midi controller uit elkaar halen en nieuwe van maken

de wouzer

Ingeburgerd
hola
ik wilde mn axigen8 midicontroller uit elkaar halen en verwisselbare inprik weerstanden op zetten en zodoende zelf een muziekinstrument maken waarmee je bijv. ablton of logic kan aansturen. Heeft iemand daar ervaring mee?
voor het geval dat niemand snapt wat ik bedoel.

Volgens mij werkt zo'n midicontroller met weerstanden. Deze al dan niet variabel
Wanneer ik zelf de midicontroller uit elkaar haal en andere variabele weerstanden (=potmeters) erop zet, dan kan ik iets maken waarmee ik op mijn eigen manier muziek kan maken, en daarbij toch gewoon het computerprogramma aanstuur waardoor ik "gewoon" electronisch geluid eruit kan halen.

voorbeeld. Matmos heeft een harp gemaakt van een vogelkooi. Iedere vogelkooitralie staat verbonden met een toon op de computer. Zodoende kan je dus harp/vogelkooi spelen en daarbij mooie muziek maken

ook hebben ze een variabele rekweerstand om een balon gemaken. Wanneer je de balon opblaast, dan heeft de weerstand een andere weerstand dan wanneer de balon niet gerekt is. Dit is dan te koppelen aan bijv. een filter, waardoor je tijdens het "balon-opblazen" steeds een filtereffect hoort, synchroon aan de grootte van de balon (en dus de mate van uitrekking van de weerstand).

heeft iemand hier ervaring mee, weet iemand waar ik dan extra op moet letten, enzovoort?

haal dat maar uit je hoofd, er gaat geen geluid door die weerstanden, en mochten er toevallig de controller cc,s door die weerstanden komen wat me heel erg sterkt lijkt, dan kan ik me niet voorstellen dat je er blij van wordt om een al bestaande knop ook nog aan te passen met een potmeter. zoiezo zie ik dat niet echt gebeuren aangezien die cc,s digitaal zijn. en waarsch staan die weerstanden los van enige vorm van midi, lijkt me meer dat die erin zitten om bijv het spannings niveau aan te passen voor verschillende taken op zo,n printplaat.

koop lekker een kinder casio keyboardje en ga daar potmeters over de weerstanden solderen. is een hoop te vinden op dit forum. zoek maar op circuit bending. succes

Ik weet dat er geen geluiden door die weerdstanden gaan, maar dat ze stroomvariaties aangeven die via een chip worden omgezet in variabele midi uitgangen (althans, zoiets dacht ik dan).
En ik wil juist wel al bestaaande knoppen (op de softsynth) kunnen laten draaien met een eigen potmeter, gekoppeld aan een eigen midicontroller.

kan je iets vertellen over die " cc,s digitaal " waar je het over hebt?

naar mijn idee werkt mijn midicontroller zo.

variabele weerstand ---> chip----->variabel midisignaal-----> variabele aansturing van de softsynth

als je de weerstand verandert, kan de rest hetzelfde blijven, en kan je de vorm van je instrument zelf bepalen.
Dus bijvoorbeeld in plaats van aan een knop draaien om zodoende de weerstand te verhogen, kan je ook een balon opblazen met daaromheen een variabele rekweerstand, en zodoende de weerstand verhogen. JE ZAL ER NIET ECHT NIEUWE GELUIDEN MEE KUNNEN CREEEREN, MAAR WEL DE AANSTURING VAN DIE GELUIDEN KUNNEN AANPASSEN.

Zo'n vogelkooi harp is gewoon een soort klavier in de vorm van een vogelkooi lijkt me...
Met een beetje fantasie zou je dat natuurlijk kunnen maken met een oud klaviertje waarvan je de contactpunten op een bepaalde manier verbind met de tralies en dan met een metalen pennetje er op tokkelen ofzo ?

Maar het is en blijft inderdaad gewoon een alternatieve manier van "het knopje" bedienen toch?
Lijkt me dat je daar heel ver in kan gaan.

Heb een keer een sequencer gezien in de vorm van een klok... waarbij de uren en minuten allemaal contactjes waren waar de wijzers als een gek langsdraaiden! 2 meter diameter ofzo. Supervet. Je kon dan ook met de hand de wijzers een slinger achteruit/vooruit geven (soort slipsysteem op de motor) zodat je echt de meest wazige patterns kon maken.

precies, dat denk ik dus ook. Eigenlijk is het gewoon om te bouwen, maar ik ben bang voor onvoorziene complicaties, en daarom hoop ik dat er hier iemand is die er iets van weet.

voorbeeld van wat ik niet had bedacht:
de nieuwe weerstand die je erin zet moet (misschien) wel precies dezelfde waarden hebben als de oorspronkelijke weerstand, omdat anders de weerstand niet eens herkend zal worden.
(maar misschien is die helemaal niet het geval, iemand begon daar laatst over)

Je kunt toch de weerstand gebruiken die al in je controller zit?
Ik zou anders ook niet weten waarom je andere weerstanden in een goed werkende controller zou willen doen.

Gewoon het knopje ergens anders plaatsen dmv. een draadje lijkt me.
Of het potmetertje modden. Je zou bv een hendeltje aan een potmetertje maken om er zo een liniare beweging van te maken ipv een roterende. Tandwielen/wormwielen.. ik noem maar wat.
Een druk-knopje kan je op oneindig veel manieren modden. Als het maar op de een of andere manier "schakelt" met twee contactjes.

Origineel geplaatst door de wouzer
Ik weet dat er geen geluiden door die weerdstanden gaan, maar dat ze stroomvariaties aangeven die via een chip worden omgezet in variabele midi uitgangen (althans, zoiets dacht ik dan).
En ik wil juist wel al bestaaande knoppen (op de softsynth) kunnen laten draaien met een eigen potmeter, gekoppeld aan een eigen midicontroller.

kan je iets vertellen over die " cc,s digitaal " waar je het over hebt?

naar mijn idee werkt mijn midicontroller zo.

variabele weerstand ---> chip----->variabel midisignaal-----> variabele aansturing van de softsynth

als je de weerstand verandert, kan de rest hetzelfde blijven, en kan je de vorm van je instrument zelf bepalen.
Dus bijvoorbeeld in plaats van aan een knop draaien om zodoende de weerstand te verhogen, kan je ook een balon opblazen met daaromheen een variabele rekweerstand, en zodoende de weerstand verhogen. JE ZAL ER NIET ECHT NIEUWE GELUIDEN MEE KUNNEN CREEEREN, MAAR WEL DE AANSTURING VAN DIE GELUIDEN KUNNEN AANPASSEN.

oke verkeerd begrepen, ik dacht dat je weerstanden op de printplaat wou gaan vervangen door potmeters :stupid .

de knoppen op je midi controller vervangen door die weerstanden die jij noemt moet geen probleem zijn, maar dan had je het antwoord toch eigenlijk zelf al gegeven ?

ik zou alleen niet weten waar jij iets vandaan wilt halen wat reageert op de groote van een ballon en dan ook nog een weerstand afgeeft die tussen het berijk van de bestaande potmeter op je midicontroller ligt.

je zou de ballon kunnen coaten met een geleidend materiaal (coating is een soort verf) dan knoop je een draadje aan het mondstuk van de ballon en een draadje aan het uiteinde van de ballon ( dat puntje), als je hem dan heel ver opblaast rekt de coating uit mekaar en dat zou de weerstand flink kunnen verhogen.

of wat knutselen met licht weerstanden die je in een pikzwarte balon stopt , als je de zwarte balon opblaast wordt hij steed lichter en daar reageert die licht weerstand op ( ik weet niet meer hoe die dingen heten maar ze bestaan, ik noem ze maar licht weerstand)

en hopen dat het ohm bereik van die knutsel dingetjes overeen komen met je midi controller,s knoppen ?

dat wordt flink kloten denk ik

misschien zijn er wel bestaande producten die makkelijk toepasbaar zijn voor dit soort dingetjes dan zou je een conrad bestelboek moeten aanvragen, als dat soort dingetjes bestaan dan staan ze daar wel in.

Origineel geplaatst door anoniempje

je zou de ballon kunnen coaten met een geleidend materiaal dan knoop je een draadje aan het mondstuk van de ballon en een draadje aan het uiteinde van de ballon ( dat puntje), als je hem dan heel ver opblaast rekt de coating uit mekaar en dat zou de weerstand flink kunnen verhogen.
of wat knutselen met licht weerstanden die je in een pikzwarte balon stopt , als je de zwarte balon opblaast wordt hij steed lichter en daar reageert die licht weerstand op dat wordt flink kloten denk ik

Ik ben duidelijk niet technisch onderbouwd maar ik heb me rot gelachen om dit stukje :okdan: :D
Ik weet dus niet waar je het over heb maar vroeg me af of die ballon nou gewoon een echte ballon is, zoals bij BartSmit ofzo :confused: ik snap er egt geen drol van :D

Origineel geplaatst door anoniempje

en hopen dat het ohm bereik van die knutsel dingetjes overeen komen met je midi controller,s knoppen ?

dat wordt flink kloten denk ik

misschien zijn er wel bestaande producten die makkelijk toepasbaar zijn voor dit soort dingetjes dan zou je een conrad bestelboek moeten aanvragen, als dat soort dingetjes bestaan dan staan ze daar wel in. [/B]

ik denk ook dat daar nu voor mij het probleem ligt. Ofwel chips versolderen...op printplaat... en nieuwe chips erop zetten die passen bij de variabele weerstand, of (en dat lijkt mij rielexter) direct een weerstand kopen die past bij de chip. En dan op een of andere manier erachter komen wanneer er herkenning plaatsvind tussen de chip en de weerstand.

iemand.... misschien???? Zou koel zijn

of op

www.midibox.org

veel projecten om zelf midi-apparaten te maken (ook controllers)
Overigens komen bij veel midicontrollers de weerstandswaarden niet heel nauw. Ze gebruiken vaak idd potmeters waar een voltage aan de ene kant op gezet wordt en de andere kant aan de 0v wordt gehangen. De derde aansluiting is een sleepcontact dat over de weerstand heen sleept en dus varieert tussen de 0v en het voltage dat op pootje 1 staat. Dit werkt redelijk goed onafhankelijk van de waarde van de potmeter zolang deze niet heel erg veel van het origineel afwijkt.

Ik weet alleen niet of je dit in je ballonnenopstelling kan nabouwen.

hard om te begrijpen.
is er iemand die zin heeft er even samen na te kijken, zodat ik kan zien of ik enigzins met de juiste dingen bezig ben?
zoveel nieuwe termen na elkaar maakt het mij moeilijk een coherent verhaal erin te zien, waar ik beetje overzicht over heb. ik denk dat ik een opstapje nodig heb om er echt aan te beginnen

Back