[Akai] Mpc 2000 xl: houden of wegdoen ?

Origineel geplaatst door dextah
Ik zou echt nooit meer voor een hardware sampler gaan (behalve een drumsampler met een goeie seq als de mpc).
Ik heb een aantal hardware samplers gehad.. Die heb ik er allemaal uit gegooid en werk nu alleen nog maar met NI Kontakt als ik iets sample.Een stuk goedkoper en veel uitgebreider dan menig hardware sampler.

Dextah, J-Run en andere liefhebbers van softsamplers,
ik zou graag eens van jullie willen horen wat jullie juist onder 'samplen' verstaan, m.a.w. waarvoor jullie zoal een sampler nodig hebben (hard of soft, maakt niet uit), hoe vaak je een sampler daadwerkelijk gebruikt, en hoe je dan te werk gaat.

Welke was trouwens de hardware sampler die je hebt weggedaan en die je volledig door welke soft hebt vervangen?

En nog liever wil ik ook eens horen wat jullie zoal met jullie favoriete softsampler hebben gemaakt!

Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de features en specs van je favoriete stuk hardware/software, wél in wat je ermee doet en op welke manier.

ik ben nog niet 100% overtuigd van pc's als seq.
De os's die er tussen zitten vertrouw ik niet echt, veels te groot
zit net een stukje te lezen over john digweed die het os van de atari 1024 omzeilde voor zijn midi. Qua ritme en timing vind ik dat nog het meest aannemelijk wat betreft betrouwbaarheid.

maar wat ik met de tr 909 had qua groove had ik ook met de mpc en dat heb ik nog niet met een pc gehad.

De os die je gebruikt is in negen van de tien gevallen het probleem niet. Complicaties treden op wanneer mensen denken 1 pc voor letterlijk alles te gebruiken. Installeer alleen kaarten die je echt voor je muziek gebruikt. Installeer alleen die programma's die je voor je muziek gebruikt. En bovenal, ga niet lopen experimenteren met software op je muziek pc. Gebruik daar desnoods een andere harde schijf voor.

ja, ik denk dat ik m zowiezo nog even hou. kijken of ik m vanzelf niet meer aanraak en vanzelf meer met de compu ga doen. heb trouwens toch altijd het gevoel van 'als ie maar niet gaat crashen' met mijn pc, maar dat komt omdat ik een behoorlijke nitwit ben op het gebied van windowsinstellingen e.d. (vandaar dat ik nu ook maar 16 sporen audio kan draaien met drie seagate barracuda's in een raid-configuratie; iemand tips ???). denk wel dat als ik een zekerder gevoel met mn pc krijg dat ik meer ga twijfelen over die mpc...

MPC=Houden! lekker intuitief drumpatterns in elkaar knallen. Eerst programmeerde ik m'n drums ook alleen op m'n atari, maar op de mpc kwam d'r gewoon meer levendigheid in. Ok, ik gebruik de sampler bijna alleen maar voor drumsamples en om afentoe vage samples of breakbeatloops d'r bij te doen. Verder gebruik ik 'm vooral om de rest mee aan te sturen. 2x midi out en in is wel errug relaxed. Maar zonder extra outputs istie een stuk minder natuurlijk.

[OT]
Oh ja, ik zoek nog een 2e hands fx kaart voor mpc2000
[/OT]

Origineel geplaatst door sh101

kwil niet lullig doen..maare...een computer is strakker qua timing
een soft samp werkt met interne midi(verbeter me maar als ik het fout heb )
ik was een keer bij een vriend en die had een mpc2000,we hadden 2 hihats op elkaar geknalt ..en we gingen luisteren of de mpc ging phasen ,en dat deetie
bij een soft sampler kun je gerust (om maar ff te overdrijven) 100 kicks op elkaar knallen....je blijft 1 kick horen

Jep, daar doelde ik ook niet op....

MIDI is waar ik op doelde...

Gooi maar eens 100 gesamplede kicks op elkaar... en dan een kick op een midi spoortje er boven op...

Et voila :)

Timing

Timing

Timing is een kwestie van hoeveel midi apparaten hang je aan je sequencer (midi timing wordt slechter naar mate je meer kabeltjes insteekt).

Voor MPC en PC zou de timing (mits je hetzelfde doet) niet echt mogen afwijken.

Mike

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
De os die je gebruikt is in negen van de tien gevallen het probleem niet. Complicaties treden op wanneer mensen denken 1 pc voor letterlijk alles te gebruiken. Installeer alleen kaarten die je echt voor je muziek gebruikt. Installeer alleen die programma's die je voor je muziek gebruikt. En bovenal, ga niet lopen experimenteren met software op je muziek pc. Gebruik daar desnoods een andere harde schijf voor.

even OT, maar: Toch is het zeer goed mogelijk, als je maar goed "zorgt" voor je computer en er geen zooitje van maakt. Ik doe nu al jaren echt alles met mijn PC, muziek maken, stukkies typen voor school, grafisch ontwerpen, internetten, gamen, en sinds kort ook nog video capturing en montage. Je kunt het natuulijk niet allemaal tegelijk doen maar er is geen enkele reden waarom je een computer niet voor al deze dingen zou kunnen gebruiken. Het is natuurlijk wel handig om twee of meer HD's te gebruiken en je moet ervoor zorgen dat je geen irq confilcten krijgt als je veel kaarten in je computer hebt zitten, en natuurlijk al je drivers en software up to date houden en je OS zo veel mogelijk uitkleden en alle overbodige functies uitschakelen (vooral in XP) , maar in principe zijn die dingen er gewoon voor gemaakt. En win XP lijkt er tot nog toe zeer goed mee overweg te kunnen, hoewel het wel wat meer resources nodig heeft, crachen heeft 'ie nog niet gedaan.

Ligt er natuurlijk aan wat voor een muziek je maakt! Maar wat voor een muziek je ook maakt zou ik altijd hardware-sequencers aanbevelen! Ben zelf techno-producer, dus werk veel op loop basis, daar overheerst de mpc zeker niet, heb zelf gekozen voor een rs-7000 van yamaha. Werk zelf ook nog wel op een g4, maar dat is meer voor editting, als ik daar mee klaar ben, gooi ik alles weer terug naar de RS-7000. Dat is voor mij de manier! Peace!

Ik zou hem zeker niet wegdoen. Ligt er beetje aan hoe je werkt maar sinds een hoop hardware bij een inbraak ben kwijtgeraakt gebruik ik bijna alleen nog een computer. Ik ben nu aan het sparen voor een MPC oid want drumsequences maken op een pc .. ik wordt er gek van ... op een hardware apparaat gaat dit zoveel sneller en makkelijker.

Origineel geplaatst door Mostatic
Ik wil ook niet lullig doen maare... een computer zit altijd met zero wait states en irq's die op elkaar moeten wachten dit betekent dat de cpu tijd moet vrij maken voor bepaalde overdrachten en timingen met het geheugen en ook irq's. Dus de met een computer HEB JE ALTIJD tijd verlies qua timing in je geheugen en je irq's, tenzij je smpte, worldclock of iets dergelijks gebruikt. MIDI is 8 bit en traag als een slak. SMPTE en WORLDCLOCK is de professionele standaard in AES/EBU (Audio engineering society) (European Broadcast Union).

Gewoon je MPC2000XL houden :D die heeft SMPTE dus strakke timing en kan er niet naast gaan lopen. tenzij je timing kapot is.

Huh? ??? "die heeft smpte, dus strakke timing?" Hier wordt alles maar even vaag op één hoop gegooid (audio- en MIDI-synchronisatie) door iemand die de klok ergens heeft horen luiden.... Wat wilt u nu precies duidelijk maken?

het Grote Verschil (tm) zit'm imho in betrouwbaarheid. Fancy editting mogelijkheden enzo zijn heerlijk en krachtig. Als je thuis zit te werken. Maar als je een gig hebt ziet het er wat knullig uit als je met een muis&keyboard aan de slag gaat. En wanneer je machine crasht... is de afgang natuurlijk compleet. Is mij een keer overkomen -- een rampzalige ervaring -- en sindsdien werk ik thuis op m'n computer maar voor livesets en repetities met "echte" instrumenten ram ik de samples/sequences in hardware doosjes. En zeker 'n MPC zou ik niet zomaar weg doen :)

RphlX

volgens mioj kun je de volgende conclusie trekken uit dit draadje:

De meningen zijn verdeeld :)

(heetwater*snelfiltermaling) / caffeine* suiker + melk + koekje= koffie

1 + 1 = 3

Maaruh iedereen doet hier alsof alles zo absoluut is. Alsof het OF hardware OF software is. Ik sequence op een RS7000 en programmeer daar ook mijn drums in. Gebruik ik dan nog niet-drum samples dan trek ik Kontakt uit de kast. Die ik sequence van de RS7000. Ik heb Kontakt nog niet zo strak gekregen dat ik ze voor drums gebruik. Vervolgens donder ik de hele boel in Cubase om daar aan het arrangement te werken en misschien nog wat andere niet-loop-based stukken in te spelen.

Zo gebruik ik het beste van alle werelden. Gewoon schijt hebben aan purisme en doen wat nodig is om goeie tracks te maken.

Back