[Akai] Mpc 2000 xl: houden of wegdoen ?

olaf

Ouwe rot
ben erg benieuwd naar jullie mening over het gebruik van de akai mpc 2000 xl als sampler en / of sequencer.

ik ben zelf sinds niet al te lang in het bezit van zo'n mpc 2000. deze gebruik ik als sampler en sequencer.

nu heb ik net mijn computer opgevoerd en vraag me nu toch af, vanuit het prijs-kwaliteit(timing,etc.) perspectief, waarom ik die mpc eigenlijk nog heb. ik speel (nog :-)) niet live by the way.

concrete vraag:
ik wil graag weten wat jullie mening is over de apparatuur die je nodig hebt om effectief te samplen en sequencen.

moet ik mijnn mpc houden of inruilen voor een akai s3000 en de rest van die 900 euro aan andere dingen besteden ?

Een aantal opties voor samplen en sequencen zijn (enquete lukte me ff niet):
- mpc 2000 xl + midi-keyboard voor samplen en sequencen
- mpc verkopen, s3000 kopen + midi-keyboard voor samplen en software sequencer voor sequencen
- mpc verkopen, software sampler voor samplen en software sequencer voor sequencen

Gebruik ffies de "zoek" functie. Er is zijn hier veel threads over!

had al gezocht maar de enige thread die ik tegen kwam ging over het vergelijk van de mpc en software op het gebied van sampling. mijn vraag gaat echter over de combinatie van sampling en sequencing. ik heb namelijk een compu, dus daar kan het op en ik heb een mpc en daar kan het ook beiden op. dit lijkt me op zich niet efficient, behalve als die mpc toch een hele zooi meer biedt dan die compu. ik heb niet zoveel centjes en vraag me nu gewoon af of die in de juiste apparatuur heb zitten...

Computer crashed vaak...

MPC niet..

MPC is zeeeeeer strak qua timing....

Computer niet...

Origineel geplaatst door STicKX
Computer crashed vaak...

MPC niet..

Computer niet...

hmm ik weet het niet hoor maar mijn computer crashed echt nooit, jullie doen toch echt iets fout.

trouwens ik heb een latency van minder als 5 ms altijd dit maakt nauwelijks verschil met een mpc( ik weet niet de preciese latency van zijn midi poorten).
kijk dat het intern strakker is is logisch. maar dat is met een pc ook zo als je intern gaat sequencen is ie ook retestrak

Nou Olaf! Geef je mijn mening! Met alle respect voor pc gebruikers!

Maar ikzelf gebruik toch liever hardware voor m'n sequencing, (in combinatie met Mac!) en aan z'on mpc2k heb je gewoon een hele goeie!

Je kan beter dat resterende bedrag uitgeven aan iets anders! Zou iig die mpc nooit ruilen voor een 3000! Als je dan toch wilt samplen? Ga dan voor EMU! (!!!Mijn Mening!!!)

Cheers

als je van plan ben nooit live te gaan, is een softwaresampler naar mijn mening beter, omdat je een groter overzicht hebt, je timing is strakker (intern van je samples, je midi synths is een 2de) en je kunt meer met softwaresampling dan hardware (mits je een erg goede geluidskaart hebt), maar hier zijn al vele discussies over gevoerd. Ik zou in ieder geval niet van een mpc-2000 naar een s3000 gaan.

ik zou zeggen zoek eens flink op het forum over software vs. hardware sampling en trek daar je eigen conclusies uit

veel succes :)

Origineel geplaatst door STicKX
Computer crashed vaak...

MPC niet..

Computer niet...

kwil niet lullig doen..maare...een computer is strakker qua timing
een soft samp werkt met interne midi(verbeter me maar als ik het fout heb )
ik was een keer bij een vriend en die had een mpc2000,we hadden 2 hihats op elkaar geknalt ..en we gingen luisteren of de mpc ging phasen ,en dat deetie
bij een soft sampler kun je gerust (om maar ff te overdrijven) 100 kicks op elkaar knallen....je blijft 1 kick horen

Re: Akai mpc 2000 xl: houden of wegdoen ?

Re: Akai mpc 2000 xl: houden of wegdoen ?

Origineel geplaatst door olaf
Een aantal opties voor samplen en sequencen zijn (enquete lukte me ff niet):
- mpc 2000 xl + midi-keyboard voor samplen en sequencen
- mpc verkopen, s3000 kopen + midi-keyboard voor samplen en software sequencer voor sequencen
- mpc verkopen, software sampler voor samplen en software sequencer voor sequencen

Hoi Olaf, als basis-setup zou ik de MPC houden, midi keyboard bijkopen, en de sequencing met een soft doen (Logic of Cubase). Al naargelang je beter vertrouwd raakt met je materiaal en je voor jezelf een werkwijze ontwikkelt waar je je lekker in voelt, zal het zich vanzelf wel uitwijzen of je de MPC veel nodig hebt of niet...

Nog een paar bedenkingen :
- verwacht geen mirakels van softsamplers vooraleer je je hardware nog niet helemaal onder de knie hebt
- verkoop nooit impulsief je spullen onder het mom dat software hetzelfde even goed maar goedkoper zou kunnen
- denk niet alleen aan wat je vandaag wil hebben, maar ook aan wat je er in de al dan niet nabije toekomst denkt mee te gaan doen (bv als je toch ook iets live wil gaan doen = een heel andere aanpak dan lekker thuis zitten werken)
- zeker geen MPC inruilen voor een S3000

Succes !

Ik wil ook niet lullig doen maare... een computer zit altijd met zero wait states en irq's die op elkaar moeten wachten dit betekent dat de cpu tijd moet vrij maken voor bepaalde overdrachten en timingen met het geheugen en ook irq's. Dus de met een computer HEB JE ALTIJD tijd verlies qua timing in je geheugen en je irq's, tenzij je smpte, worldclock of iets dergelijks gebruikt. MIDI is 8 bit en traag als een slak. SMPTE en WORLDCLOCK is de professionele standaard in AES/EBU (Audio engineering society) (European Broadcast Union).

Gewoon je MPC2000XL houden :D die heeft SMPTE dus strakke timing en kan er niet naast gaan lopen. tenzij je timing kapot is.

Origineel geplaatst door sh101
ik was een keer bij een vriend en die had een mpc2000,we hadden 2 hihats op elkaar geknalt ..en we gingen luisteren of de mpc ging phasen ,en dat deetie
bij een soft sampler kun je gerust (om maar ff te overdrijven) 100 kicks op elkaar knallen....je blijft 1 kick horen

Leuke test !

Kan je eens 2 vergelijkende wavjes van éénzelfde hihat of kick posten (eentje met de mpc, eentje met een softsampler naar jouw keuze) ?

Origineel geplaatst door Mostatic
SMPTE en WORLDCLOCK is de professionele standaard in AES/EBU

:D WORLDclock ??
Is dat een nieuw protocol zodat alle digitale apparatuur op één universele S.P.G. klokt? En is die dan van Japanse, Europese of Amerikaanse makelij? Want er zit wel een serieuze latency van meerdere uren tussen de continenten ... :duivels:

Origineel geplaatst door Mostatic
Ik wil ook niet lullig doen maare... een computer zit altijd met zero wait states en irq's die op elkaar moeten wachten dit betekent dat de cpu tijd moet vrij maken voor bepaalde overdrachten en timingen met het geheugen en ook irq's. Dus de met een computer HEB JE ALTIJD tijd verlies qua timing in je geheugen en je irq's, tenzij je smpte, worldclock of iets dergelijks gebruikt. MIDI is 8 bit en traag als een slak. SMPTE en WORLDCLOCK is de professionele standaard in AES/EBU (Audio engineering society) (European Broadcast Union).

tja als ik binnen mijn pc bv een bassdrum op elke kwart noot neerzet en hier later een audio file ga maken. dan staat hij ook echt precies waar die hoort te zijn. dus bij 135 bpm
komt de eerst op 0 ms de tweede op 444,44 ms de derde op 888,88 ms enz enz.

dit is bij de pc en bij de mpc2000 zo. want de pc kijkt van ten voren wat hij later moet gaan doen en zorgt dat dan op het juiste moment de data bij de betrefende soft synth/sampler aankomt.

de meeste midi interfaces kennen dit principe ook wel een beetje, met op nummer een natuurlijk de AMT8/Unitor die geeft het ook in een keer parallel af naar buiten, dus hij buffert het van te voren zodat hij het op alle poorten tegelijk naar buiten kan gooien. (daarom is het verstandig om eerst een maat leeg te laten bij een song in cubase/logic enz

Ik zou echt nooit meer voor een hardware sampler gaan (behalve een drumsampler met een goeie seq als de mpc).
Ik heb een aantal hardware samplers gehad.. Die heb ik er allemaal uit gegooid en werk nu alleen nog maar met NI Kontakt als ik iets sample.Een stuk goedkoper en veel uitgebreider dan menig hardware sampler.

ik sluit me bij dextah aan. De nieuwe hardware samplers zijn er eigenlijk alleen maar voor mensen die altijd met die dingen gewerkt hebben. Een beetje slim iemand gaat namelijk over op software, tenzij ze de rackjes mooi in hun setup vinden staan. Maar als je je computer alleen voor samplen gebruikt kan je net zo goed een hardwaresampler halen. Trouwens wil je geen RS?;)

Hey! 101!!! Citaat! Sh-101> Kwil niet lullig doen..maare...een computer is strakker qua timing

Mee eens! De timing is inderdaad strakker met een comp, maar dat is voor mij persoonlijk nou net wat ik niet wil! Een mpc loopt niet zo strak als een comp, maar dat is juist de groove (gevoel) van die bak! Het loopt iid allemaal heel anders, maar daar ben ik juist op gevallen met de mpc, het heeft echt een eigen sound! Ik vind het op een mpc gewoon net iets levendiger klinken! (Dit is gewoon mijn menig! he!)

Ik ben zelf een producer die het niet veel moeilijker wil maken dat het is! Voordat ik alle functie's van een nieuwe Logic of cubase door heb, ben ik een half jaar verder! Ik hou persoonlijk meer van recht toe, recht aan! Straight to the point! Nou ben ik ook niet met comp's begonnen, dus ik heb niet zoveel ervaring daarmee als jij! Maar ik ben persoonlijk niet z'on denker, wil gewoon rammen!!!

ps: Mijn mening! Respect voor iedereen z'n ding!

Cheers!

begrijp wat je bedoeld met straight to the point..

maare als je een feel (groove) in je beat wil leggen met een softsampler kan dat ook:)

of je quantiseert gewoon niet hihi

probeer olaf te helpen met zijn beslissing om mischien voor een soft samp te gaan kiezen ..wat hem een hoop geld bespaard ipv een hardware sampler.

voordelen zijn ook nog dat als je een soft sampler gebruikt ook alle instellingen cq sounds meesaved in je song.

let wel een goede soundkaart doet wonderen:eureka:

Mischien kun je je MPC nog een houden, en eerst eens een tijdje met een software pakket werken. Als je daarbij merkt dat je die mpc nooit meer aanraakt, kun je hem altijd alsnog wegdoen. Maar das dus eigenlijk hetzelfde als wat David ook al zo'n beetje zei.

Dat is wat ik dus heb gedaan. Verkopen omdat ik de mpc bijna niet meer gebruikte. Ik moet wel zeggen dat ik er de eerste paar dagen een vreemd gevoel bij had. Geen mpc op je kamer hebben staan was zo onnatuurlijk. Ergens klopte er iets niet.

Om hem nu weer aan te schaffen is ook weer vreemd, dus laat ik het maar even zo. Misschien dat ik de 4000 nogwel een keer haal zodra hij op de tweedehandsmarkt verschijnt of drastisch in prijs verlaagd. Heb ik er gelijk een goede sampler bij.

Op de vraag of je hem moet houden of niet zou ik na mijn verkoopervaring iig aanraden hem te houden. Leg hem lekker naast je bed op het nachtkastje (dat was bij mij zo) met een koptelefoon. Heb je 's avonds inspiratie kun je zo aan de slag. Met name in de winter is het heerlijk.

Back