ableton live 5.2

Aha,

Dit is me gelukt witteredink...
Ik blijf maar rotzooien met die ableton, mijn vraag is eigenlijk voor
een mix te maken wat je juist moet doen, of de basics eigenlijk
Moet alles op een kanaal hoe laat je 2 platen in elkaar overlopen (gelijkmatig)
Hoe gebruik je effects, zoals delay etc...
't Is allemaal zoveel in't begin da ik door het bos de bomen niet zie...
Maar wil het wel allemaal fatsoenlijk willen kunnen.
Nu ga'k ff stoppen, snel pakske sigaretten halen want de nacht zal
weer lang gaan zijn :)
Ben dus echt een leek met ableton éh.

Tot sebiet 8)

goeie tip:
klik op help.
volg alle lessons.

en je bent vertrokken.
duurt max een uur.
en je weet al veel meer dan dat je gewoon maar wat aanmoddert, omdat je kan vertrekken met basiskennis.
zelfs al denk je van 'hier ben ik echt niets mee want ik wil live voor iets anders gebruiken' is het toch nog de moeite. want je raakt vertrouwd met het programma + je krijgt extra aanzet tot creativiteit.

na die lessons heb ik eigenlijk nog maar 2 keer in de manual moeten kijken - sinds december 2004 is dat!
en ik gebruik live echt intensief.

check zeker ook eens het abelton forum op hun website, afdeling tips en tricks. bovenste sticky post.

t ljkt zo vervelend
die manual doorlezen
tijdrovend ook..kan je niet lekker pielen maar zit je verdomme te lezen.
echt mensen, op mn woord
doe de lessen en lees dat ding; en t zal zoveel opleveren
ook tijd en plezier
naast modderfokkin vette tracks met een beetje geluk!

Origineel geplaatst door markaugust
t ljkt zo vervelend
die manual doorlezen
tijdrovend ook..kan je niet lekker pielen maar zit je verdomme te lezen.

Als er iets erg leuk aan een programma is, dan is het wel de manual doorlezen.
Op deze manier weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en wordt de zin
opgewekt om lekker aan de slag te gaan.

Dat is mijn mening in ieder geval. Ik koop ook (te) vaak boeken van software
pakketten om het onderste uit de kan te halen. Vorige week heb ik nog met
plezier een Adobe Illustrator boek gelezen van 400 pagina's op de bank met een
biertje en wat lichte goa van Andromeda.

Origineel geplaatst door koekebakker

niet overdrijven nou; muziek ermee maken is nog steeds t leukste, maar zoals ik al zei
lees dat ding doe die lessen..... ze zijn er ech nie voor niks
en af en toe bij sommige vragen hier op t forum valt mn bek echt open; dat mensen dat durven te vragen; terwijl de moeite om t zelf even op te zoeken echt veel minder is dan die vraag te posten..
(@ nobody in particular)

Sommige speciale Oxygen en H2O releases hebben blijkbaar geen tutorials en manual :D

Origineel geplaatst door markaugust
niet overdrijven nou; muziek ermee maken is nog steeds t leukste, maar zoals ik al zei
lees dat ding doe die lessen..... ze zijn er ech nie voor niks
en af en toe bij sommige vragen hier op t forum valt mn bek echt open; dat mensen dat durven te vragen; terwijl de moeite om t zelf even op te zoeken echt veel minder is dan die vraag te posten...
(@ nobody in particular)

Over het algemeen kan het geen kwaad om wat vaker RTFM te roepen. Het klinkt misschien rot maar van die boekjes kun je inderdaad veel opsteken.

als er misschien iemand van limburg (belgië) is die me wat
uitleg wil geven over ableton gelieve mij dan een pm te sturen aub.
denk dan aan dj's die een set aan elkaar sleutelen met ableton live.
Heb al veel gelezen & veel tuts afgelopen, maar nergens echt
een specifieke uitleg over hoe eraan te beginnen.
denk met een woordje uitleg van een ableton-wizard er al
meer deuren opengaan dan nu het geval is...

grtz,
david

Origineel geplaatst door davidoff33

grtz,
david

Google eens naar ableton live dvd.

Deze stond bovenaan
http://news.harmony-central.com/News/2004/The-Complete-Ableton-Live.html

grtz,
david

sorry hoor maar je wordt hier letterlijk uitgenodigd door een lid voor een live-learning session!

Hoe er aan te beginnen ?
Zoals je met platen begonnen bent: nummers selecteren, tempo matchen, dan pas mixen, eq'en , crossfaden, etc...

Zoek een paar strakke nummers (mp3/wav). Sleep ze in de session view. Een stuk of tien is genoeg om mee te beginnen. Zet de metronoom aan en begin te warpen tot ze alle tien goed staan. Het volume van de metronoom regel je met de pot meter naast de master fader. Voor een goeie warp tutorial moet je maar op het web zoeken. Maar begin wel met nummers zonder al te rare intro, liefst import van cd's ipv vinyl. Dat loopt dan wat strakker. Je begint ook niet te dj'n met speedcore breaks in 7/8. Hou het simpel. Minimale techno is heel handig om het te leren. Dan pas kan je beginnen met effecten etc.

Allemaal makkelijk gezegd als je nooit niks anders gedaan hebt, maar in praktijk toch niet zo simpel als beginner/leek.
Ik weet zelfs niet waar beginnnen met mixen. In arrangement of session ?...
Heb tot nu toe niets anders gedaan dan wat effecten over clips gegooid.
in de sessionview breekt toch gewoon iedere clip af als je er op drukt...
ben gisteren begonnen met de manual, 374 blz, maar weet niet goed waar beginnen...
wil ableton echt alleen gaan gebruiken om mixen te maken à la soulwax.
Ik hoop echt da i khet onder de knie krijg

sorry hoor maar ik ga me er even tegenaan bemoeien:

sleep wat tracks in je session vieuw. laad ook wat loops in. het makkelijkste is om te beginnen met allemaal korte bestanden van 1,2 of 4 maten. maak iets van 4 audio tracks aan en sleep er wat loops op. laat de boel samen afspelen en door telkens wat te muten ben je al een soort van muziek aan het maken.

ga nu naar het mapje met de plug ins en gooi een auto filter op een willekeurige track. deze plug in moet je echt in de gaten houden. tis een topding. als je nu op die track klikt zie je dat autofilter, als je hem niet ziet kan je rechts onder switchen naar het goede tabblad.
we doen nog helemaal NIETS met de arranger vieuw.
pak dat bolletje van dat autofilter eens beet en maak eens wat zwiepers (vet he) dit kan je later met dj-en heel goed gebruiken als je van plaat wisselt.

druk nu op stop, je hebt nu een beetje inzicht gekregen in het freaken met live. nu druk je op de record knop bovenin het scherm (naast het play knopje8o) ) laat nu de loops maar lopen, ga maar lekker muten, solo-en en vooral filteren. je kan ook warp-points gaan slepen, hoewel het dan soms erg rommelig word op korte stukjes kan dit echter heel vet klinken.

als je het zat wordt klik je op stop.

NU kan je op de TAB toets drukken en naar de arranger-view switchen! hier zie je wat je net allemaal hebt opgenomen. je kan alles nog editen en verslepen.

vet he!

maarre, al dit gedoe kon ik al toen ik de live demo voor de 4e keer uitprobeerde!! en ik heb nul jaar dj ervaring en beatmixen is geen koud kunsje voor mij...

probeer dit eens uit en ontdek de kracht van live!!

amen.

bliepbliep

Allemaal makkelijk gezegd als je nooit niks anders gedaan hebt, maar in praktijk toch niet zo simpel als beginner/leek.
Ik weet zelfs niet waar beginnnen met mixen. In arrangement of session ?...
Heb tot nu toe niets anders gedaan dan wat effecten over clips gegooid.
in de sessionview breekt toch gewoon iedere clip af als je er op drukt...
ben gisteren begonnen met de manual, 374 blz, maar weet niet goed waar beginnen...
wil ableton echt alleen gaan gebruiken om mixen te maken à la soulwax.
Ik hoop echt da i khet onder de knie krijg

waar je moet beginnen? in het begin...
doe nu eens gewoon wat de anderen en ikzelf hier al eens hebben aangeraden: ga naar help in ableton en volg de lessen. ze staan er niet voor niets. dat duurt veel en veel minder lang dan het hier allemaal te vragen en ondertussen leer je heel wat bij. 't is écht niet moeilijk. :eureka:

Ik wou net zegge zo moeilijk is ableton niet, ik heb er nog nooit een handleiding bij gelezen, en ik kon bijna meteen zo,n beetje alles in ableton wat ik in fl studio in al die jaren had geleerd. heb daarna nog verhelderende ableton lesjes gehad van Mischa, waarvoor dank nog. en heb die hele fl nooit meer aangeraakt sinds ab er op staat.

p.s. ik ben van het type die cubase en logic en het hele menu + menu + menu systeem wat daar bij hoort veels te ingewikkeld en tijdrovend vindt. ik doe het zelfde in ableton zonder enig irritant menu bladeren en in nog geen kwart van de tijd dat ik er in cubase of logic mee bezig ben.

Origineel geplaatst door koekebakker
Op deze manier weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en wordt de zin
opgewekt om lekker aan de slag te gaan.

Dat is mijn mening in ieder geval. Ik koop ook (te) vaak boeken van software
pakketten om het onderste uit de kan te halen. Vorige week heb ik nog met
plezier een Adobe Illustrator boek gelezen van 400 pagina's op de bank met een
biertje en wat lichte goa van Andromeda.

Ik haat persoonlijk manuals das toch het saaiste wat er is.Deze neem ik mee naar het werk daar heb ik er tyd voor.Ik vind het nog altyd het leukst vanal om het al spelenderwijs te leren en kom je plots iets tegen wat je niet weet of waar je meer over wilt weten sla er dan de index van je handleiding op na.Maar om terug ontopic te komen als je al je platen op het juiste tempo importeert kan dat geen probleem vormen maar om het echt te kombineren met live vinyl platen spelen weet ik niet hoe je je tempo zal matchen van ableton op vinyl,omgekeerd kan dat geen probleem vormen maar ik denk dat het toch nog voor een boel frustraties kan zorgen.

aan witteredink:je kan het ook nog met ctrl c en ctrl v doen ;)

Origineel geplaatst door spycell
Ik haat persoonlijk manuals das toch het saaiste wat er is.Deze neem ik mee naar het werk daar heb ik er tyd voor.

Herkenbaar haha, Op je werk lekker op de plee en in de pauzes handleidingen lezen, Thuis kan ik er ook geen trek in krijgen inderdaad. net alsof je op je werk met minder amusement genoegen neemt, p.s. thuis op de wc wil ik ook nog wel eens een manual lezen maar dat is vaak wel een uitzondering in de regel, de sony psp wint het vaker.

Back