lengte machinedrum pattern

MCBasje303

Stamgast
Beste mensen,

ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een machinedrum. Eerste indruk is dat het een geweldig apparaat is. Wat mij wel opviel is dat de maximale lengte van een pattern maar 32 steps is. In 4/4 dus 8 maten.
Ik vind dit persoonlijk wel erg kort.
Zie ik wat over het hoofd? Wat vinden jullie ervan?

je kunt ook nog twee patterns linken. dan heb je 64 stappen

Dus als ik het goed begrijp, heb je 16 steps per maat en als je dus een drumpattern met een hihat ritme programmeert waarbij elke 16e een hihat speelt, is de maximale lengte van je pattern 2 bars/maten?

Origineel geplaatst door Steven V
Dus als ik het goed begrijp, heb je 16 steps per maat en als je dus een drumpattern met een hihat ritme programmeert waarbij elke 16e een hihat speelt, is de maximale lengte van je pattern 2 bars/maten?

Klopt....32 steps in de maximum pattern lengte. Kun je wel omzeilen in songmode door patterns te chainen...mar een beetje karig is het wel....een electribe doet al 64 of 128 toch?

Alle Electribes doen max 4 maten idd, en de nieuwere ESX en EMX zelfs 8.

Ik vind dit toch wel opvallend. Ik heb zelf veel met Roland MC boxjes gewerkt en wat ik mij er van herinner was dat je bijna oneindig lange patterns kon maken. (oneindig is wat overdreven maar iig meer dan je zo zou gebruiken)
Vind dit toch een beetje jammer van deze verder bijna perfecte sequencer

Ik vond 64 steps voor de monomachine ook al wat weinig.
Wil je wat meer afwiiseling in je tracks dan heb je gewoon veel patterns nodig.
Wat ik ook een nadeel vind is dat je bij de monomachine en machinedrum patterns niet kan opslaan met gemute tracks.
Ik vond het bij de mc boxjes altijd handig dat dit wel kon, bij het opbouwen van een nummer. Dan had je maar 1 pattern nodig. Bij de elektrons moet je dus als je een pattern gaat spelen in het begin tracks handmatig muten of weer apparte patterns maken.

(ben er ondertussen wel blij mee hoor met de monomachine en machinedrum, heb net mijn eerste trackie met beide gemaakt)

Een 808 werkt ook zo, een een 909 ook denk ik, al ben ik niet zeker van dat laatste. Volgens mij hebben ze zich daarop een beetje gebaseerd voor de sequencer.

Origineel geplaatst door MCBasje303
Wat ik ook een nadeel vind is dat je bij de monomachine en machinedrum patterns niet kan opslaan met gemute tracks.... Bij de elektrons moet je dus als je een pattern gaat spelen in het begin tracks handmatig muten of weer apparte patterns maken.

of song mode gebruiken.
je kan voortdurend switchen tussen pattern en song mode. je maakt 1 song met al je patterns in de juiste volgorde, elk met hun eigen bpm en mute settings, en als je wat wil veranderen/live tweaken of muten, switch je naar pattern mode. voor de volgende track weer naar song mode, volgende song step selecteren, waar alles met het juiste bpm en de juiste mute settings klaarstaat. omslachtig, maar te doen.

Back