[Evolver] Hoe maak ik dit geluid

Resonance

Turn up the reso!
Heb een Evolver gekocht omdat ik verliefd was geworden op een bepaalde sound die Dione in een andere topic had gepost.. Ben nu al een paar dagen bezig, krijg er van alles uit maar nog niet de sound die ik wil..

Grootste probleem is dat ik t niet voor elkaar krijg dat de feedback op een bepaalde manier blijft hangen ..

Stukje dat ik post is dus van Dione wat ik graag ook uit mn evolver zou willen halen ..

t gaat dus vooral om t begin

Attachments

• evolver001.mp3
    835,5 KB · Bekeken: 109
had hij het niet nog door een gitaarpedaaltje o.i.d. gehaald?? daar staat me iets van bij... Daardoor krijg je in ieder geval wel die rauwheid die je erin hoort... Verder is de synthsound zelf volgens mij behoorlijk kalm als ik dit zo hoor.. maar ik kan er helemaal langs zitten

Origineel geplaatst door metatron
PM Dione of zo?

heb m al regelmatig lastig gevallen met vragen in t verleden over van alles en nog wat :D

had eigenlijk gehoopt dat deze vraag ook door andere evolver bezitters beantwoord kon worden

mja ik kloot nog wel ff wat aan ... en in de tussentijd wacht ik ff geduldig tot iemand me komt verlossen

:biertje:

Re: [Evolver] Hoe maak ik dit geluid

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Grootste probleem is dat ik t niet voor elkaar krijg dat de feedback op een bepaalde manier blijft hangen ..
Al een envelope geprobeerd?

dacht ik ook, de basis sound heeft een vrij korte envelope maar de distortion en/of tuned feedback gaan voluit. kan je daarvoor niet envelope 3 gebruiken, of een andere modulatie source, om dat geluid open te houden.
of natuurlijk envelope 3 gebruiken voor de vca en envelope 2 (met initial gain open) voor de distortion, maar ik weet niet of de evolver zó flexibel is.

vet geluid :D

als ik me niet vergis had ik de delay-feedback vrij bizar staan...alsmede de distortion en nog wat ranzigheids-functies...grunge ook geloof ik..eigenlijk alles wat maar herrie produceerde...

de rest is gewoon een dubbele ontstemde zaagtand,met sync en een pitch-envelope geloof ik...maar het geluid zelf kun je ook met andere synths maken,alleen dat ranzige randje is typisch Evolver...

ik kan dat geluid alleen niet meer terugvinden,hij staat ergens tussen de 500 presets maar weet niet waar :stupid

waarom laat je dione niet je tracks maken?

Origineel geplaatst door donbrasco
waarom laat je dione niet je tracks maken?

het is toch geen schande om iets van een ander goed te vinden en dat na te willen maken. iedereen begint ergens. en als je dan toch iemand wil nadoen, waarom dione niet?! (vooropgesteld dat je van teringherrie houdt.) :)
zet m op resonance!

en ik heb het te druk met m'n eigen muziek...:P

Origineel geplaatst door Leo
het is toch geen schande om iets van een ander goed te vinden en dat na te willen maken. iedereen begint ergens. en als je dan toch iemand wil nadoen, waarom dione niet?! (vooropgesteld dat je van teringherrie houdt.) :)
zet m op resonance!

dank :)

tis trouwens nog niet eens t namaken, tis typisch een bepaalde instelling die ik niet goed krijg..
dus t gaat hier om de technische kant in dit geval dus een feedback instelling zoals ik al zei en dus niet eens het geluid zelf wat verkracht is, en al helemaal niet de creatieve kant van t muziek maken zelf wat natuurlijk ieder voor zich moet doen..

anyways, bedankt voor de tips! hoop dat t me gaat lukken nu :)

Tis nog niet helemaal zoals ik wil.. Maar ik krijg er nu wel coole feedback geluiden uit ..
Idd een envelope aan de feedback toewijzen dat werkt t best :okdan:

hier 2 presets die ik gemaakt heb.. de eerste is eigenlijk onbruikbaar .. de 2e komt al iets dichter in de buurt
alleen de feedback blijft nog niet lekker hangen maar ik denk dat ik t nu een beetje door begin te krijgen ..

nogmaals dank voor de tips :)

Attachments

• evolver-feedback.mp3
    938,9 KB · Bekeken: 120
Je mot een tap delay line op time<10 zetten amount op 100, fb1 op 80 en fb2 op 99 :D
Zorg ook dat je filter redelijk openstaat. Met de Tuned feedback kan je de frequ response finetunen en met de fb 1 en fb2 controller van de tap delay gainen voor fraky shit...

take care

Origineel geplaatst door Septic
Je mot een tap delay line op time<10 zetten amount op 100, fb1 op 80 en fb2 op 99 :D
Zorg ook dat je filter redelijk openstaat. Met de Tuned feedback kan je de frequ response finetunen en met de fb 1 en fb2 controller van de tap delay gainen voor fraky shit...

take care

ik geloof dat ik er maar weer 1 ga kopen...:confused:

Ah, nu we er toch over bezig zijn, kan iemand me misschien een beetje uitleggen hoe die 2e delay-line werkt, diegene die door je filter gaat? Ik krijg het maar niet echt lekker voor elkaar om een feedbackend soort tape-delay effect te maken, waarbij iedere keer het signaal een beetje extra wordt gefilterd, en je dus zo'n uitstervend effect krijgt.
In plaats daarvan krijg ik gewoon 1x de delay terug, maar zonder het feedbackend effect.

Ik dacht dat het niet werken van bovenstaande iets te maken heeft met de gate van de amplifier, die vermoedelijk al weer dicht is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Tips? :)

Origineel geplaatst door Hanz
Ik dacht dat het niet werken van bovenstaande iets te maken heeft met de gate van de amplifier, die vermoedelijk al weer dicht is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Tips? :)
Je slaat de spijker op z'n kop, Hanz! Feedback 2 gaat terug de filters in, en gaat dus ook opnieuw door de VCA. Dus als je een noot los laat, dan hoor je de delay nog even als de envelope in de release zit, maar daarna niet meer.

Sowieso denk ik dat 't moeilijk wordt een echt tape-achtig effect te maken. Daarvoor zou de filter bij iedere tap wat verder dicht moeten, en dat lijkt me erg lastig te programmeren.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Sowieso denk ik dat 't moeilijk wordt een echt tape-achtig effect te maken. Daarvoor zou de filter bij iedere tap wat verder dicht moeten, en dat lijkt me erg lastig te programmeren.

Nou, dat valt op zich wel mee... een tape-effect werkt ook op de manier dat een signaal wordt 'gefilterd' (hoog-af en laag-af) door de tape, waarbij dit gefilterde signaal iedere keer wordt teruggevoerd naar de tape, waardoor het geheel steeds 'doffer' gaat klinken. Daarvoor hoef je niet het filter te moduleren, het herhalend effect van het filter doet al genoeg.

Wat betreft mijn vraag, ik heb al eens geexperimenteerd met het openlaten van de gate (is zo'n bepaalde mode in de evolver, ook gebruikt voor het bewerken van externe signalen) maar dat was geen klankmatig succes.
Volgens mij werkte het langer openzetten van de VCA envelope ook niet helemaal, maar dat moet ik nog eens proberen.
Ik weet dat het genoemde tapedelay effect me ooit eens gelukt is, maar ik kan het niet goed reproduceren (da's vooral bij de Evolver een vaker voorkomend ding... zoveel gekke opties... zo heb ik tuned feedback ook nog niet helemaal lekker tussen de oren zitten ;))

en een negatieve modulatie waarde aan een korte envelope hangen?

Back