Nou ja, adequate antwoorden…..bedankt voor het compliment hoor, maar het blijft natuurlijk allemaal subjectief dit. Hoeveel iemand voor een bepaalde synth wil uitgeven, dat gaat soms ook mijn pet te boven, zeker de laatste tijd.
Volgens mij ligt de Spirit zo’n beetje tussen de 1.500 en 2.000 euro en dat is hij denk ik ook wel waard, als je hem vergelijkt met andere synths in dezelfde klasse. Die 3 of zelfs 4 duizend euro is hij alleen maar waard, als je hem heeeeeeeel graag wilt hebben
Ik vind het zelf wel een topsynth omdat hij gewoon zeer goed klinkt en ook nog eens erg flexibel is; je kunt er echt alle kanten mee op zeg maar. Het is een van de weinige synths die me, ondanks dat ik hem al een tijd heb, nog steeds kan verrassen en dat is een groot pluspunt. Het filter kun je by the way met of zonder overdrive gebruiken, de laatste optie hebben ze toen gekozen om het “Moog-geluid” zoveel mogelijk te benaderen.
Nadeel van de Spirit is dat de bouwkwaliteit niet super is, met name de knoppen en schuiven zijn van mindere kwaliteit. Heel erg is het niet, zeker niet als je gewoon normaal met je spullen omgaat, maar het is wel duidelijk merkbaar.
Ander nadeel vind ik zelf dat niet alle functies zijn aan te sturen via CV/gate. Je kunt hem natuurlijk prima in een MIDI-setup gebruiken maar bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld de shaper Y, die je ook als een ruwe envelope kunt gebruiken, worden alleen getriggerd door het keyboard en dat is jammer. Mijn ervaring is dan ook dat de meest bizarre sounds echt tot stand komen als je deze bak niet via MIDI bespeelt. Ik ben dan ook van plan om binnenkort een aantal loops en vage sounds te gaan samplen en op die manier te gaan gebruiken.
Al met al vind ik het een van mijn mooiste synths, zowel om te zien als om te horen. Het is echt jammer dat er zo weinig van zijn gemaakt want het ontwerp is gewoon goed.