Goede goedkope gewogen toetsen klavier gezocht.

Djones

Stamgast
Al sinds enige tijd ben ik naar iets opzoek wat mijn echte Piano kan vervangen.
Momenteel maak ik nog gebruik van een oude Oberheim Eclipse:confused: , maar dit ding komt que gevoel niet in de buurt van mijn Piano.

Ik maak gebruik van een aantal software Piano's waaronder de Bosendorfer 290 en Native Instruments Akoustik Piano, maar tot dusver beleef ik geen enkel plezier aan het bespelen van de in strumenten met dit ding.

Natuurlijk begrijp ik ook dat er veel meer bij komt kijken.

Een grote houten akoestische kast kan natuurlijk qua geluidservaring nooit geevenaard worden door een koptelefoon.
(lastige discussie overigens, want, "in principe zijn dat toch professionele geluids samples, die je triggered met je keyboard!?!????":confused: )

Maar toch probeer ik er het beste van te maken.

Dus weten jullie misschien betaalbare digitale piano's dan wel midikeyboard met gewogen toetsen aan te raden, die meer aan mijn verwachtingen zal voldoen?

Piano is natuurlijk zeer persoonlijk, maar wat ik zelf prettig vind, is dat het geluid zo direct mogelijk in de buurt van het klavier vandaan komt. M.a.w. ingebouwde speakers. Als het via je stereo vandaan komt, ervaar ik het als snel als indirect. Dat is ook een van de redenen waarvoor ook ik geen plezier kan beleven aan de software piano'. Je zit al snel al met een latency van 10-20mS en klinkt indirect. Als je de software piano's gewoon als klank beluisterd, dan zijn deze echter wel zeer goed.

Yamaha komt in ieder geval binnenkort met 2 nieuwe stage piano's uit, de CP33 en de CP300. Ik vermoedt dat deze zeer goed zullen presteren (maar blijft uiteraard persoonlijk)

In een goedkope oplossing, een een of ander CME of M-Audio klavier en een klank-bron, module, daar geloof ik nog niet zo heel erg in. (mischien de Motif Rack ES met piano expansion zou in de buurt komen)

Re: Goede goedkope gewogen toetsen klavier gezocht.

Origineel geplaatst door Djones
Dus weten jullie misschien betaalbare digitale piano's dan wel midikeyboard met gewogen toetsen aan te raden, die meer aan mijn verwachtingen zal voldoen?

Over 88-key stage piano's en synths is al veel overgeschreven op het forum. Zoek eens op "Stage piano" of "88 toetsen" of
- Roland RD-serie
- Yamaha P-serie
- Yamaha S80, S90, S90 ES

Ik ben wel blij met mijn CME UF-8 (als je het over de toetsen hebt)..
Er bestaat ook een duitse piano uitbreiding voor...

wat noem je 'betaalbaar'? Goedkoop en goede toetsen gaan in mijn ervaring helaas bijna nooit samen

De Gem S-3?

kan van harte de Ensoniq KS32 aanbevelen. 76 ECHT gewogen toetsen ! Speelt eigenlijk best lekker en ben er tot nu toe te vreden over (voor de dag dat ik hem heb dan)

Ik raad je van harte een Yamaha Clavinova aan (een CLP model). Is wel geen optie als je de piano mee wilt nemen om live op te treden. Maar qua piano sound komt geen enkele stage piano die ik al geprobeerd heb in de buurt (waaronder Roland RD700, Yamaha S90, GEM Promega 3, etc.). Ik ga dan uit van een CLP240 (de 230 heeft toch wel een sound die een flink stuk minder goed is).

goed + goedkoop

als er een tijd komt dat dat samengaat.....

maak mij dan even wakker :)

Ik wacht zelf op de CME VX-8. Een UF-8 zou in principe ook goed zijn, ware het niet dat die maar 1 midi out heeft.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik raad je van harte een Yamaha Clavinova aan (een CLP model). Is wel geen optie als je de piano mee wilt nemen om live op te treden. Maar qua piano sound komt geen enkele stage piano die ik al geprobeerd heb in de buurt (waaronder Roland RD700, Yamaha S90, GEM Promega 3, etc.). Ik ga dan uit van een CLP240 (de 230 heeft toch wel een sound die een flink stuk minder goed is).

CLP110 klinkt een stuk minder goed dan een S90 hoor! de duurdere CLP modellen zijn daarentegen wel erg mooi, maar zeker niet goedkoop.

Jedee: De andere keyboards uit die DGX serie zijn echt pure crap, dat toetsenbord is amper bespeelbaar te noemen! Ik verwacht vandeze dan ook weinig...

[
Jedee: De andere keyboards uit die DGX serie zijn echt pure crap, dat toetsenbord is amper bespeelbaar te noemen! Ik verwacht vandeze dan ook weinig... [/B][/QUOTE]

tis maar net wat je gewend bent... de oude dgx is niet verkeerd ( heb hem zelf niet maar ik speel wel es af en toe op een dgx) maar geen gewogen klavier de DGX620 zou een GHS klavier hebben...

;)

Ja ik weet het, maar ik wilde er even voor waarschuwen dat niet de hele serie aan te raden is!

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Ja ik weet het, maar ik wilde er even voor waarschuwen dat niet de hele serie aan te raden is!

Daar heb je gelijk in. Zoals ik al zei, vanaf de CLP240 heb je een heel goede piano waar weinig stage piano's aan kunnen tippen. Oke het kost wel wat. Maar een goede stage piano kost minstens zoveel. Vergeet ook niet dat je voor zo'n stage piano in heel veel gevallen nog monitoring moet kopen ook...

Daar heb je gelijk in. Zoals ik al zei, vanaf de CLP240 heb je een heel goede piano waar weinig stage piano's aan kunnen tippen. Oke het kost wel wat. Maar een goede stage piano kost minstens zoveel. Vergeet ook niet dat je voor zo'n stage piano in heel veel gevallen nog monitoring moet kopen ook...

hoe zijn de speakers in die clp240 dan? Ik speel wekelijks op een CVP2-ehh, nogwattes, en daar zitten dus ook allemaal XG geluiden in. Ik heb het idee dat 'ie sommige hele lage tonen niet goed aankan met de speakers die erin zitten. Voor pianogeluid is 'ie prima hoor, speelt ook erg goed.

Speakers in de CLP240 zijn heel erg goed. Geluid overstuurt niet, ook niet als het volume maximaal staat en je fortissimo op de bastoetsen ramt. Als het volume op maximaal staat gaat dat ook flink luid, aan volume is er dus geen gebrek.

Ik vond het vroeger altijd zo lastig toen ik op m'n stage piano (een GEM Promega3) wilde spelen, want ik moest haast m'n hele studio aanzetten... het geluid kwam daarnaast ook van de zijkant want ik kon m'n speakers niet anders plaatsen. Het was een verademing toen ik de CLP had, het enige wat ik moet doen is aanzetten en spelen.

Ik heb ook eens gespeeld op de CLP230 en daar was het een stuk minder goed, deze heeft ook maar de helft aan power (2x20W terwijl de 240 2x40W heeft) en is daarnaast een 1-wegsysteem, de CLP240 heeft een 2-wegssysteem wat echt stukken beter klinkt.

Naast de betere versterker heeft de CLP240 ook een veel betere pianoklank (scheelt echt véél!), vooral te wijten aan de 3 velocity-switched layers en de DSP die resonanties laat horen zoals op een vleugel. De 230 heeft maar één sample per toets en geen resonantie-emulatie.

Aangezien de 230 en de 240 maar weinig in prijs schelen (zo'n 200 euro ongeveer) zou je dus gek moeten zijn om een 230 te kopen, de 240 is echt vele stukken beter qua klank (qua keyboard zijn beiden gelijk - wat overigens subliem is).

De 240 heeft geen XG-bank met geluiden, als je dat wilt moet je voor een CVP model of een hoger (en flink duurder) CLP model gaan. De 240 heeft 2x14 sounds, de 230 14.

M'n dealer zegt overigens dat de CVP modellen een mindere klank hebben omdat Yamaha dezelfde hoeveelheid ROM geheugen gebruikt in beide families. Daar de CVP's veel meer sounds hebben kunnnen er meer en volumineuzer samples voor de CLP's gebruikt worden (zo zegt m'n dealer).

Back