Teveel Gain is slecht voor mixer?

als ik een distortionpedaal voor m'n aux ingang op de hi-fi set plaats denk ik wel dat het stuk gaat ja... maar als ik m'n podXT (digitale amp modeler) op een stereotoren aansluit gaat alles goed hoor, die werkt toch ook met een transistor?

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
als ik een distortionpedaal voor m'n aux ingang op de hi-fi set plaats denk ik wel dat het stuk gaat ja... maar als ik m'n podXT (digitale amp modeler) op een stereotoren aansluit gaat alles goed hoor, die werkt toch ook met een transistor?

Dat bedoel ik niet, jij had het over een gitaaramp waar de gains volopen staan, dus doe dat bij je stereo, harde cd erin en volume op 10 zodat ie flink over z'n nek gaat, daar gaan je tweeters.

Origineel geplaatst door richard2000
Dat bedoel ik niet, jij had het over een gitaaramp waar de gains volopen staan, dus doe dat bij je stereo, harde cd erin en volume op 10 zodat ie flink over z'n nek gaat, daar gaan je tweeters.

Is het fair om een pre-amp (van een mixer) te vergelijken met een power-amp?

Ik denk zelf in elk geval van niet; in de eerste worden geen vermogens verwerkt, in de tweede worden wel vermogens verwerkt.
Graag zou ik het technische 'hoe en waarom' willen weten waarom het oversturen van een pre-amp ingang slecht zou zijn.
Stel bijvoorbeeld dat je een line nivo op een mic input doet?
Of een line nivo op een MD/MC phone input?

OK, klank-matig hoor ik dat het niet zo lekker klinkt, en de opgewekte bovenharmonischen (tgv van het clippen) zullen slecht zijn voor de speakers, maar niet voor de onderdelen in de signaal-weg van ingang naar uitgang.

Of het waar is of niet......ik heb nadat we een set hadden gehuurd voor een liveset wel eens 2 kapotte preamps in een mackie tafel gehad omdat de act de tafel constant ver overstuurde op die twee kanalen. Deze kanalen bleven constant een zeer verziekt signaal geven....ook op hele lage input levels en gain settings.

Kan misschien toeval geweest zijn.....who knows. Ik kan er niet echt veel over vinden op internet dus je zou zeggen dat het niet echt een probleem zou moeten zijn dan......anders vond je er wel wat informatie over!

Dat er geen waarschuwing staat in handleidingen van mengtafels bevestigd eigenlijk dit verhaal wel. Dus ik neem mijn eerdere statement terug. Misschien was er destijds wel iets anders aan de hand!

Om het zeker te weten hebben we dus een oude mixer nodig, iets met lekker hoge outputs levels en rammen maar! :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MrM
Is het fair om een pre-amp (van een mixer) te vergelijken met een power-amp?

Ik denk zelf in elk geval van niet; in de eerste worden geen vermogens verwerkt, in de tweede worden wel vermogens verwerkt.
Graag zou ik het technische 'hoe en waarom' willen weten waarom het oversturen van een pre-amp ingang slecht zou zijn.
Stel bijvoorbeeld dat je een line nivo op een mic input doet?
Of een line nivo op een MD/MC phone input?

OK, klank-matig hoor ik dat het niet zo lekker klinkt, en de opgewekte bovenharmonischen (tgv van het clippen) zullen slecht zijn voor de speakers, maar niet voor de onderdelen in de signaal-weg van ingang naar uitgang.

Zie me eerste post;)

Ik geloof er niet zo in.. Analoge tafels hebben toch niet voor niks zoveel headroom..?
Ach en dan nog.. Al was het slecht voor m'n tafel.. Ik vind het te lekker klinken om de gain zo vol open te gooien bij kicks... Dan maar om de zoveel tijd m'n tafel een keer een servicebeurt laten geven :D 8~

Origineel geplaatst door dct
Ik ga ervan uit dat jullie allemaal gelijk hebben.

:okdan:

Behalve dan degene die bevestigde dat t wel schadelijk is dan :)

anders ben je volgens mij nog niet veel wijzer geworden ..

ik ga er iig ook maar vanuit dat de meerderheid hier gelijk heeft :)

Origineel geplaatst door richard2000

dat is zo!! :okdan:

Ik geloof er niet zo in.. Analoge tafels hebben toch niet voor niks zoveel headroom..?

Veel headroom betekent dat je tussen nominaal en oversturing nog een paar dB's overhebt. En dus niet dat je lekker hard kunt oversturen, sterker nog , hoe minder headroom hoe meer oversturing.

Laatst gewijzigd:
Zekers de weten dat je je pre-amp kan opblazen ... knappe gozer wie het voor elkaar krijgt ... maargoed het kan.

Waarom zou je een gewone amp wel op kunnen blazen maar een pre-amp niet ?

Origineel geplaatst door glennplumber
Zekers de weten dat je je pre-amp kan opblazen ... knappe gozer wie het voor elkaar krijgt ... maargoed het kan.

Waarom zou je een gewone amp wel op kunnen blazen maar een pre-amp niet ?

dat is waar...alleen moet je wel heel veel volume er in gooien om op te blazen idd...

maar goed...zoals ze op de Wallen zeggen : laat maar branden die rooie lichtjes

;)

Origineel geplaatst door MrM
Zou je ook kunnen vertellen, hoe en waarom?
Ik ben namelijk erg benieuwd naar de gedachte hierachter.

behringer mx8000 kanaal 48 .. had ik een tijd een tr909 kick opstaan die stevige overstuurde .. denk dat me opampje er door gevlogen is ..

voor de rest is het bij amp's natuurlijk nog erger .. daar is in het rood ook echt over het randje ! en zelfs al blijf je er net onder kan je nog prima je speakers slopen !

Ik heb een paar jaar lang 4 kanalen van mijn MX-8000 overstuurd, zonder problemen. Later probeerde ik hetzelfde met mijn Mackie en die ging gelijk kapot. Beetje onzin dus dat vooral goedkope mixers sneller kapot gaan dan duurdere. Die duurdere hebben een meer gevoelige eq. en die gaat sneller kapot dan de eq van een Behringer. Bovendien klinkt het op een Behringer veel beter.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik heb een paar jaar lang 4 kanalen van mijn MX-8000 overstuurd, zonder problemen. Later probeerde ik hetzelfde met mijn Mackie en die ging gelijk kapot. Beetje onzin dus dat vooral goedkope mixers sneller kapot gaan dan duurdere. Die duurdere hebben een meer gevoelige eq. en die gaat sneller kapot dan de eq van een Behringer. Bovendien klinkt het op een Behringer veel beter.

je speculeert dus ook lekker mee .. :D
En grappig dat je over eq's begint .. we hadden het eigenlijk alleen over de input stage natuurlijk ;)

Wat een onzin vertellen ze toch bij feedback.. ik was er een keer twee speakers aan het vergelijken, een op linkerkanaal en een op rechterkanaal van een amp. Komt er de hele tijd zo'n snotneus de twee faders weer gelijk zetten, "anders wordt de versterker ongelijk belast", mooi, hou je troep dan maar.

Behringer opamps vliegen er wel vaker spontaan uit, heeft niets met oversturen te maken ;) (ik heb ergens nog een 2442 liggen waar al diverse types vervangende opamps in geMcGuyverd zijn voordat ie definitief de geest gaf.

Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat je soundcraft preamps flink op z'n donder kan geven voor er echt is mis gaat. Maar er zijn zat tafels die echt beschadigingen kunnen oplopen bij extreem oversturen.

ik weet het niet. ik gebruik een Spirit = Soundcraft Folio Notepad mixer live, en speel Rhodes en Nord Electro erdoor, hele dynamische signalen. Opeens ging bij mij een kanaal "stuk" mit de volgende verschijnselen

- geluid onaangetast, geen vervorming
- maar beetke extra ruis
- irritant 'knisperen' als je de preamp omhoogdraait (zonder signaal erop)

ik werd er kriegel van dus gebruik ik dat kanaal niet meer. Ik weet ook niet meer precies wanneer het gebeurde Kan het zijn dat ik 'm zelf heb omgebracht? Ik gebruikte toen een crappy Laney 30watt keybo-amp en die overstuurde sowieso dus als het hard ging kon ik toch niet horen -waar- er iets fout ging :(

Is het duur dat te repareren? Ik wil er best 30 euro tegenaangooien, maar heb toch al een Yam MG 12/4 voor thuis, en live heb ik niet alle kanalen meer nodig.

Origineel geplaatst door MadR
je speculeert dus ook lekker mee .. :D
En grappig dat je over eq's begint .. we hadden het eigenlijk alleen over de input stage natuurlijk ;)

Maar de eq verneuk je sneller en dan ben je net zo ver van huis...

Net als alles in het leven slijten elektronica componenten ook. Wanneer je iets intensief gebruikt dat slijt het sneller dan wanneer je het het minder vaak en minder zwaar belast.

Om een pre amp snel naar de maan te helpen dan moet je boven het werkvoltage gaat zitten. Een mengtafel gebruikt intern bijvoorbeeld +/- 18 VDC. Dat is dus 18 boven en 18 Volt onder de massa, omgerekend is dit 12,7 VRMS. Dit is dus het maximale voltage dat je de pre amp mag aanbieden ga je met de gain volledig open er een hoger voltage in stoppen dan tikken de jaren van de achterliggende onderdelen heel erg snel weg.

@ Acidfever
... zat er toevallig een Pioneer DJ-mixer op aangesloten, die hebben namelijk een reputatie wat betreft (TE) HARD uitsturen en alles naar de k1*t3n helpen.

even phantom power op de gebalanceerde uitgangen van je DJM600 en dan komt er vrij weinig meer uit :D
(don't try this at home!)

Back