[Nord Modular+RM1X] aansturen filters NM

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Ben bezig een track te maken, en wil de leads (komen uit de Nord Modular) wat dynamischer later klinken. Dit wil ik bereiken door de filters van de NM vanaf de RM1X te trickeren.

Hoe kan ik dit bereiken, zonder computer te gebruiken. Moet ik de CC commando's vinden? Wie heeft dit wel eens op z'n bordje gehad?

Alvast bedankt voor de tips!

Greetz,

Yawgmoth

als die filters via sysex gaan

als die filters via sysex gaan

kan je bijvoorbeeld in logic de inkomende cc's (rm1x) mappen naar een sysex commando van de modular (of een cc van de modular)

Maar je moet inderdaad de cc's of sysex weten die je nodig hebt om de filters aan te sturen.

Sysex heb je niet nodig om de filters aan te sturen...
In de Nord Modular patch moet je gewoon de cutoff, resonance of whatever koppelen aan een MIDI-controller naar keuze en die MIDI-controller aansturen. Ik heb geen ervaring met de RM-1X, maar ik veronderstel toch wel dat je er MIDI-controllers mee kan aansturen.
Overigens: Sysex is niet echt geschikt om realtime parameter-waarden door te sturen. Het heeft veel te veek bytes nodig (ongeveer 3 à 4 keer zoveel als controller-data).
Sysex is meer geschikt voor dumps...

Origineel geplaatst door Pim
Er zit toch een soort step sequencer in de NM? Dan heb je die Yamaha helemaal niet nodig...

Ik vindt het praktischer om een track in 1 sequencer te programeren. Daarnaast is de stepsequencer in de NM wel erg basic.

Greetz,

Yawgmoth

De 8 voice en play FX knoppen sturen gewoon cc's uit van je rm1x, je kan zelfs makkelijk cc's toewijzen aan de knoppen (via setup - knob assign)

Hiernaast kan je ook aan de bijvoorbeeld de LFO en cuttoff in je modular (wel via de editor) vrij cc toewijzen aan elke knop

Ff zorgen dat de functies die wilt auomatiseren hetzelfde ccnummer krijgen, ff draaien en voila:

een dynamisch stukje

en als je niet wilt opzoeken welke CC's de NM gebruikt gewoon een paar knopbewegingen van de modular (hoeveel knoppen heeft ie?) opnemen in de RM1x en je ziet in edit precies welke CC nr's hij gebruikt!

gr
Arv

Back