Wat zijn nou lekkere toetsen?

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
de toetsenactie van mijn s30 bevalt me wel. Ik heb een 01/w gehad, en daar zat een soort 'knik' in de aanslag, een soort weerstand waar je doorheen moest "meppen", mijn sy77 had dat ook. Of dat gewoon een ouderdomskwaal is of "semi-gewogen" toetsenbord, weet ik niet, maar echt lekker vond ik het niet spelen, het werd heel lastig om de velocity te doseren. Ik heb ook een xp50 gehad, maar dat vond ik helemaal niks, erg wollig spelend. De s30 is wat mij betreft ook een fijne middenmoot daarin; niet te wollig, maar ook niet te zwaar. Als ik zwaar wil, ga ik wel naar het gewogen toetsenbord van mijn s90.

XP-50 heeft inderdaad een but-toetsenbord, ontzettend lawaaierig ook. Totaal niet vergelijkbaar met dat van de XP-30! (de laatste telg uit de XP-serie)

toch blijft e.e.a. ook een beetje een kwestie van wennen... Ook al vond ik mijn 01/w toetsenbord niet optimaal, ik heb er altijd graag op gespeeld, en de minpunten verdwijnen vaak al snel op de achtergrond.... tot je een ander (beter) toetsenbord onder je handen krijgt ;)

Diegene die gemaakt zijn van chocolade of drop, dat zijn lekkere toetsen:D =) :D :D

Origineel geplaatst door phochos
Diegene die gemaakt zijn van chocolade of drop, dat zijn lekkere toetsen:D =) :D :D

daar krijg je 'sticky keys' van.;)

Gewogen QWERTY toetsenborden zijn ook niet onaardig.
Die ouwe typemachines met hammeraction zijn heel erg expressief.
(vooral als je je agressie van je af wilt typen)
Daar heb ik het op geleerd.

Maar synthstrings via een gewogen keyboard vind ik zelf k met p.

Misschien kunnen ze anders wel een vloeistof gedempt keyboard maken waarvan je zelf de weerstand in kan stellen. Dat zou wel leuk kunnen zijn (en waarschijnlijk ook duur).

Origineel geplaatst door fuse
Gewogen QWERTY toetsenborden zijn ook niet onaardig.
Die ouwe typemachines met hammeraction zijn heel erg expressief.
(vooral als je je agressie van je af wilt typen)
Daar heb ik het op geleerd.

Maar synthstrings via een gewogen keyboard vind ik zelf k met p.

Misschien kunnen ze anders wel een vloeistof gedempt keyboard maken waarvan je zelf de weerstand in kan stellen. Dat zou wel leuk kunnen zijn (en waarschijnlijk ook duur).

pffff blij dat je weer van je chagrijnige bui afbent! dit is beter zo.

:) :) ;)

Spul uit de topmodellen reeks van een merk speelt meestal wel fijn (triton, motif, fantom etc.)

Ik moet zeggen dat ik het belachelijk vind dat je zoveel moet neerliggen wil je op een fatsoenlijk (nieuw) toetsenbord kunnen spelen. Zelfs voor 1000 euro is het vaak nog troep (triton LE, anyone?)!

Zelf hecht ik zeker belang aan een goed klavier. Ik heb in de afgelopen jaren op de volgende klavieren gerammeld:

Yamaha AN1x
Het klavier vond ik veel te licht om op te spelen. Beetje jammer voor een overigens erg goeie VA-synth

Yamaha CS2x
Zelfde klavier als de AN1x (denk ik toch)

Korg Prophecy
Een prettig klavier voor zo'n 'kleintje' (verder vond ik de 'log-controller' erg onhandig om te gebruiken)

Korg Z1
Mijn (tweedehands) exemplaar had erg stugge toetsen en maakte ook erg veel lawaai tijdens het spelen. Erg irritant vond ik dat. (het handige X/Y pad vond ik erg handig en mis ik wel)

Korg Karma
Zelfde klavier als de Triton LE en veel te licht. De aftertouch was dan weer veel te 'zwaar'. Ik moest erg veel druk zetten vooraleer de aftertouch reageerde. Veel te onhandig tijdens snelle passages. (wel een erg goeie en degelijke joystick controller)

Clavia Nord Lead III
Een goed klavier dat lekker snel speelt. Enkel de aftertouch vond ik net iets te 'zwaar'.

Roland A-37
Een semi-gewogen midiklavier waar ik met veel plezier op heb gespeeld. Dit was voor mij een goede voorbereiding om een gewogen klavier te gaan gebruiken om nog meer expressie in het spel te brengen. Dit was het eerste klavier waarop ik Aftertouch kon waarderen en sindsdien gebruik ik regelmatig aftertouch.

Roland JP8000
Het gemis aan aftertouch vind ik echt niet kunnen voor een synth van dit kaliber.

Yamaha Motif ES8
Na ruim 2 jaar kan ik terecht zeggen dat dit, voor mij, het ideale klavier is om op te spelen. Speelt zwaarder dan de meeste andere gewogen klavieren maar daar was ik na enkele weken al aan gewend.
Vroeger zou ik nooit geloofd hebben dat een gewogen klavier je expressie ten goede komt; nu weet ik wel beter. Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om een gewogen klavier te gebruiken.

Access Virus KB
Ik denk niet dat ik ooit al een beter synthklavier heb bespeeld. Niet te zwaar, niet te licht, speelt lekker snel en ook de aftertouch is erg goed te doseren. 12/10

Heeft iemand trouwens een idee welke fabrikant de klavieren aan Access Music levert?

Steinway & sons levert al zo'n honderd jaar de toetsen voor Access ;-)))

Persoonlijk vind ik de klavieren van Bosendorfer lekker spelen........

Hoeveel bier had ik ook al weer gedronken vandaag???

Nee, ik weet alleen dat Fatar veel toetsen levert aan Japanse merken.
Heb zelf een 88 gewogen midikeyboard van Fatar, is italiaans geloof ik.
Speelt best lekker, alleen moet je dat ding met verstand oppakken en
verplaatsen anders valt hij zo uit elkaar!

Uhhh waar ging het ook al weer over???? sito toetsen????

Origineel geplaatst door Hover
Zelf hecht ik zeker belang aan een goed klavier.

Vraagje: ben je dan van huis uit pianist, organist of auto-didact?

Back