Wat zijn nou lekkere toetsen?

theGmus

Stamgast
Klinkt misschien als een stomme vraag, en ik hoor iedereen al schreeuwen in de reply's "DAT IS VOOR IEDEREEN PERSOONLIJK"

Maar het issue is dat ik al jaren alleen maar op gewogen toetsen speel (RD700). Ik wil nu een synth aanschaffen ik denk daarbij aan een mo6 of een korg tr61. Ik heb er op gespeeld maar ik vind het allemaal aanvoelen als speelgoed.

Ik denk dat dat iets is waaraan ik moet wennen, maar ik ben bang dat ik misschien een half jaar na aanschaf spijt heb doordat ik dan wel gewent ben.

Zijn er tips waarop ik kan letten? is er misschien een synth's die over het algemeen een lekker keyboard hebben?

Zijn trouwens alle toetsen een standaard maat? De yamaha's voelden over het algemeen een beetje 'kleiner' aan.

Thanx Guy's,

Eddy

Je kan natuurlijk ook gewoon modules kopen ipv toetsensynths. Dan blijf je lekker spelen op je geliefkoosde RD.

Een synt klavier is in zijn meest eenvoudige opzet gewoon een rijtje aan/uit schakelaars om MIDI on/off informatie te kunnen versturen. Moet er ook aanslaggevoeligheid (velocity) en aftertouch gegenereerd worden, dan worden die schakelaars al wat luxer, maar het is en blijft geen pianoklavier. Dus daar zul je aan moeten wennen.

Er is volgens mij geen standaard toetsgrote, de afmetingen, ronde of rechte hoekjes, onderkant open, dicht en/of teruggesprongen zijn allemaal leverancier (vaak klavier-leverancier) afhankelijk. Ik heb drie synths, en ieder klavier speelt anders. Mocht je i.p.v. je RD als controller, toch een synth met eigen klavier willen aanschaffen, dan denk ik dat een semi-gewogen (semi weighted) klavier het lekkerste voor je speelt. Dat geeft wat meer "tegendruk" bij het spelen.

Natuurlijk kan je ook voor een synth met 88-toetsen hammer-action klavier gaan. ;)
De grotere Korg's, Roland's en Yamaha's zijn daarmee te leveren.

De Virus KB/KC. De CME UF-6. E-mu Xboard. Fatar Studiologic 161. Novation Supernova II keys. De meeste van deze zijn semi-weighted; dat vind ik persoonlijk lekker. De Virus heeft 'rechte' zwarte toetsen met een patroon er op, dus niet spiegelglad. Vind ik ook wel wat hebben. Dat is voor de ongewogen toetsen; gewogen is er ook nog een hoop te krijgen. Een goed gewogen toetsenbord vind ik waardeloos voor synth-werk, maar piano en Rhodes worden er zo heerlijk expressief door :).

Toetsen kunnen qua lengte en breedte een klein beetje afwijken, onderling.

Wat speelt lekker? Naja, da's inderdaad alleen maar zelf uit te vinden. Zelf ben ik ook niet echt gecharmeerd van de Triton Le-actie (als het goed is dezelfde als de TR). Ze moeten stil zijn, niet kletteren of tegen je vingers omhoog springen (zoals de Ion doet). Dat zijn mijn criteria. Als je het daarmee eens kan zijn kun je eens naar de bovenstaande bakjes kijken. De 161 is wel van alle gemakken gestript, dus heb je er een knoppencontroller bij nodig als je op de computer gaat werken.

Virus KC (en Ti - keys ; de grote geloof ik ook) hebben echt een heerlijk toetsenbord.

Attachments

• ti keyz.gif
    ti keyz.gif
    33,6 KB · Bekeken: 107
:D Daar hebben ze alleen een filterbank van..

Attachments

• marzipan.jpg
    marzipan.jpg
    15,5 KB · Bekeken: 88
Zolang je ook op je RD-700 blijft spelen en je de synth ernaast blijft gebruiken zou ik niet zo bang zijn dat je je RD ontwend. Sterker nog, je krijgt na een tijdje vanzelf de behoefte om weer op de RD te spelen. Ik heb zelf ook een RD-700 en daarnaast een Triton Le61 (ik had m'n Triton zelfs eerder dan m'n RD). Er zit een wereld van verschil tussen de 2 klavieren, en ik speel het meeste op de RD. Overigens zijn er bepaalde dingen waarvoor het klavier van de Triton wel weer lekker speelt, bijvoorbeeld voor strings, leads etc. Ook gebruik ik m'n RD-700 vaak als masterklavier voor de Triton, maar dat heeft te maken met de aansluiting van m'n setup. Als ik live speel gebruik ik ze allebei stand-alone, en ik heb geen moeite met de verschillen tussen de klavieren, maar de RD speelt gewoon verreweg het fijnste vind ik.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Virus KC (en Ti - keys ; de grote geloof ik ook) hebben echt een heerlijk toetsenbord.

yep... de virussen hebben zeer fijne keys

sjaak, hier op het forum, biedt een kawai k5000s aan voor 400 euro.
ok, het blijft persoonlijk, maar ik vind het een van de beste/fijnste toetsenborden. toetsen ent iets langer dan de gemiddelde synth, breedte normaal en de zwarte toetsen iets geruwd. stevig geveerd, of misschien semi-weighted, geen idee, maar wel lekker. er hangt nog een aardige synth aan ook.

Origineel geplaatst door Leo
sjaak, hier op het forum, biedt een kawai k5000s aan voor 400 euro.
ok, het blijft persoonlijk, maar ik vind het een van de beste/fijnste toetsenborden. toetsen ent iets langer dan de gemiddelde synth, breedte normaal en de zwarte toetsen iets geruwd. stevig geveerd, of misschien semi-weighted, geen idee, maar wel lekker. er hangt nog een aardige synth aan ook.

Keyboard heeft ook nog channel aftertouch...
Yamaha SY99/77 vind ik persoonlijk ook erg prettig

Vindt dat de Voyager een fijn klavier heeft, maar hoe ik dat zou moeten omschrijven? Vet wollig laag 8)

Yamaha SY99/77 vind ik persoonlijk ook erg prettig

Da's nou precies een mooi voorbeeld van hoe smaakgevoelig dit onderwerp is. Ik heb ook een tijdje een SY77 gehad, maar die toetsen vond ik echt veel te licht. Ik heb vrij lang een GEM S2 en daarna een S3 gehad, dat vind ik echt lekkere toetsen want die zijn een stuk zwaarder (en poly aftertouch...). Ik heb nu een gewogen Kurzweil en dan merk je (zoals Yoozer terecht zegt) hoe expressief zo'n "echt" keyboard is als je voornamelijk piano speelt.

Ik weet niet precies hoe het de meeste muzikanten hier is vergaan, maar persoonlijk ben ik de muziek ingerold via pianoles. Je zou dan verwachten dat ik de voorkeur zou geven aan gewogen, of zelfs piano-achtige klavieren, maar nee.

Het grappige is dat ik de "actie" aanpas aan de sound. Ik moet er niet aan denken om synth solos te spelen op een piano-achtig klaver. Ik moet er ook niet aan denken om piano begeleiding te spelen op een slap, ongewogen klavier. Daarentegen werkt een vette Hammond sound ook weer niet op een fors gewogen toetsenbord...

Ik heb overigens gemerkt dat veel toetsenisten die oorspronkelijk orgelles hebben gehad, het niet veel uitmaakt.

Mijn tip: neem allebei. Zet sounds die veel actie en touché nodig hebben (piano, clavinet, rhodes) op het gewogen klavier en zet de rest op het ongewogen klavier. Overigens ben ik echt nog nooit een toetsenbord tegengekomen dat ook maar enigszins in de buurt komt van de actie van mijn akoestische piano.. Het voelt ALTIJD een beetje modderig, zompig aan - precies dat gevoel dat ik al had toen ik voor het eerst op een Rhodes Mk II ging spelen. Die "tines" ramde ik wel heel erg vaak in tweeën - zó modderig voelde dat toetsenbord aan... De electronische varianten zijn vrijwel altijd minder dan zelfs die Rhodes, IMO.

ik heb zelf deze:

fatsl990pro.jpg

leuk om piano te spelen (wat ik overigens absoluut niet kan, maar als je bijv. techno of trance erop moet spelen, lijk je al snel op zo'n beiaardier met je geram op de toetsen...

moraal van dit verhaal: ligt ook wel een beetje aan de stijl die je maakt....

Het XP-30-klavier speelt echt ontzettend fijn; nog nooit iets anders over gehoord ook. Misschien minder handig als midi-controller echter.

Maar goed, zoals eerder gezegd, het blijft afhankelijk van je speelstijl - alhoewel ik er persoonlijk naar streef alles met een gewogen klavier te kunnen (ik heb bij anderen perfecte synthsolo's gehoord op gewogen klavieren, dus het kán wel), maar een sweep over je klavier blijft daarbij toch een tikje onprettig...

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik heb overigens gemerkt dat veel toetsenisten die oorspronkelijk orgelles hebben gehad, het niet veel uitmaakt.

...second that...

Origineel geplaatst door Cheimoon
- alhoewel ik er persoonlijk naar streef alles met een gewogen klavier te kunnen...

Waarom zou je daarnaar willen streven?

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Waarom zou je daarnaar willen streven?

Vinnik leuk.

Ik vind gewogen klavieren alleen maar voordelen hebben t.o.v. niet-gewogen (expressie en lengte), dus ik wil er graag alles op kunnen spelen, temeer daar ik weet dat het theoretisch mogelijk is (gezien bij anderen).

Iedereen zijn eigen afwijkingen. :P

de toetsenactie van mijn s30 bevalt me wel. Ik heb een 01/w gehad, en daar zat een soort 'knik' in de aanslag, een soort weerstand waar je doorheen moest "meppen", mijn sy77 had dat ook. Of dat gewoon een ouderdomskwaal is of "semi-gewogen" toetsenbord, weet ik niet, maar echt lekker vond ik het niet spelen, het werd heel lastig om de velocity te doseren. Ik heb ook een xp50 gehad, maar dat vond ik helemaal niks, erg wollig spelend. De s30 is wat mij betreft ook een fijne middenmoot daarin; niet te wollig, maar ook niet te zwaar. Als ik zwaar wil, ga ik wel naar het gewogen toetsenbord van mijn s90.

Back