onderliggende roterende bassline

Mr Mau

my studio
of zo noem ik dat toch..
Ik ben op zoek naar een goede manier om een roterende onderliggende bassline te maken..
nu heb ik al iets gemaakt met de Korg MS20 maar blijkt deze zeer diep te zijn en natuurlijk wat frequenties te bevatten die bepaalde speakers niet aan kunnen wegens te laag..

Het is een typische bassline.. eerder een onderliggende dreun die wat circuleert, goed voorbeeld Dimitri Andreas bassline zoals te horen in zijn eerdere werken , maar ook in zijn panther ep op musicman.

voorbeeld van mezelf

Hoe kan ik deze verbeteren , of hoe herwerk ik die best? Ik ben namelijk vergeten hoe ik te werk ben gegaan om die resultaat te bekomen :stupid

hehehe ... das niet zo slim

lekker basslijntje idd ..

Nou in je voorbeeldje hoor ik dat in het begin de attack en release van de volume (en filter?) envelope(s) open staan terwijl je aan het eind deze dichtdraait zodat je de individuele noten weer hoort.

Origineel geplaatst door Backdrop
Nou in je voorbeeldje hoor ik dat in het begin de attack en release van de volume (en filter?) envelope(s) open staan terwijl je aan het eind deze dichtdraait zodat je de individuele noten weer hoort.

ik hoor totaal geen verandering eerlijk gezegd ..

hallo.
Volgens mij komt het doordat de MS20 'echte' zelfresonerende filters heeft. Als je 'Res' helemaal open hebt gedraaid krijgt je in de goede combinaties met andere parameters (24-lpf, lage cutoff geloof ik, weet niet zeker) zo'n roterende effect.
Met mijn microKorg kan ik precies hetzelfde doen. Best wel vet. En ja idd je speakers moeten het wel aankunnen :))))
Het jammer is dat ik die hoogtepunten niet op commando/standaard kan spelen. Het roteren lijkt ook niet liniair te zijn.

Hele vage gebeuren allemaal.

Ik moet nou ff weg. Zondagavond post ik een duidelijk sample waarbij volume verschillen zeer duidelijk zijn. En voordat iemand het zegt: het heeft niks met Lfo's te maken (alle lfo's hebben een waarde van nul en zijn voor de zekerheid niet op amp of zo geplaatst).. tenminste geen lfo's die horen te zijn.

Origineel geplaatst door MadR
ik hoor totaal geen verandering eerlijk gezegd ..

Ha, ik luister nu op m'n werk met oordopjes en dan is het inderdaad heel slecht te horen. Je hoort dan alleen dat de laatste maat wat strakker klinkt, net alsof er een hpf overheen zit die wat subbas eruit filtert.

In m'n studio hoorde ik het meteen dat de bas noot in het begin geen duidelijk begin en eind heeft en dat er in de laatste maat sprake is van een basnoot die abrupt begint en eindigt.

wat zou er nu moeten roteren, draaien of circuleren in deze bassline :confused: ? Ik snap die beschrijving niet bij deze bassline.

Origineel geplaatst door Mr Mau
roterende bassline is voor mij een volledige bassline die je in een 4x4 vol krijgt..
dus geen onderbrekingen en die dus ook een soort 'levend' gevoel creëert van een onderliggende structuur.

Zoiets heet dus ook wel een drone. En het effect dat jij bedoelt is heel waarschijnlijk gemaakt door een compressor op de drone te zetten met een sidechain-input van de kick, zodat hij met de beat gaat "ducken".

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Zoiets heet dus ook wel een drone. En het effect dat jij bedoelt is heel waarschijnlijk gemaakt door een compressor op de drone te zetten met een sidechain-input van de kick, zodat hij met de beat gaat "ducken".

exactly..

zelf fix ik die subbass gewoon met een sinus op een gemikt gerandomizede lage melodielijn, en dan de juiste instellingen voor cutoff en resonantie ofzo..
het finetunen is vervolgens gewoon kiezen tot hoe diep je hem laat gaan (highpass filter ofzo..)

voorbeeldje:

Attachments

• mtech minus orange remix.mp3
    250,6 KB · Bekeken: 95
klinkt vet MRT...

maar wat een drone nu is?

ik dacht dat iets van fx was???

bij het voorbeeldje van Mr Mau hoor ik wel gewoon dat er een bassline loopt maar bij jouw minder.

ik bedoel minder ingespeeld maar meer bewegend....

is dat iets wat dan alleen gemoduleerd wordt, 1 aanhoudende toon??

Origineel geplaatst door Alex Omega
klinkt vet MRT...

maar wat een drone nu is?

ik dacht dat iets van fx was???

bij het voorbeeldje van Mr Mau hoor ik wel gewoon dat er een bassline loopt maar bij jouw minder.

ik bedoel minder ingespeeld maar meer bewegend....

is dat iets wat dan alleen gemoduleerd wordt, 1 aanhoudende toon??

een drone is op zich inderdaad een langzaam modulerend iets, in deze context is het natuurlijk maar een melodielijntje van bijvoorbeeld 4 maten dat herhaald wordt, en een beetje een 'ondergrondse' sound heeft..

als je een 'klank' gebruikt dichtbij een sinus dan heb je sowieso het effect dat je geen echte tonen kan onderscheiden, gewoon omdat een sinus geen verdere harmonischen heeft dan de basisharmonische.. wat je hoort blijft dus heel vaag.. vandaar ook het gebruik van een filter: de boventonen weghalen om het geheel zo onduidelijk en rommelend mogelijk te maken, dat effect kan je nog meer doordrijven door het gebruiken van resonantie..

het enige waar je naar moet kijken is dat je subbaslijntje het ritme ondersteunt.. hij mag bijvoorbeeld de kick niet wegdrukken, vandaar zoals opgemerkt: sidechaining..
door interessante patterns te maken (het enige wat je effectief kan beheersen is de toonhoogte van de subbas) kan je nadruk leggen op tegentellen etc..

ik kan niet ontkennen dat de randomize functie in bv fruityloops handig is om zo'n pattern snel te vinden / fijntweaken.. een gewone sinus op het eerste octaaf transposen en je bent vertrokken!

edit: wat ik ook wel es doe is 'n standaard 909 low tom gebruiken en af en toe tegentellen laten kloppen in de mix, maar dan heel zacht, doet ook soms z'n werk, vooral om het geheel wat swingender te laten verlopen, in combinatie met nog wat andere bottom baslijnen..

Laatst gewijzigd:
ff voorbeeldje:

combinatie lage percussie + subbas

Attachments

• mtech_project23f_shiver_subbas.mp3
    273 KB · Bekeken: 92
Origineel geplaatst door mrt
zelf fix ik die subbass gewoon met een sinus op een gemikt gerandomizede lage melodielijn, en dan de juiste instellingen voor cutoff en resonantie ofzo..
[/B]

hmm,.,. cutoff en reso op een sinus?? dan kan je beter aan de volumeknop draaien!.

Origineel geplaatst door doggo
hmm,.,. cutoff en reso op een sinus?? dan kan je beter aan de volumeknop draaien!.

Een baslijn die dicht bij iets sinusoïdaal ligt dan!

Tegenwoordig gebruik 'k ook veel de Fruity BeepMap

De overheersende baslijn is een BeepMap, voor de rest zitten er nog een stuk of 7 andere subbaslijnen onder ('of zoiets')..

Attachments

• beepmapbass.mp3
    359,2 KB · Bekeken: 91
Origineel geplaatst door mrt
De overheersende baslijn is een BeepMap, voor de rest zitten er nog een stuk of 7 andere subbaslijnen onder ('of zoiets')..
ehhhhhh .. koop eens een analoge synth ? of sample is een dikke basslijn .. dit zet geen zoden aan de dijk .. 7 basslijnen stapellen zorgt alleen maar voor meer modder in het laag !

voor de rest ook eens je afluistering en zcoustiek studio tjekken misschien .. ;)

Back