Opslag media synthesizers

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Waarschijnlijk een ernstig domme vraag, maar ik vraag het toch:

Ik vraag me af wie nou er nu verantwoordelijk voor is dat Smart Media als opslagmedium ineens in die mate verouderd is dat het door geen enkele fabrikant meer gemaakt wordt. Het lijkt wel of ze van de ene op de andere dag uit bijna elke shop verdwenen zijn.

Dat terwijl veel recente apparatuur, bijvoorbeeld de yamaha s90, motif, electribes, spectralis etc. nog volop gebruik maken van dit medium.

Ik heb ook begrepen dat de Olympus xD kaarten er binnen niet al te lange tijd uitvliegen. xD was nu juist zo handig omdat je met een converter je je smartmedia lezer kunt gebruiken met xD kaarten.

Ik zie het wel weer gebeuren dat ik straks 100 euro moet betalen voor een grijsgedraaid 128mb smartmedia kaartje, net als bij de Roland 5volt kaartjes.

Is dit een commercieel spelletje van de fabrikanten om ons continu te laten upgraden naar nieuwere producten? De oude trouwe 1,44mb diskettes zijn toch ook gewoon nog volop verkrijgbaar?

Re: Opslag media synthesizers

Heeft dat er niet mee te maken dat smartmedia maar tot 128 mb capaciteit gaat?
Misschien is het niet mogelijk grotere capaciteiten erop te zetten, dus vliegt ie eruit.
Als je ziet dat CompactFlash al tot 4 (of zelfs 8) Gigabyte gaat.. Wie gaat er dan nog met 128 mb zitten prutsen :D

Als je op zoek bent, met de pricewatch van tweakers.net kom je al een heel eind. Voor 40 euri heb je al een smartmedia kaartje van 128 mb in huis. :verkoght:

Ik vraag me af wie nou er nu verantwoordelijk voor is dat Smart Media als opslagmedium ineens in die mate verouderd is dat het door geen enkele fabrikant meer gemaakt wordt.

Ik gok dat dat de schuld is van fabrikanten van mp3-spelers, telefoons en digitale camera's. Die gaan of over op harddisks of op een kleiner formaat kaart (met meer capaciteit). De synth markt voor SmartMedia is dusdanig klein dat het voor geen enkele geheugenfabrikant aantrekkelijk is daar een productielijn voor open te houden.

Is dit een commercieel spelletje van de fabrikanten om ons continu te laten upgraden naar nieuwere producten?

Nee, dit heet gewoon marktwerking. Als er niet meer massaal apparatuur verkocht wordt waar SmartMedia in zit, dan zal geen enkele fabrikant daar nog kaartjes voor maken, voor het handjevol mensen dat eens een keer een vervangend kaartje nodig heeft. Er zijn misschien nog wel een aantal recente synths die ze gebruiken maar dat is echt een ontzettend kleine markt.

De oude trouwe 1,44mb diskettes zijn toch ook gewoon nog volop verkrijgbaar?

Ja, maar de 720kB diskettes ook niet meer. Als er een vervanger was geweest voor de 1.44MB floppy dan waren de 1.44MB floppy's ook al uit de winkels verdwenen. Maar de ontwikkeling van de floppy's is daar min of meer gestopt dus computers met floppy's hebben die floppy's en geen andere. Die kun je dus redelijk veilig in productie houden.

Die geheugenkaartjes worden vooral gebruikt in telefoons en camera's, en daarvan is de levenscylcus een stuk korter dan van synths. xD en SmartMedia zijn nooit echt mainstream geweest, CompactFlash en SD wel, en die zijn dan ook nog volop verkrijgbaar. De reden dat de floppy nog verkocht wordt is vooral dat het meer dan een decennium de standaard is geweest, niet omdat 'ie nu nog zo handig is.

Het is vooral een slechte keuze van de synthfabrikanten geweest, maar ik zou me zo geen beter alternatief kunnen indenken (behalve SD).

De snelheid waarmee smart media uitgerangeerd is heeft me nogal verbaasd eigenlijk. Voor 40 euro koop je inderdaad nog een kaartje van 128mb. Dat is al 15 euro duurder dan voorheen.

Toch lijkt het me ook een enorm commercieel voordeel voor bedrijven dat je met je nieuwe synth, camera, mobiele telefoon etc. ook weer nieuwe geheugen kaartjes moet gaan aanschaffen. Zo wordt die eerder genoemde "marktwerking" door bedrijven zelf gecreeerd. Imho dan :)

Toch lijkt het me ook een enorm commercieel voordeel voor bedrijven dat je met je nieuwe synth, camera, mobiele telefoon etc. ook weer nieuwe geheugen kaartjes moet gaan aanschaffen.

Ja, maar dat lijkt alleen maar zo omdat je toevallig in het SmartMedia-wereldje zit. Wat er gebeurt is dat er gewoon standaardisatie optreedt. Fabrikanten die eerst aan hun eigen kaartjes hingen schuiven nu langzaam allemaal op richting CF en SD. Ik zit al jaren op SD en wat ik zie is dat de support en de capaciteit alleen maar beter worden en de prijzen blijven dalen. Het is dus maar net waar je mee begonnen bent.

Zo wordt die eerder genoemde "marktwerking" door bedrijven zelf gecreeerd.

Probleem met die theorie is dat er maar weinig telefoonfabrikanten e.d. zijn die zelf hun eigen geheugenkaartjes maken. Ik denk dat die toch ook meer kijken naar wat anderen doen en wat gangbaar is op de markt. In het begin van het flashkaartjes-tijdperk was de markt nog helemaal open en werden er erg veel formaten neergezet. Daar blijven er nu nog maar een paar van over.

Ik zou trouwens ook maar eens tweedehands gaan kijken. Die kaartjes zijn een stuk duurzamer dan de telefoons en camera's waar ze in zitten.

@etaoin
Zit wat in.

Ik kreeg erg het gevoel dat de consument weer opdraait voor getouwtrek over standaarden i.p.v. dat producenten misschien iets meer verantwoordelijkheid nemen en zij het dan in kleine schaal de productie van de oudere media op gang houden voor een langere periode dan die ik nu zie (hoewel ik natuurlijk geen zicht heb of de vraag ernaar dat rechtvaardigt).

In plaats daarvan moet de consument zich schikken in zijn lot dat het op macro niveau alleen maar beter is dat we naar 1 standaard medium gaan en dat de volgende generatie apparatuur daarmee kan praten. Daar hebben we nu wat aan :D. Maar goed, dit is wel een heel zielig toontje en zo ernstig voel ik me niet benadeeld ofzo. Maar je zou het kunnen denken ;).

(overigens heb ik al kaartjes gevonden op ebay, da's het punt niet echt)

Echter ook sommige nieuwe synths hebben smartmedia (de Spectralis bijv.). Dit vind ik jammer. Een 2GB SD kaartje kost 45 euro terwijl 128MB smartmedia 40 euro kost.

Echter ook sommige nieuwe synths hebben smartmedia (de Spectralis bijv.)

Nieuw is relatief natuurlijk. Ik zie onderaan de Spectralis folder staan "copyright 2004". Dat betekent dat de de keuze voor SmartMedia waarschijnlijk al in 2003 of zelfs 2002 gemaakt hebben. En toen was er nog niet echt sprake van 2GB SD.

Origineel geplaatst door etaoin
Nieuw is relatief natuurlijk. Ik zie onderaan de Spectralis folder staan "copyright 2004". Dat betekent dat de de keuze voor SmartMedia waarschijnlijk al in 2003 of zelfs 2002 gemaakt hebben. En toen was er nog niet echt sprake van 2GB SD.

Die waren er al wel, maar nog niet echt betaalbaar. Toch was toen al SD en/of CF standaard. Veel camera's gebruikten CF en veel pocket pc's SD. Ook in 2002.

Zou er geen mogelijkheid zijn om een synth te upgraden cq. om te bouwen (door de fabrikant dan)? Welke implicaties heeft dit intern?

Origineel geplaatst door mc_kwok

Ik heb ook begrepen dat de Olympus xD kaarten er binnen niet al te lange tijd uitvliegen. xD was nu juist zo handig omdat je met een converter je je smartmedia lezer kunt gebruiken met xD kaarten.

xD is naar mijn weten nog altijd het duurste medium en dus vind ik het niet gek dat dat moet wijken: je betaalt zo'n 80 euro voor 512mb xD terwijl 1gb SD 37,50 kost.

Smartmedia cards zien er trouwens niet uit alsof ze lang mee kunnen: de afleeschip is groot en daardoor is de kans op vuil en krassen op het cruciale gedeelte ook groter. CF en MemoryStick zijn allebei prima afgeschermd en zien er daardoor meer duurzaam uit... ik denk dat dat er ook wel mee te maken heeft!

Memorystick is ook duur trouwens... weet iemand waar ik dat goedkoop kan krijgen?

Re: Re: Opslag media synthesizers

Re: Re: Opslag media synthesizers

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
terwijl 1gb SD 37,50 kost.
Memorystick is ook duur trouwens... weet iemand waar ik dat goedkoop kan krijgen? [/B]

1GB SD kost mij trouwens 25 euro. Ik kijk altijd op www.tweakers.net/pricewatch voor de laagste prijzen. Daar zal MS ook wel goedkoper zijn.

MMS pro 512 MB 21 euro
MMS pro duo 1gb 41 euro

Dat valt inderdaad wel weer mee dan :) Het blijft een stuk duurder dan SD geheugen, maar toen ik mijn camera kocht, kostte 128mb MMS 50 euro en dat was dan goedkoop... Mediamarkt rekende toen wel 70 euro voor zo'n dingetje :stupid

Klopt.. toen ik 2 jaar geleden 512 SD kocht, was dit 80 euro. Nu krijg je 1 GB SD voro 25 euro. Zo gaat dat in computerland.

Origineel geplaatst door klausito
Klopt.. toen ik 2 jaar geleden 512 SD kocht, was dit 80 euro. Nu krijg je 1 GB SD voro 25 euro. Zo gaat dat in computerland.

Precies. Toen ik mijn PDA kocht betaalde ik 76 euro voor 256MB. Tja, zo gaat dat. Toen ik mijn eerste mp3-speler kocht was 64MB SmartMedia het grootste wat erin kon. En gelukkig weet ik niet meer wat ik daar toen voor betaald heb ;)

Op ebay.co.uk zijn ze nog volop nieuw verkrijgbaar bij fotozaken en pc boeren. Voor ~23 euro de stuk heb je een 128 mb fuji kaartje bijvoorbeeld. Verzendkosten zijn pittig, maar altijd nog goedkoper dan bijvoorbeeld thomann met z'n 40 euro per stuk :)

Zolang de voorraad strekt denk ik dan maar.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Hoi

Als er nog iemand smart media kaartjes heeft liggen die hij kwijt wil, of een winkel weet waar ze die nog verkopen laat het dan aub weten!

Hoi je kunt bij www.tweakers.net -> buyer's zone -> pricewatch -> geheugen multimedia
smartmedia kaartjes zoeken met winkels die ze verkopen :biertje:

Back