Gigantisch grote drums

Dus voor die DFH moet ik veeeeeeeeeeeeel ram geheugen hebben? Is dat ook zo voor BFD? Gewoon even uit nieuwsgierigheid: wie gebruikt er hier BFD of DFH (en hoe goed werkt dat beest)?

Bon, ga dezen avond een wat experimenteren (en mss ook wat drumsounds pikken uit het origineel (of zoeken op het www of er iemand dat reeds gedaan heeft; ben van nature nogal aan de luie kant :) ; hopelijk kom ik de sample :smeris: niet tegen).

Origineel geplaatst door Missing Links
Een beetje ambience? Zelfs een dikke gated reverb ook op je kick doet wonderen. De hele prince sound van midden jaren '80 is erop gebouwd.

ps. ik hou er trouwens niet van ;)

ok ok maar we hadden het hier over Iron Maiden, dikke rock muziek dus, daarbij vind ik het echt niet kunnen wanneer de complete band speelt hoor. Het maakt de boel rommelig en geeft gebrek aan definitie.

heeft onder andere te maken met hoe de drumkit is gemicked en inderdaad wat compressie.
Ook de opname ruimte heeft er mee te maken. Bij bijvoorbeeld Phil Collins speelt de opname ruimte JUIST een heel groot belang en is het echt onderdeel van de sound.

Dit soort drums worden vaak opgenomen met ieder onderdeel een aparte mic en een paar overhead mics boven de drums plus een wat verdere voor de kick.
Uiteraard tellen ook nog de drums zelf mee. Zoals al eerder werd aangegeven, dubbel vels, niet te hoog gestemd (je kan bijvoorbeeld de onderste lager stemmen dan het bovenste vel). Merk en bijvoorbeeld ook stokken maken veel uit. Voor dit soort zwaarder werk word over het algemeen 5A of 5B als stok gebruikt. Tama, Pearl en Yamaha zijn over het algemeen de merken voor de zwaardere rock. Cymbals over het algemeen Zildjan, Paiste etc.

..of je koopt een Emu Procussion.... klaar!

De "larger than life" drumsound is een beetje ontstaan met John Bonham van Led Zeppelin begin jaren 70. Zijn drumkit werd meestal opgenomen met hooguit twee mics die voor het drumkit stonden op zo'n 3 meter afstand. Hij gebruikte ook wel erg grote maten (26" kick, 8" diepe snare, etc). Ook waren de toms vaak ontdaan van de ondervellen waardoor je in feite te maken had met concerttoms.

Kortom, als je op zoek bent naar die sound: Roommics zijn een must! Probeer de details op te vangen met close miking en tegelijkertijd de grote sound te pakken met de roommics. Dan blijft het wel zaak dat je ook een goede ruimte hebt.

De gated reverb is trouwens uitgevonden door een technicus die tijdens een opnamesessie met Phil Collins per ongeluk de gate NA de reverb had gepatcht. Sinds toen is Phil Collins die truuk gaan gebruiken, gevolgd door vele anderen. ;)

Origineel geplaatst door woutdrumsticks

De gated reverb is trouwens uitgevonden door een technicus die tijdens een opnamesessie met Phil Collins per ongeluk de gate NA de reverb had gepatcht. Sinds toen is Phil Collins die truuk gaan gebruiken, gevolgd door vele anderen. ;)

hugh padham dus :) Volgens mij tijdens de sessies voor PG III

Origineel geplaatst door 802
Nou dat van Padgham zat wel iets anders in elkaar.

In dit video interview vertelt hij hoe het wel zit en dat we dus eigenlijk aan hem de gratis SSL plugin te danken hebben.

http://www.recordproduction.com/hugh-padgham-video.html
(quicktime)

We hebben het hier over 2 verschillende dingen. Gated reverb is iets anders dan distant mic compression... Maar beiden hebben we te danken aan collins, gabriel en padgham.

Gated reverb is ontstaan naar aanleiding van de distant mic compression.

Bij "distant mic compression" gebruik je de akoestiek van de ruimte zelf en daarna gate je het.

"Gated reverb" haal je over een Linndrum ofzo om dat van Collins na te apen (later doet hij het zelf ook zo).

weet wel dat bij collins al zijn drumonderdelen gewoon een eigen microfoon hadden en dat er een aantal distance mics waren in zijn drumboot (stone room @ the farm). Dus het droge signaal word aangesterkt en gemixed met dat van de verre mics en over de normale sound word nog een reverb en gate gegooid (meestal een AMS).

Ken maar 1 nummer waar hij gated reverb gebruikt op de linn en dat is don't loose my number. Voor de rest is het meer 808 en in genesis alleen wat ambience reverbs.

Alles goed en wel, maar ik krijg toch de indruk dat we hier het doel wat voorbij schieten. Als je met behulp van gesamplede sounds een hele grote ambient sound wilt creëren zonder dat je Phil Collins en zijn hele pannenset laat invliegen moet je andere trucs gaan toepassen.

Het lijkt mij dat je met compressie en reverb een heel eind kan komen. Ik hou persoonlijk niet van het Phil Collins geluid. Ik vind het schoolvoorbeeld van erg mooie 'grote' drums de paar maten intro van Coldplay's 'In My Place'. Helemaal goed. Volgens mij wordt hier het geluid gewoon gecompressed en daarna voorzien van een 'stage'-achtige reverb of een grote room.

Maar goed, een expert ben ik niet dus wellicht dat ik er geweldig naast zit.

Origineel geplaatst door OJS
Ik hou persoonlijk niet van het Phil Collins geluid.

Ach tja zoals de man zelf zou zeggen, het Phil Collins geluid bestaat niet ;) En met de Korg N5 drum sounds en die LMC compressor kwam ik toch al aardig in de buurt. Enige nadeel is dat de 2 hoogste toms nergens in te vinden zijn en dat voor die toms het geluid dus wel slecht is.

Persoonlijk vind ik het geluid van Mike Portnoy altijd wel erg groot klinken. Heb het idee dat dit vooral komt door de stokken die hij gebruikt en dat hij hard overal op mept.

Als je zelf geen drummer bent is het erg moeilijk om met samples ed. goed klinkende drums te krijgen om de simpele reden dat je je niet kan inleven aangezien je het zelf niet kan. Als het puur op effect ed. aankomt, tja ach alles is na te maken natuurlijk en om het geluid ansich te krijgen is niet zo heel lastig.

BFD rules grote tijd, maar DFH ook.

BFD draait lekkuh op 512 mb laptop.

Back