Opnemen

Discover

Nieuwkomer
Hoe neem je het beste audio op?
Stel dat synths, keyboard of virtuele instrumenten een midi-track afspelen en je wil die in audio opnemen.
Via een PC, met de geluidskaart dus of via een speciale recorder?
Ik gebruik voor de moment gewoon een cassette-deck (tape recorder van een stereo-installatie) van Akai van 12 oud, en dat geeft natuurlijk veel kwaliteitsverlies.

En is het aangewezen om veel midi-tracks te gebruiken, of is het een betere gewoonte van wanneer je tevreden bent over een bepaalde miditrack, die gewoon dan al opneemt en dus verder als gewone audiotrack gebruikt in het verdere verkoop van de compositie.

Re: Opnemen

Origineel geplaatst door Discover
En is het aangewezen om veel midi-tracks te gebruiken, of is het een betere gewoonte van wanneer je tevreden bent over een bepaalde miditrack, die gewoon dan al opneemt en dus verder als gewone audiotrack gebruikt in het verdere verkoop van de compositie.

Dat is toch wel een kwestie van hoeveel instrumenten/vsts je hebt, of je graag in je software sequenzer mixt of hardware matig, of je effecten hardwarematig wilt toevoegen of in software etc ga zo maar door. Er zijn wel 100 antwoorden op te geven op jou vraag.

ik persoonlijk heb er een hekel aan om een instrument te moeten opnemen, om het vervolgens pas te kunnen gebruiken voor een volgende midi track. ik laat dus alles als het ware in midi staan en ik record de master toen ik dat nog niet kon deed ik alles met vst,s zodat ik niet hoefde op te nemen, dat instrument na instrument dubben zou voor mij de fun er een beetje uit halen denk ik en heb ik het geduldt ook niet voor.

ik pas ook altijd aan tot het laatste moment en edit niets in de computer.

Heb je niet zoveel instrumenten of vsts (vsts kun je oneindig laden) dan wordt het dubben haast wel een noodzaak.
maar er zijn ook zat mensen die genoeg instrumenten hebben maar toch elk instrument opnemen om vervolgens alle losse audio sporen in de seqeunser (cubase/ logic/ableton) af te mixen.

Het is maar net wat je zelf een prettige werkwijze vindt, en vooral wat je tot je beschikking hebt.

Verschillende manieren van opnemen is een heleboel over te vinden op dit forum, succes.

Ik gebruik midi eigenlijk alleen voor drums en af en toe voor het triggeren van arps, verder speel ik alles gewoon in. Dat gaat spoor voor spoor in m'n eentje. via de pc heb ik dan fx sends naar reverbs en delays enzo: die effecten voeg ik pas toe nadat de boel is opgenomen.

1 voor 1 opnemen hoeft niet als je een mixer met groepen hebt en een audio-interface met meerdere ingangen.

Ik gebruik een Boss BR8 digitale 8 sporen recorder. Ik maak gebruik van sequencers en een drumcomputer voor de begeleiding, de rest speel ik handmatig in met de synthesizers en keyboards.

Phochos:D

Back