Hoe krijg ik zang goed in de mix??

mstsfreak

Ouwe rot
Heeft iemand tips voor mij hoe eindelijk eens fatsoenlijk vocals op te nemen met bijvoorbeeld Cubase?:( :stupid

Ik krijg het maar niet op de rit. Vooral de dynamiek wil niet lukken. Of het is te zacht of het clipledje slaat me om de
oren. Ik vind ook dat de effecten in Cubase van een erbarmelijke kwaliteit zijn. Of doe ik iets fout?? :confused: In een simpel Behringer-mengpaneeltje (UB1222FX-pro), dat ik gebruik bij ons in de kerk zitten echt betere. Het klinkt gewoon direct beter en ook de zang klinkt dan prima. Maar dat is natuurlijk het verschil studio / live, denk ik.

dat probleem met òf te zacht òf het clipt kun je oplossen met een compressor. deze kun je op een insert van je mengtafel zetten.

op kvraudio.com kun je zoeken naar het MDA freeware pakket, daar zitten een hoop effecten in die je in Cubase kunt gebruiken, ze zijn gratis en best goed. Ook de gratis fx van kjaerhusaudio.com zijn erg bruikbaar

Re: Hoe krijg ik zang goed in de mix??

Origineel geplaatst door mstsfreak
Heeft iemand tips voor mij hoe eindelijk eens fatsoenlijk vocals op te nemen met bijvoorbeeld Cubase?:( :stupid

Ik vind ook dat de effecten in Cubase van een erbarmelijke kwaliteit zijn. Of doe ik iets fout?? :confused: In een simpel Behringer-mengpaneeltje (UB1222FX-pro), dat ik gebruik bij ons in de kerk zitten echt betere.

Daar heb ik toch zeer mijn twijfels over. Ik denk dat de akoestiek van de kerk daar ook een grote bijdrage aan levert.

Behringer composers/compressors zijn nog altijd beter dan 90% van de softcompressors kan ik uit ervaring melden.

Welke software plugs voor zang precies geschikt zijn weet ik niet

Goede mic gebruiken en 24 bits opnemen plus een compressor/limiter en/of vocal strip zou je al een heel eind moeten komen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Behringer composers/compressors zijn nog altijd beter dan 90% van de softcompressors kan ik uit ervaring melden.

Welke software plugs voor zang precies geschikt zijn weet ik niet

Die van waves zijn wel mooi (Rvox bijvoorbeeld)

Origineel geplaatst door fuse
Goede mic gebruiken en 24 bits opnemen plus een compressor/limiter en/of vocal strip zou je al een heel eind moeten komen.

:confused: eeeeeh VOCAL-strip?? Leg eens uit??

Zoek maar op.

Origineel geplaatst door fuse

Idd. Ik heb geen idee welke app je gebruikt heb, maar sommigen nemen met slechte kwaliteit app op en daarna klinkt het opeens niet. En dan moeten plugins gebruikt worden om de sound goed te krijgen......

EQ en compressie zijn denk ik de belangrijkste factoren om je zang luid en duidelijk te laten klinken, zonder dat de VU meters meteen in het rood gaan. Een highpass filter wil ook wel vaak helpen. Als je grofweg ergens tussen de 80-120 HZ highpass filtert, haal je de eventuele rumble weg, en dan prikt de zang wat makkelijker door de mix heen.

Wat een onzin. Hele volkstammen maken prima klinkende demo's/cd's met de standaard tools die in Cubase zitten, zeker op vocals.
Zou marketingtechnisch erg dom zijn van Steinberg om slecht klinkende zooi in hun producten te gebruiken, geloof me dat zit wel ok!
Er is natuurlijk buiten de pc wel e.e.a. te winnen. Begin met een goede condensator microfoon, een fatsoenlijke opnameakoestiek en iemand met een goede zangstem en studio-ervaring (lees: techniek)!

Back