2de hands (oudere) geluidskaarten kopen slim??

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben drastisch op zoek naar goeie converters in mn studio en ik heb niet genoeg geld voor een gloednieuwe geluidskaart.

Ik zat dus te denken om een oudere 2e hands RME of Motu te kopen. Maar is dit slim om te doen? Wat zijn de concrete risico's(buiten dat je kapotte zooi koopt) ivbm ontwikkeling van pc's en windows? Waar moet ik op letten?

Ik heb tweede hands RME Digi 9652 gekocht.
Het enige waar ik op gelet heb is of er drivers voor zijn voor XP en gelet op de reviews over de kaart.
Ben er zeer tevreden mee.

Er zal toch binnenkort wel een nieuw windows systeem komen? Zouden er dan nog nieuwe drivers komen denk je?

hopelijk is windows vista 100% backwards compatible, maar het zal wel weer van niet... op nieuwe drivers hoef je niet te hopen in de meeste gevallen! Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hóe oud de kaart is die je hebben wilt.

Waarschijnlijk geen nieuwe drivers. Maar ik ben tevreden met xp alles werk voor mijn opname systeem zoals het moet dus vanmij ma g hij 10 jaar zo blijven.

tja ok, maar als er weer nieuwe asio drivers en software komt waardoor xp niet meer toereiekend is moet je wel. En dat zit je met zo;n kaart opgescheept

Ligt eraan wat je precies wilt qua grootte (inputs/outputs).. maar een 'volwassen' / uitontwikkelde kaart als iets uit de M-Audio Delta serie zou ik met gerust hart tweedehands kopen. Zelfde geldt voor bepaalde MOTU spullen. Je ziet af en toe MOTU Audiowire spul (2408 etc.) voorbij trekken voor hele aardige prijzen. Voordeel van Audiowire is dat je computer-kaartje later te vervangen is en je feitelijke interface gelijk kan blijven.

Je hele vraag komt eigenlijk op 1 ding aan: driver support.
En dat is bij MOTU en M-Audio redelijk goed voor elkaar, ze gebruiken vaak unified drivers waardoor hun oudere hardware nog altijd mee profiteert van drivers updates. Ook erg handig als er weer eens een nieuw OS aan zit te komen. M-Audio heeft hun zaakjes altijd prima op orde qua drivers en ook MOTU lijkt haar leven gebeterd te hebben.
Over RME weet ik gewoon niets, dus dan houd ik daarover m'n mond maar... :D

Persoonlijk zou ik harder oppassen met spullen van fabrikanten die niet meer bestaan / zijn overgenomen (daar kan je driversupport op je buik schrijven) of verouderde interfaces (ISA kaarten ofzo).

Verder zal een audiokaart niet echt slijten van normaal gebruik, dus och...

Hey hanz alles kits:)
Idd wel handig dat je gewoon van pci kaart zou kunnen wisselen bij de motu en de rme.
Ik zit nu te twijfelen tussen een motu mk1 en een rme fireface1. VOor mij zijn de converters en overzichtelijkheid en strakheid het belangrijkste. Moeilijk die keuzes:S

Haai! Alles kits, ja... kom weer es 'n keertje langs! ;)

Ontopic: Motu Mk1? Je bedoelt een 828mkI? Of een 2408mkI?

Ik geloof dat er 3 revisies van die 2408 bestaan, waarvan de allereerste versie converters heeft met 20 bits ipv 24 bits.
Niet dat het ontzettend kritisch komt, maar toch de moeite van het weten waard.

20 bit is wel wat magertjes ja, mischien lijkt een oudere rme me dan toch een betere keuze. Converters zijn voor mij erg belangrijk.

Origineel geplaatst door bobaphat
tja ok, maar als er weer nieuwe asio drivers en software komt waardoor xp niet meer toereiekend is moet je wel. En dat zit je met zo;n kaart opgescheept

Ik blijf lekker met XP werken waarom zou ik de komende jaren veranderen?
Het werkt totaal zonder problemen.
Kan 24 sporen opnemen en 32 sporen mixen. Is meer dan genoeg.

Het enige zou kunnen zijn dat als ik in de toekomst met plug-ins zou gaan werken en het systeem het niet aan kan de plug-ins laat draaien op een ander PC.

Back