Akai S3000XL Harddisk vraag

Origineel geplaatst door ruudvee
Ja, dat was het.
Hij stond 8 bits ge-terminated, dit veranderd naar 16 bits.
Daarna kon ik het scsi id op 5 zetten, lekker standaard ;-)

Maar wat maakt die HD een tering herrie zeg.
Is dat bij iedereen zo ?

je kunt ook "park"kiezen in het menu..

Origineel geplaatst door Frank-T
1) zet je scsi id goed
2) save het operating system maar je flop
3)zet je s3000 aan met de flop erin..

een andere weg is er niet ..

zelfs niet met de hard-disk -id op 5

very simple

Ik krijg ook altijd een HD error bij het booten van de sampler, maar als ik daarna op load druk, laad hij gewoon de samples van harddisk af.
Is bij mij dus een cosmetisch foutje op het display. :P

s3000xl, bij mij ligt de fuse er ook uit.. ben hem aan het localiseren.. zou dit hem zijn..? N25 staat erop.

29zcvww.jpg

FS1 staat er inderdaad bij ja. Meer werk dan ik dacht gaat dit worden..

Vooral deze link is handig denk ik. Ik heb een oude SCSI disk gekregen van iemand en die wil ik in mijn akai gaan inbouwen. Weet inmiddels nu dus waar de scsi fuse zit.. en hoe ik die moet vervangen. Ben er echter nog niet helemaal uit hoe ik de stroom ga regelen voor de scsi disk.

Nu mijn scsi-fuse vervangen is, wil ik mijn HD gaan inbouwen. Ik heb onderstaande drive in mij bezit. Ik snap echter niet hoe ik dit moet aansluiten, ben niet zo'n knutselaar maar ik wil het toch proberen.

Deze HD heb ik dus.
http://www.sunshack.org/data/sh/2.1...ta/syshbk/Devices/Disk/DISK_Sgte_ST1480N.html

Zo zou hij aangesloten moeten worden volgens het bericht van pagina 1.
Solderen Molex
Van links naar rechts

Zwart (GND) Pin 4
Geel (+12V) Pin 6
Rood (+5V) Pin 11

Nu is mijn vraag.. Zwart,geel,rood dat zijn 3 draden, de molex van de hd is echter 4 draden. Tevens heb ik andere kleurtjes (2x zwart,rood en blauw).

En even over die molex in de s3000xl zelf, hoe moet ik dat gaan solderen?

8o

Ok. die draai ik dan in elkaar, maar hoe heb je dat solderen gedaan?

Aha.. aan de onderkant.. ja. ik zal morgen eens kijken, moet weer even de soldeerbout lenen. :biertje:

Origineel geplaatst door Jazper
Aha.. aan de onderkant.. ja. ik zal morgen eens kijken, moet weer even de soldeerbout lenen. :biertje:

Leen er dan meteen een multimetertje bij, want het zou eeuwig zonde zijn als je de boel stuk maakt door kortsluiting.
Laat ff weten of het gelukt is, ben benieuwd.

Ik heb nooit geleerd om te werken met een multimeter helaas. En als ik er zo overnadenk, zou ik niet weten wat ik zou moeten doormeten. De architectuur is van elke s3000xl hetzelfde, dus wat zou ik dan door moeten meten?

Na het solderen meet je of er geen sluiting zit op de soldeer eilandjes.
Daarna spanning op je sampler en meten of je 12 en 5 volt meet op de molex plug.
Pas daarna de harddisk er aan hangen en luisteren of de motor gaat draaien.

Ik ben nog niet succesvol geweest. Voedingsdraden zijn gesoldeerd en werken volgens mij gewoon naar behoren. Probleem zit hem echter in mijn SCSI hd, denk namelijk dat die stuk is. Hij spint namelijk niet op. Zowel niet op mijn molex van mijn pc als van mijn zelfgemaakte op mijn akai. Of het moet een trillingsvrij en geluidsloos type zijn, maar dat geloof ik niet.

Ter test heb ik losse ide drive die ik nog had liggen aan mijn zelfgemaakte voedingskabel gemaakt en deze spinde dus wel.

Wat moet ik overigens bij mijn 'drive SCSI id:' & 'local SCSI id:' neerzetten in het scsi menu onder save? :erm:

Laatst gewijzigd:
Back