Cubase SX Random Pop Up voor note Velocity enz.

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey guys,

Momenteel gebruik ik de Logical Editor om random variaties aan mijn noten toe te voegen voor zovel velocity als length.
Ik zocht vandaag even iets op en kwam erachter dat er iets is als een 'random popup'.
Als je Random opzoekt in het help menu dan kom je erachter wat ik bedoel.
Door deze popup te openen krijg je ook de optie om random variaties aan je note input toe te voegen voor 4 factoren (waaronder velocity). Ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd omdat dit niet mijn studio pc is en ik kan dus niet Cubase SX3 opstarten om het even uit te zoeken.

Het lijkt dus allemaal nog eenvoudiger en sneller te kunnen, alleen één vraag:

Hoe kom ik bij deze "Random Popup" ?
Er zullen vast wat mensen zijn die dit gebruiken, dus geef me even de needed info. Waarschijnlijk is het heel makkelijk maar ik wil morgen weer fris beginnen en niet 1 uur of meer verliezen aan het vinden van deze optie.
(De makkelijkste dingen zijn soms het 'moeilijkst' te vinden).

Alvast bedankt!:)

Laatst gewijzigd:
is inderdaad een mega functie. deze kun je vinden in het inspector panel. hierin kun je de min en max waarde instellen van je randomize functie. dit kan voor velocity, nootplaatsing, lengte, swingfactoren etc. Hierdoor kun je dus echt een live feeling krijgen in je parts. immers er worden 'foutjes' gemaakt die een mens ook zou maken, want niemand speelt exact op tijd met dezelfde velocity.

Origineel geplaatst door quifster
is inderdaad een mega functie. deze kun je vinden in het inspector panel. hierin kun je de min en max waarde instellen van je randomize functie. dit kan voor velocity, nootplaatsing, lengte, swingfactoren etc. Hierdoor kun je dus echt een live feeling krijgen in je parts. immers er worden 'foutjes' gemaakt die een mens ook zou maken, want niemand speelt exact op tijd met dezelfde velocity.

Super! Ik ga zo kijken. Dan hoef ik hier niet meer de logical editor voor te gebruiken met een beetje geluk;)
Bedankt voor je antwoord. Ik kan hierdoor lekker fris beginnen en hopelijk weer één (enkele) handeling(en) sneller uit te voeren dan normaal:) Nogmaals bedankt:biertje:

Origineel geplaatst door gremlin23
Super! Ik ga zo kijken. Dan hoef ik hier niet meer de logical editor voor te gebruiken met een beetje geluk;)
Bedankt voor je antwoord. Ik kan hierdoor lekker fris beginnen en hopelijk weer één (enkele) handeling(en) sneller uit te voeren dan normaal:) Nogmaals bedankt:biertje:

Ik heb gekeken en heb het volgende over deze functie te zeggen:

Ten eerste, wat ben ik dom dat ik overal heb gekeken behalve in het inspector panel! Ik gebruik Cubase al een paar jaar namelijk... Waarschijnlijk heb ik er ooit na gekeken toen ik net met Cubase begon. Er toendertijd niets van begrepen en daarna nooit meer naar gekeken.

Ten tweede:

Het is één mooie random functie maar ik zal de Logical Editor (met eigengemaakte presets) vaker blijven gebruiken.
De random functies binnen de editor zijn handig voor bijvoorbeeld een loopje met alleen 1/16 noten of 1/4 noten, maar vanaf het moment dat je verschillende noot lengtes door elkaar gaat halen dan wordt het lastig om telkens afzonderlijk de noten van eenzelfde lengte te loopen (als dat uberhaubt mogelijk is) om vervolgens Merge Midi in Loop toe te passen.

Deze random functie is dus volgens mij alleen praktisch en snel voor het gebruik op tracks waar alle noten van dezelfde lengte zijn.
Ander probleem bij noten van verschillende lengtes is dat het interval van randomness (position en length) per type noot moet worden aangepast. 30 ticks bij 1/32 noten is heel wat anders dan 30 ticks bij 1/4 noten!

Oftewel, het gebruik van de logical editor om direkt en sneller per type noot de gewilde randomness toe te voegen lijkt mij de beste en snelste optie.
Daarentegen is het gebruik van de random opties in de inspector panel weer handiger voor 1/16de noot hihat patterns bijvoorbeeld.

Iemand een idee of het nog anders kan?

Ik hoop dat jullie iets van mijn rommelige verhaal begrijpen.

PS: Met ticks bedoel ik bijvoorbeeld: 1/4 noot = 480 ticks. 1/2 noot = 960 ticks enz enz. Ander woord voor clock cycles als ik me niet vergis.
Wat is het wordt? (nooit onthouden):P

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik hoop dat jullie iets van mijn rommelige verhaal begrijpen.
Uhm nee niet echt :D

Maar begrijp ik je goed als jij zegt dat het niet meer werkt als er verschillende noot lengtes zijn? En dat je dan per lengte een aparte random-ness moet instellen :confused:

Als eens in de help gekeken en gezocht op random? Ik vind daar niets terug wat zegt dat er een afhankelijkheid is met noot lengtes. Ik vind zelf de Quantizer plugin altijd wel fijn voor subtiele ritmische variaties (dus geen velocity etc).

Origineel geplaatst door MikeJarod

Maar begrijp ik je goed als jij zegt dat het niet meer werkt als er verschillende noot lengtes zijn? En dat je dan per lengte een aparte random-ness moet instellen :confused:]

Nee, niet helemaal. Natuurlijk werkt het met noten van verschillende lengtes. Alleen zijn de random instellingen die je maakt in de inspector menu niet altijd goed voor noten van verschillende lengtes.
Laten we een loop met 1/4 noten (480 ticks) en 1/32ste (60 ticks) noten als voorbeeld nemen.
In de random opties van de inspector kies je als length een interval van -30 tot 30 ticks. Bij de 1/4 noten zal dit voor de een of ander live of menselijk gevoel zorgen. Elke noot zal varieren tusse minimaal 450 en maximaal 510 ticks.
Voor de 1/32ste noten zal er echter de kans bestaan dat er soms teveel of te weinig van de 1/32ste noot wordt afgehaald. 90 of 30 i.p.v 60 zal de noten en het realisme/live gevoel in sommige gevallen gaan tegenwerken.
In dit soort gevallen is het dus beter om afzonderlijk de 1/4 noten en 1/32 noten de bewerken met random functies en dit gaat sneller via de logical editor.
Nu is het denk ik wel duidelijk :)

Origineel geplaatst door MikeJarod

Als eens in de help gekeken en gezocht op random? Ik vind daar niets terug wat zegt dat er een afhankelijkheid is met noot lengtes. Ik vind zelf de Quantizer plugin altijd wel fijn voor subtiele ritmische variaties (dus geen velocity etc).

Met de Quantizer kan je ook veel L:)

Back