Gigantisch grote drums

kefkekeyser

Ouwe rot
Hoe kan je met een software drum tool (ikzelf gebruik Redrum van Reason) een gigantisch grote drumsound creeëren? (wat ik in gedachten heb: bij groepen zoals bv Iron Maiden zit de drummer meestal achter een gigantisch grote drunset en klink heel het gedoe ook 'larger that live')

Ikzelf heb al wat zitten klooien met reverb en compressie, maar al mijn pogingen klinken nogal dof en meestal ook over-gecompresseerd... Zijn er trukjes om het wel goed te doen?

Ik vermoed dat ze het een en ander bereikt hebben door de drums door een gated reverd heen te halen. Dus een reverb zonder tail (de uitklank zeg maar). Er zal vast wel meer aan te pas komen, maar hier zou es mee kunnen experimenteren.

Nou hangt er natuurlijk ook nog veel af van de instelling van het drumstel zelf, wat bijv. Iron Maiden gebruikte. Succes!

als je echt zo,n een heel groot drumstel bedoelt, drumkit from hell

Zo uit m,n hoofd een drumstel met een stuk of 30 verschillende hihats, drums, snares, rides etc.
Elke sound een stuk of 10 keer gesampled van zacht naar hard etc. heel erg compleet en klinkt erg mooi.

hier de ouwe versie klik

wat info,

Drumkit From Hell features Tomas Haake from Meshuggah on Ludwig and Sonor kits. CD-1 contains samples, and CD-2, "Loops From Hell", contains programmed loops.

The sound of the drums is left gratifyingly natural with a degree of ring and ambience following each hit. This makes it easy to treat the sampler output as a set of conventionally recorded drum tracks for the application of gates or EQ. Each drum is multisampled with both left and right hand grip, from soft to hard hits. For example, the snare consists of 10 different hits from soft to hard with both left and right hand grip. In addition to that; 10 hard left hand hits, all with a slightly different approach + a variety of useful hits such as rolls & sidestick

edit> het is nu drumkit from hell Superieur, een vervolg op bovengenoemde dus

Ik had drumkit from hell 2 even geleend en als je minder dan 1gb ram hebt, kun je geen complete kits incl. ambient (distant) mics inladen helaas. Verder zijn de geluiden niet pre- of postprocessed dus je moet er nog wel zelf mee aan de slag (dit geeft je veel grotere vrijheid natuurlijk, maar je moet wel weten hoe het allemaal moet!)

DFH2 zou ik trouwens niet aanraden tov DFH en DFHS, want het is een NI kontakt instrument en je kunt de samples alleen in NI samplers laden... zijn niet om te zetten (tenzij je Chickensys software gebruikt maar dat kost ook 150 dollar).

de drumkit from hell die ik had kun je inderdaad gewoon zelf bepalen wat je inlaad. anders wordt het wel te groot.

Go create your own samples!!!!

Zoek een loods. neem een stokkie mee (om ergens op te slaan) en een iets waarop je geluid kan opnemen (walkman) en tadaa:D The most wicked drums from hell (echt analoog)
Ik meen het, trek er een x een middagje ervoor uit.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®

Zoek een loods. neem een stokkie mee (om ergens op te slaan) en een iets waarop je geluid kan opnemen (walkman) en tadaa:D The most wicked drums from hell (echt analoog)

Hihi, das een leuk idee :)

En: waarom geen reverb op basdrum?

Origineel geplaatst door kefkekeyser
En: waarom geen reverb op basdrum?
Omdat het signaal dan modderig wordt en niet meer strak klinkt. Basdrum = fundamenteel voor het ritme.

Origineel geplaatst door anoniempje
de drumkit from hell die ik had kun je inderdaad gewoon zelf bepalen wat je inlaad. anders wordt het wel te groot.

ja met DFH2 kan dat ook, maar een hele kit tegelijk in laden is makkelijker natuurlijk.

Re: Gigantisch grote drums

Hier heb je wat 'TAIKO' drums :)

TaikoDrummersAichiJapan.jpg

Hoe kan je met een software drum tool (ikzelf gebruik Redrum van Reason) een gigantisch grote drumsound creeëren? (wat ik in gedachten heb: bij groepen zoals bv Iron Maiden zit de drummer meestal achter een gigantisch grote drunset en klink heel het gedoe ook 'larger that live')

Ikzelf heb al wat zitten klooien met reverb en compressie, maar al mijn pogingen klinken nogal dof en meestal ook over-gecompresseerd... Zijn er trukjes om het wel goed te doen?

stiekum lekker de basedrums en de snares uit het origineel samplen...

:smeris: WAT HOOR IK HIER?

Mag dat niet dan? Zelf op de een of andere manier namaken (precies tekenen op je Vsynth haha) mag toch ook?

Misschien is het zo dat het geluid van het drumstel van een lange haar rocker anders is dan een standaard 'pop' setje!
Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Lekker grote toms die relatief diep zijn, grote bassdrums, dubbel laags vellen niet al te hoog gestemd, diepe snaredrum etc etc

Dit is een variabele in het geluid die je zeker niet moet vergeten.

Goeie panning helpt ook aan een grootse drumsound.. Stel jezelf een drumkit voor en pan je samples ook op deze wijze.. (DWZ hihat meer links, ride rechts, toms van links naar rechts, kick in het midden, etc).. Of zoals jij vindt dat het lekker klinkt! Snare goed compressen, klein beetje galm en hoppatee! :okdan:

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®

Kan ook vanuit je luie stoel :eureka: vette reverb

heel vaak zit er minder compressie op dat soort drum sounds dan je denkt meestal op de meeste close mics maar een paar dB compressie. Maar een veel gebruikte truc is parallele compressie. dus alles naar een parallelle buss sturen via sends ofzo en dan die buss helemaal plat persen met compressie en dan die buss weer mengen met de normale buss die niet helemaal plat is geslagen. meng naar smaak en voila veel meer attack zonder dat de originele dynamiek naar de tyfus gaat..

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Jaren 80 = gated reverb ja, maar nooit reverb op de bassdrun he!!

en waarom niet? word vaker gedaan dan je denkt... ok ok ik geef toe het in niet gebruikelijk maar een beetje ambience op je kick kan wonderen doen. Vooral als je zo'n kick hebt met zo'n enorme hi-mid bump erin dan zorgt die ambience ervoor dat ie in de mix gaat zitten.

Een beetje ambience? Zelfs een dikke gated reverb ook op je kick doet wonderen. De hele prince sound van midden jaren '80 is erop gebouwd.

ps. ik hou er trouwens niet van ;)

Back