korg MS 20 - guitar synth

ozark

Nieuwkomer
hello, ik ben hier nieuw op het forum. ik ben een gitarist / bassist en ik las dat je de orignele KORG MS 20 kan gebruiken als guitar synth. de gitaar inpluggen en de padges maken... maar heeft iemand hier ervaring mee? iemand soundfiles hiervan?

ms20.jpg

wie kan me helpen?

Mischien dat je met de pitch to voltage controller in de MS de goede kant op kom.
Ik zou dan wel een zo schoon mogelijk geluid van de gitaar de MS pitch to voltage converter insturen.
Maar er zijn vast wel gitaristeen die dit kunnen proberen met hun ms en gitaar.
Helemaal zuiver is het vermoedelijk niet.

Laatst gewijzigd:
Je kunt Googlen op Korg MS20 manual, daar vind je hoe het moet. Het valt niet mee om de boel strak te houden, dat kan ik je wel vertellen. Zet in ieder geval een compressor tussen gitaar en synth !

De pitch-to-cv generator van de MS-20 is vrij goed vind ik; zeker met zuivere klanken (ik bedoel zonder distortion of effecten e.d.) .Hij reageert vrij vlot en natuurlijk voor zo'n oude bak. Het enige waar ik het wel eens mee geprobeerd heb is met een andere synth erdoorheen....de Korg volgde moeiteloos met de gate en de CV! Ik neem aan dat het met een gitaar ook moet lukken.

Wel even experimentern met de instellingen uiteraard, maar daarvoor zitten die draaiknoppen er natuurlijk ok :) Vooral letten op de signaalsterkte natuurlijk!

Ik vind het niet echt klinken met gitaar. De F-V convertie is helemaal niet toonvast en de trigger werkt enkel op korte staccato achtige deuntjes, speel je bv. iest snel in dan wordt er maar één keer getriggerd terwijl je bv. 20 noten gespeelt hebt.

Misschien dat ik een instelling overgeslagen heb zal ook eens de patches uit de manual checken :D

Re: korg MS 20 - guitar synth

Origineel geplaatst door ozark
padges
emot-eng101.gif
Patches.

wie kan me helpen?
De meesten zouden het (en ik kan ze geen ongelijk geven) als heiligschennis beschouwen dat je een dure vintage MS-20 als gitaarsynth gaat gebruiken ;). Het lijkt me dat er tegenwoordig misschien beter spul te krijgen is (Terratec Axon?)

korg ms 20

korg ms 20

sorry voor de padges *D

ik ben zo groen als kermit op het gebied van synths.
ik heb de korg MS 20 gekregen van een kennis en ik had gelezen in de handleiding dat je een gitaar of bass er kunt bij koppelen...

vergeef me de heiligschennis; ik besef wel wat een maffe synth ik gekregen heb...
kan je ergens op het forum hier patches vinden van andere gebruikers om klanken te generen?

Re: korg ms 20

sorry voor de padges *D

ik ben zo groen als kermit op het gebied van synths.
ik heb de korg MS 20 gekregen van een kennis en ik had gelezen in de handleiding dat je een gitaar of bass er kunt bij koppelen...

vergeef me de heiligschennis; ik besef wel wat een maffe synth ik gekregen heb...
kan je ergens op het forum hier patches vinden van andere gebruikers om klanken te generen?

Gekregen nog wel...

Re: Re: korg MS 20 - guitar synth

Origineel geplaatst door Yoozer
emot-eng101.gif
Patches.

De meesten zouden het (en ik kan ze geen ongelijk geven) als heiligschennis beschouwen dat je een dure vintage MS-20 als gitaarsynth gaat gebruiken ;). Het lijkt me dat er tegenwoordig misschien beter spul te krijgen is (Terratec Axon?)

Hm, als je iets duurs op onconventionele wijze gaat gebruiken is dat nog niet per definitie heiligschennis. En al helemaal niet als het uitdrukkelijk de bedoeling is, zoals de manual aangeeft !

Ozark, pb me even je emailadres dan stuur ik je de manual, met vele patches. Heb je er ook een aantal patch snoertjes bijgekregen ?

ik heb de korg MS 20 gekregen van een kennis

Doe mij zo'n kennis!

Gefeliciteerd man :mega: Als hij helemaal in orde is, heb je een prachtcadeau gekregen. Ik zou maar niet tegen de schenker vertellen vertellen voor hoeveel hij hem had kunnen verkopen :dubbel:

korg ms

korg ms

heb wel wat reparaties moeten laten doen: nieuw potmeter voor het volume en een nieuwe E toets...
wat is de feitelijke marktwaarde in de benelux? ben echt niet van plan deze synth weg te doen vooraleer ik alles heb kunnen testen, maar met grote waarschijnlijk zal dit toestel me snel overrompelen met zijn mogelijkheden

:verkoght:

en dan wordt de vriendin terug boos dat ik te weinig aandacht schenk... en dan ... dan wordt het kiezen

:luv: :dj:

Voor een goede en nette MS-20 betaal je gemiddeld 750 - 800 euro. En goedkoper gaan ze heus niet worden.

Is geen kattepis dus, wat je gekregen hebt :)

Re: korg ms

en dan wordt de vriendin terug boos dat ik te weinig aandacht schenk... en dan ... dan wordt het kiezen

Welkom op het synthforum! ;)

:luv: :dj:

zoiets heet een beroepsdilemma :D

on topic: welkom!

nog meer on topic: vet ding die MS20!

bliepbliep

Origineel geplaatst door Yoozer

Dan ben ik een heiligschender :D . Ik vind het cool om te experimenteren met mijn bas & de MS20; bijvoorbeeld door mbv de LFO en het patchpanel een octaafarpeggiator te patchen die gestuurd wordt door de pitch van de bas; met een beetje bassignaal in de ext input :W. En daarbij: je wilt toch niet zo'n lelijke hex-pickup op je mooie gitaar of bas }:|

Edit: vergeten: idd, voor goede pitchtracking is een clean en gelijkmatig signaal het beste. Synth signalen doen het heel goed, maar ook met een bas of gitaar en compressie gaat het heel aardig. Beter dan de pitchdetectie op m'n G2 :confused: . Bottom line: netjes spelen, en niet te veel megasnelle dingen. Ik vind het overigens wel een coole feature dat je kunt spelen met het al of niet opnieuw triggeren van een nieuwe noot. De synth triggert opnieuw als het volume onder een drempelwaarde is geweest en daarna weer erboven komt. Blijft hij erboven, dan triggert hij niet, maar blijft wel de pitch tracken. Zo kun je vloeiende legato lijnen spelen bij aaneengesloten noten.

Laatst gewijzigd:
hello, thanks voor de ontvangst, mijn eerste dagje op het forum en ik vermoed dat ik zal blijven...

ik vermoed dat de tracking van een signaal beetje identiek is al met een gewoon synth bass pedaal.
dank je wel voor de hulp!!!!

tijd voor de MS eens onder handen te nemen!
soundsamples miss voor binnen week :duivels:

Als ik me niet vergis heb ik ooit ergens gelezen of gehoord (geen idee meer waar dat was) dat de gitarist (Adrian Utley)van Portishead zijn gitaargeluid door de MS20 heen haalt.

Welcome on board..You should also check the Korg X-911..It has that ms sound and tracks better and cheaper.
:)

Back