crumar synths

Nee helaas, ik ben geen dr. C. Stein.

Maar ik begrijp dat de double panned Bitone aardig in de buurt komt.
Welnu, dat beschouw ik dan maar als een compliment. Misschien is dat voor de Dr. net even anders.

Intrigerende bio wel, goeie track die Zeg eens A (Hooymaaijer mix) waarmee hij zijn 80ties roots wel heel duidelijk verraadt.

Hier een kort filmpje van de Spirit.

Attachments

• spirit.jpg
    spirit.jpg
    36 KB · Bekeken: 124
Ja daar hoorde ik toch een aantal gemeen thumpende arps voorbij komen.
En ik wist niet dat het filter "con overdrive" is hetgeen inderdaad een pluspunt is.
Het punt is alleen of die inderdaad zo vertieft veel geld waard is, althans kost.
Hooihuis, jij Man Van Vele Synths en evenzovele adequate antwoorden, is die nou inderdaad die 2, 3, 4 etc. duizend euro waard en zo ja, leg dat eens uit aan onze Crumar vriendenclub.

Nou ja, adequate antwoorden…..bedankt voor het compliment hoor, maar het blijft natuurlijk allemaal subjectief dit. Hoeveel iemand voor een bepaalde synth wil uitgeven, dat gaat soms ook mijn pet te boven, zeker de laatste tijd.

Volgens mij ligt de Spirit zo’n beetje tussen de 1.500 en 2.000 euro en dat is hij denk ik ook wel waard, als je hem vergelijkt met andere synths in dezelfde klasse. Die 3 of zelfs 4 duizend euro is hij alleen maar waard, als je hem heeeeeeeel graag wilt hebben :)

Ik vind het zelf wel een topsynth omdat hij gewoon zeer goed klinkt en ook nog eens erg flexibel is; je kunt er echt alle kanten mee op zeg maar. Het is een van de weinige synths die me, ondanks dat ik hem al een tijd heb, nog steeds kan verrassen en dat is een groot pluspunt. Het filter kun je by the way met of zonder overdrive gebruiken, de laatste optie hebben ze toen gekozen om het “Moog-geluid” zoveel mogelijk te benaderen.

Nadeel van de Spirit is dat de bouwkwaliteit niet super is, met name de knoppen en schuiven zijn van mindere kwaliteit. Heel erg is het niet, zeker niet als je gewoon normaal met je spullen omgaat, maar het is wel duidelijk merkbaar.

Ander nadeel vind ik zelf dat niet alle functies zijn aan te sturen via CV/gate. Je kunt hem natuurlijk prima in een MIDI-setup gebruiken maar bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld de shaper Y, die je ook als een ruwe envelope kunt gebruiken, worden alleen getriggerd door het keyboard en dat is jammer. Mijn ervaring is dan ook dat de meest bizarre sounds echt tot stand komen als je deze bak niet via MIDI bespeelt. Ik ben dan ook van plan om binnenkort een aantal loops en vage sounds te gaan samplen en op die manier te gaan gebruiken.

Al met al vind ik het een van mijn mooiste synths, zowel om te zien als om te horen. Het is echt jammer dat er zo weinig van zijn gemaakt want het ontwerp is gewoon goed.

Ladies and gentlemen: WE GOT HIM..

Mogelijk dat ik van het weekend nog wat snippets kan uploaden maar pin me er niet op vast aangezien ik eigenlijk hele andere dingen moet doen.

Hooihuis; bedankt voor de tip !

Ladies and gentlemen: WE GOT HIM..

Mogelijk dat ik van het weekend nog wat snippets kan uploaden maar pin me er niet op vast aangezien ik eigenlijk hele andere dingen moet doen.

Hooihuis; bedankt voor de tip !

Te gek man, veel plezier ermee! Het blijft echt een superfijne bak die je niet snel zal vervelen :okdan: Welk serienr. is het eigenlijk? De mijne heeft 111.

Heb toch altidj een zwak voro Crumar synths een Trilogy gehad en een performer. lekkere klinkende bakkies.

Te gek man, veel plezier ermee! Het blijft echt een superfijne bak die je niet snel zal vervelen :okdan: Welk serienr. is het eigenlijk? De mijne heeft 111.

Serienummer is 189.
Zeer bijzonder apparaat. Het ding is bijna modulair qua routings en heeft uitgebreide filter en modulatie opties.
Hij is niet altijd even eenvoudig en ik moet er echt steeds even over nadenken wat ik doe.
Merkwaardig om te zien dat het keyboard en de pitchbend en modwheels precies dezelfde zijn als mijn budget Bit One.

Meer over de Spirit is hier te vinden.

heb een crumar multiman s staan, vet geluid, zeker! maar wat is dat ding vies zwaar.
weet niet of ie uberhaupt wel in mn studiootje gaat passen en mag daarom voor een klein prijsje wel weg. het schuifje van de violin mist maar is nog wel te bedienen, verder ziet hij er toch wel erg mooi uit voor zn leeftijd. hij heeft serienummer 30, dat vind ik dan ook nog wel leuk.
zal binnenkort even een paar fotos plaatsen

Vette thread dit.....thnx Tjebbe voor al dat uitzoek werk :okdan:

Zelf heb ik een Bit One.....in deze thread staat hoe je hem uitelkaar kan halen en de toetscontacten kan cleanen.....met foto's uiteraard.

Serienummer is 189.
Zeer bijzonder apparaat. Het ding is bijna modulair qua routings en heeft uitgebreide filter en modulatie opties.
Hij is niet altijd even eenvoudig en ik moet er echt steeds even over nadenken wat ik doe.
Merkwaardig om te zien dat het keyboard en de pitchbend en modwheels precies dezelfde zijn als mijn budget Bit One.

Meer over de Spirit is hier te vinden.

jaaa asjet hebt over seriemodellen synth die tegen t byna mopdulaire kunnen ,..zijn de cs30 en spirit[en syrinx syntonn ] wel erg hoog aan geschreven

de cs30 is nog wel betaalbaar
denk dat hooijh. en chilliestein ..[hoopikvoorze] mazzel met de under de 2000 price hebben gekocht

tegen woordig eerder 3000+ watje op ebay ziet
mooie synth structuur ..waarschynlijk nog betere sound kan dat filmpie niet luisteren :(

de ds2 is ook aardig duurder geworden ..:kont:

ok ik wil een thread starten met als topic alle crumar synths

om te beginnen bv :de crumar ds 2 en crumar trilogy

wat maakt al deze synths de bomb!

DS2: gewicht.

de cs30 is nog wel betaalbaar
denk dat hooijh. en chilliestein ..[hoopikvoorze] mazzel met de under de 2000 price hebben gekocht

tegen woordig eerder 3000+ watje op ebay ziet

Pardon?? Of hebben we het hier over de spirit?

Pardon?? Of hebben we het hier over de spirit?

yep spirit 3000+ these days
tsjek ya ebay !!!

maaruh dat gebeurdt dus nu ook met de ds2!
sorry talk boxert en s....y ; ff commentyaar niet persoonlijk opvatten ]
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=114161

de een doet m vindt ik veek te duur weg [is nog niet verkocht ...vraagt wel gewoon 700.-
en de ander neemt t klakkeloos over tsja

asder dan nog gastjes zijn / blijven die gewoon betalen wat anderen vragen
dan BREK minen klomp:confused:

watik de ds2 heeft wel d8ik gate geen cv ??? nah ,
egt minder op de synth
want dan misje toch egt wat inje setup

kijk een dv800 korg / of de korg 700 hebben dat ook niet
maar its easy tofit on .. a cv gate in ,
+ cv gate converter

de ds2 heeft wel killer looks en heb wat you tubjes ooit geluisterd klonk ook best ok
ik denk datie best lijkt qa sound op de bitt serie al hebben die weer cem 33XXchips inside
wat t een starkke sound geeft - maar door de knobbies op de ds2 wordt ienees opgehemeld tot ...skyhigh prices

5 jaar terug kochtje deze bak ds1/2 voor 200+ eu

Ze zijn wel erg kwetsbaar. De mijne ligt al een tijdje in coma, toen ie het nog redelijk deed, deed zn klank me soms herinneren aan de arp2600, best lekker.

Moet em binnenkort toch echt maar es laten fixen. Eerst op vakantie.

5 jaar terug kochtje deze bak ds1/2 voor 200+ eu

5 jaar terug??? 3 jaar zal je bedoelen.....DS2 ziet er vet uit maar heeft zo ontzettend veel kuren....totaal niet betrouwbaar...maar voor 200-250 zou ik er wel eens 1 willen aanschaffen.....en die van Talkboxert is veels te duur...sorry.

Ze zijn wel erg kwetsbaar. De mijne ligt al een tijdje in coma, toen ie het nog redelijk deed, deed zn klank me soms herinneren aan de arp2600, best lekker.

Moet em binnenkort toch echt maar es laten fixen. Eerst op vakantie.

ennnuh ...hebbjij nu over de spirit
of de ds2
en lijken op arp 2600 huh??

das toch egt een dikke ...hardto understand ...understatement
kdenk dat de crumar spirit namelijk heel erg cem based klinkt maar met enorm veel sound potentiel
velle mogelijkhede/ routings

en de ds2 ..heeft byna zelfde structuur asde bit range synth
aleen met knobbies
voorzover ik weet aleen dcos in de ds2 en geen chippies inside
discrete electronics

Back