag er in eerste aanleg weinig mee te doen heeft. Ik verwacht echter dat als mijn zoon er lol in blijft hebben hij vanzelf in de synthesizerhoek terecht zal komen... Daarom dus toch deze oproep om me te helpen dit 'talent' te helpen ontwikkelen.

Ja hier zul je over dergelijke keyboards niet zo heel veel info kunnen verwachten helaas. Maar ik zou zeggen als de jongen slim is op de computer dan schaf een eenvoudige midi-controller-keyboard aan dat lekker speelt om de computer mee aan te sturen. Een degelijke computer veegt qua geluiden en mogelijkheden de vloer aan met zowat elk keyboard.

o ja een goede geluidskaart kan ook geen kwaad...

Ja falafelbiels je hebt gelijk maar ik bedacht me ook dat als ik al ergens wat goede raad zou kunnen krijgen het op dit forum zou kunnen zijn. In de winkel ben ik tot nu toe niet heel veel verder gekomen.

als ik over bijde ga zoeken op google dan lijkt me die ex toch een heel stuk uitgebreider en heeft meer te bieden , maar als het niet meer om piano lessen is en wel voor beginnend muziek maken, zou ik ook eerder kijken naar een midi klavier zoals eerder genoemd.

Of misschien beter een goed tweedehands workstation dan heb je een completere standalone oplossing dus kun je nagenoeg alles en meer als wat zo,n keyboard kan (sounds, sequencer, effecten, drumkits eventueel sampler erin!!) is een stukje serieuzer, plus heeft hij voor de toekomst een goed master midi keyboard voor in een cubase omgeving, of welk dan ook.

en ik denk dat je tweedehands voor de zelfde prijs of minder dan de nieuwprijs van zo,n keyboard, een toch wel zeer degelijke workstation kan vinden

over de verschillen van workstations heb ik zelf geen kijk op want ik gebruik ze zelf niet, zijn wel genoeg andere mensen hier die je dat kunnen vertellen, ook zijn er wel genoeg bestaande threads over workstations, succes.

Ik denk dat falafelbiels echt een punt heeft. Als je toch met de computer wilt werken koop dan gewoon een goede keyboard controller met interne geluidskaart om software aan te sturen. Is echt leerzamer dan een beperkt keyboard. En het schept een stukje duidelijkheid. Je werkt alleen met software waardoor je de keyboard geluiden ook niet nog eens in je computer hoeft te pluggen en mixen om alles samen te laten werken. Daarnaast is alles overzichtelijk en goed op te slaan.

Daarnaast kun je beginnen met een simpele software keyboard emulator, tot steeds complexere software. The sky is the limit ;-)

Wil je toch een hardware synth of keyboard. Dan koop je die vanwege het gebruiksgemak of nog belangrijker het typische geluid karakter. Dit is iets dat zich moet ontwikkelen door jaren met muziek bezig te zijn. Welk piano geluid vind je mooi, welk type synth wil je gebruiken. Wil je experimenteren of wil je popmuziek of jan smit style. Wil je ook mogelijkheid hebben om samples te importeren van je favo synth?

Kortom, eigenlijk is tegenwoordig al het bovengenoemde mogelijk op een computer met bijvoorbeeld cubase. Vandaar uit kun je op onderzoek gaan waar je interesses liggen en geluidsmaak. Ik heb duizenden euro's uitgegeven aan synths om te testen welke bij mij past. Maar tegenwoordig kun je dat veel slimmer, goedkoper onderzoeken voordat je overgaat tot het kopen van een synth of keyboard.

Veel succes met info verzamelen.

Dingen die belangrijk zijn:
* welke soort muziek wil je produceren
* wat is je budget
* hou je van experimenteren
* hoe belangrijk vind je geluidskwaliteit

Origineel geplaatst door falafelbiels
Ja hier zul je over dergelijke keyboards niet zo heel veel info kunnen verwachten helaas. Maar ik zou zeggen als de jongen slim is op de computer dan schaf een eenvoudige midi-controller-keyboard aan dat lekker speelt om de computer mee aan te sturen. Een degelijke computer veegt qua geluiden en mogelijkheden de vloer aan met zowat elk keyboard.

o ja een goede geluidskaart kan ook geen kwaad...

Ik ben voor mezelf ook op zoek geweest naar een keyboard (om weer wat noten en bladmuziek te leren). Mijn oog viel toen op een Yamaha PSR 290. Volgens mij is dit een geschikt keyboard en heeft ook nog midi.

Dank jullie voor je uitgebreide reacties. Als ik Pal begrijp is dus alles wat mijn zoontje wil/moet voor keyboardles net zo makkelijk te realiseren met een softsynth, inclusief begeleidingen/styles etc.

Betekent dus

A. investeren in keyboard controller (Ik zal eens even kijken of ik hier wat over kan vinden)
B. investeren in software (cubase)

Is het zo eenvoudig of valt dat in de praktijk tegen ? NB. Deze 11 jarige (bijna 12) gaat in september naar het voortgezet onderwijs maar is op dit moment qua engels nog niet op niveau.

Met betrekking tot de vragen van Pal:
* welke soort muziek wil je produceren --> In het beginvooral spelen/oefenen/lessen volgen. De rest komt later. En dan houdt hij van Mike Oldfield t/m alles wat momenteel in is.
* wat is je budget € 500,--
* hou je van experimenteren --> Jazeker
* hoe belangrijk vind je geluidskwaliteit --> goed is goed genoeg.

PS. Zouden jullie indien mogelijk ook nog inhoudelijk op mijn vragen aan het begin van deze thread in willen gaan ?

Als je een geluidskaart aanschaft let dan op of er software bij zit.
Bijv die PCI kaart van E-MU kost 99 euro bij Feedback en je krijgt er meteen Cubase LE bij :okdan:
Dat is een prima Cubase versie om mee te beginnen en een toch wel erg goede geluidskaart.

En kijk als je een midi-keyboadr koopt of die misschien gewogen toetsen heeft. Ik weet niet wat die gewent is namelijk.
Ook is het wel fijn als je wat Controllers (draaiknopje,slider,drumpad,etc) derop heb zitten.

Ik hoop dat je der wat aan hebt :biertje:

Je kunt dat zeker met een softsynth realiseren, alleen heb je dan een razendsnelle pc nodig ivm delaytijden.

Leuk is trouwens ook Band in a Box. Of de prijs van een (nieuw aan te schaffen?) pc met cubase en zo opweegt tegen een PSR290 of ander keyboard is maar de vraag.

Maar als je zoon echt goed is/wordt, zal hij later toch (ook) echte synths gaan kopen (verzamelen)... maar dat mag ie dan van zijn vakantiegeld doen ;-) denk ik.....

gaat uw zoon stoppen met keyboard les?
zo niet, koop dan vooral een keyboard en volg niet het controller met software advies. Cubase en bijna alle andere software sequencers werken niet met styles en zijn geen begeleidings automaten.

Kijk... een nieuw licht op de zaak.

Nee mijn zoon zal zeker niet stoppen met keyboardles... Volgens mij (en hemzelf gelukkig ook:) ) is het namelijk heel handig dat je goed kunt spelen alvorens met spannende dingen aan de gang te gaan. (een beetje parallel kan natuurlijk best)

De issue blijft dan dus... Kan ik hem z'n favoriet laten volgen en een apparaat kopen waarmee geen styles geëdit kunnen worden of dat geen flash geheugen heeft en een USB interface (maar wel een heleboel tonen) of moet ik zijn verwachtingen terug managen naar een apparaat dat dat wel heeft. Ik verwacht dus wel dat ie zodra hij het keyboard heeft ook met Cubase in de weer gaat. (z'n docent maakt hem daar ook al helemaal enthousiast voor). Zal hij met een dergelijk apparaat over drie jaar helemaal klaar zijn of loopt dat zo'n vaart niet cq. zal dat met een apparaat dat die features wel heeft ook het geval zijn...)

Je zoon is nu 11 over drie á vier jaar is hij 14, bijna 15. Wellicht heeft hij dan een bijbaantje en wat spaargeld. Tegen die tijd is hij denk ik zowel de E-09 als de EXR-5s moe... dus toekomstvast... weet ik niet of ze dat zijn. Maar zoals gezegd wil hij tegen die tijd misschien zelf wat spannends kopen (en wie weet wat voor mooi spul er in 2010 te krijgen is).

Ik zou iig op internet flink wat alternatieven voor de E-09 en de EXR-5s zoeken en daarvan de specificaties vergelijken.

keyboard!

keyboard!

gewoon een keyboard kopen,
voorlopig genoeg en precies wat je zoekt, de software weg is er een zonder eind, m.a.w., bij een keyboard zet je het ding aan en je kan gaan, de beperkingen voor zover die r zijn, zijn duidelijk ingekaderd, daarbij vindt ik een computer te verleidelijk, je kan zoveel met dat ding, dat hoeft echter niet altijd inspirerend /motiverend te werken. Kijk maar eens op dit forum, veel van ons zijn voortdurend online en lullen meer over muziek dan dat ze het maken...ik steek hierbij trouwens mijn hand volledig in eigen boezem.......en je kunt het keyboard, mits voorzien van midi, altijd als controller gebruiken, over de verschillen van de twee genoemde keyboards weet ik niks zinnigs te zeggen. Wel wil ik je adviseren eens op marktplaats voor een 2e hands kb te kijken,
als je ziet hoeveel er daar aangeboden worden..
succes.

Re: Roland Keyboard voor computerfanaat

Ik ben het er mee eens, voor keyboardles is het handig om gewoon een keyboard te hebben, daar gaan ze bij die lessen namelijk ook vanuit. Weliswaar is met software natuurlijk alles mogelijk, maar overzichtelijker maakt het dat niet.
Zolang het keyboard een midi in en uit heeft is het altijd nog met Cubase te koppelen.
Verder moet ik eerlijk zeggen dat van keyboards zelf niet zo veel verstand heb (specs en zo). Mij lijkt het handig als een keyboard multitimbraal is, om hem zo eventueel nog als geluidsbron voor Cubase te gebruiken. Nou zijn ze dat natuurlijk op zich wel (anders komen al die styles er never uit), maar ik vraag me af of zo'n ding het wel pikt als je 16 midi-kanalen er heen stuurt.

Vragen die ik heb zijn:
Klopt het dat de E-09 een ernstige beperking heeft doordat je geen styles kunt editten/geen flash geheugen hebt of is dit geen probleem wanneer je met cubase aan de gang gaat.
Voor Cubase is het geen probleem, die doet daar niks mee. En voor keyboardles denk ik ook niet (of zijn de tijden erg veranderd?)
Hoe belangrijk zijn de GS en XG light ondersteuning bij de EXR
Niet. Dat is meer een standaard voor welk geluidje op welke plek geprogrammeerd staat in een keyboard. Das interessant als je midi-files van bijvoorbeeld internet download die je juist af wilt spelen.
Nog een onnozele: wanneer je vanuit cubase op je keyboard een stuk afspeelt, kun je dan nog op het keyboard nog volwaardig meespelen (lead/accoorden etc.) of is het keyboard dan een soort weergave apparaat geworden
Als het keyboard idd die 16 midikanalen goed ontvangt waar ik het eerder over had, dan is dat geen enkel probleem. Multi-timbraal is het toverwoord hier.

Verder zou ik echt nog even kijken om er een 2e hands te kopen, niks is zo zonde als een apparaat waar je nu 500 voor betaalt, en over een aantal jaar mee zit en nog niet de helft voor terug krijgt. Al begrijp ik wel dat een nieuw apparaat veeeeel leuker is om uit te pakken... Maar dan geef je je zoon een iPod ter compensatie? ;-)

Succes ermee in elk geval!

Ik geef al ruim 15 jaar keyboardles. Mijn advies is: koop gewoon een degelijk en fatsoenlijk home-keyboard. Zeker voor een kind van 11/12 jaar.

Tweedehands winkelen is absoluut interessant, maar alleen aan te raden als je precies weet wat je wilt/koopt!!!!

Als je ook naar de docent toe moet met je keyboard is het handig om een gewoon keyboard te kopen. Maar komt de docent bij je thuis dan is zo'n echt keyboard oubollig en achterhaald. Als het mijn zoon was zou ik hem bekend maken met de nieuwste technologie. Als ze jong zijn leren ze het snelst, en zeker met de computer. Geloof me je zoon is je enorm dankbaar als hij ook eens een dikke virtuele soft synth of vleugel kan proberen inplaats van van een piano emulatie met rumba beat op de achtergrond.

Cubase kan ook alleen als vst host werken, en alle soort instrumenten ook casio/yamaha keyboards met styles kun je gewoon gebruiken. Je kunt het je zo moeilijk maken als je wilt. En zelfs zijn docent maakt hem warm voor cubase das niet voor niets.

Echt waar het zou verboden moeten worden om nog van die oubollige keyboards te verkopen met hun matige geluidskwaliteit.;-)

Daarnaast zijn controllers met hun usb aansluiting ook op elke computer aan te sluiten en zou hij zelfs bij anderen via hun computer kunnen spelen. Dus ook bij zijn docent die ook cubase gebruikt als ik het goed begrijp

Ik zou gewoon een goed controller pakket kopen. Met ingebouwde geluidskaart en incl software pakket. Hiermee kun je echt nog jaren aan de gang. En eerlijk gezegd denk ik dat cubase enorm inzicht kan geven in het arrangeren/produceren van muziek.

I rest my case, in iedergeval succes! :koffie:

P.s. wat adviseert zijn docent eigenlijk? wellicht dat die het verlossende inzicht kan geven

Origineel geplaatst door pal

Echt waar het zou verboden moeten worden om nog van die oubollige keyboards te verkopen met hun matige geluidskwaliteit.;-)

dit ben ik niet met je eens er zit veel meer in een keyboard dan je in eerste instantie denkt.. en de geluiden enz zijn zeker niet oudbollig te noemen.

ik heb zelf een PSR-3000 ( kleine broer van Tyros,Tyros deelt een uitgeklede motif classic chip) en die is fantastisch.... ok het is een duur instrument maar ik kan bijna alles wijzigen en hij klinkt heel erg goed....

@ ATM1966,

ik weet niet precies wat uw budget is maar neem eens een kijkje bij Yamaha...(komtie weer met zijn yamaha verkoop praatje zonder verkoper te zijn:D )

ik noem de DGX serie ( 305 76 toetsen /505 88 toetsen )
of een PSR 450/ 1500/3000 (de laaste 2 types zijn alleen wel duur)

of idd roland E09 of Juno G ( is een klein broertje van de Fantom XA)

veel suc6 met de zoektocht:)

Back